تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/07/01 - 00:28
کد خبر: 408699

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از یک سخنرانی در سازمان ملل؛

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

به نظر می رسد که حضور در نشست شانگهای و عدم حضور و سخنرانی به صورت ویدئو کنفرانس در سازمان ملل این پیام را بعنوان سیاست خارجه ما به همه جهانیان خواهد رساند که نگاه دولت جدید بیش از آنکه به دنبال دامان بی اعتماد غرب باشد به دنبال جایی است که بدون دروغ و زیر عهدزنی منافع کشور دنبال شود حال فرقی ندارد که این منافع در نشست شانگهای یا نیویورک باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید کشورمان در صدر اخبار و رسانه های جهان است. رئیسی که همین چند روز پیش بصورت حضوری در نشست سالانه سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد و توانست ایران را بعنوان یک عضو دائم در این سازمان ثبت کند.

این در حالی بود که همگان منتظر حضور رئیسی در نیویورک برای سخنرانی حضوری در سازمان ملل بودند اما وی اعلام کرد که در این سازمان به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

به نظر می رسد که حضور در نشست شانگهای و عدم حضور و سخنرانی به صورت ویدئو کنفرانس در سازمان ملل این پیام را بعنوان سیاست خارجه ما به همه جهانیان خواهد رساند که نگاه دولت جدید بیش از آنکه به دنبال دامان بی اعتماد غرب باشد به دنبال جایی است که بدون دروغ و زیر عهدزنی منافع کشور دنبال شود حال فرقی ندارد که این منافع در نشست شانگهای یا نیویورک باشد.

صحبت های رئیسی در سخنرانی ویدئو کنفرانس سازمان ملل نیز گویای همین منافع کشور بود که به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان بخصوص کشورهای همسایه بود. این سخنرانی نکات مهمی داشت که در ادامه به آن میپردازیم و پس از آن واکنش رسانه های مختلف جهان به آن را بررسی خواهیم کرد.

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

حمله به مواضع دولت آمریکا

نوبت سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران یازده نفر بعد از گوترش بود. وی در یک سخنرانی ویدیویی به تشریح مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوران اخیر پرداخت

رئیسی تلاش کرد در این ویدیو کنفرانس به عنوان اولین سخنرانی در یک تریبون جهانی و بعد از استقرارش در دولت سیزدهم یک چهره مصمم و قاطع از خود نشان دهد و به قول معروف با توپ پُر به میدان رفت. وی در این سخنرانی بیش از همه به مواضع دولت آمریکا حمله کرد و آن هم نه فقط آمریکای دوران جو بایدن یا دونالد ترامپ؛ رئیسی  سیاست های کلی دولت آمریکا از سال ها قبل تا امروز خطاب قرار داد

تحریم روش جدید جنگی آمریکا در برابر ملت‌ها

اصلی ترین فراز سخنرانی رئیسی خطاب به آمریکا در جایی بود که او راجع به تحریم ها صحبت می کرد. رئیسی گفت: تحریم روش جدید جنگ آمریکا با ملت‌هاست. تحریم علیه ملت ایران نه از زمان برنامه هسته‌ای و نه حتی انقلاب اسلامی شروع شد بلکه از سال ۱۹۵۱ یعنی زمان ملی شدن صنعت نفت آغاز گردید و منجر به کودتای نظامی علیه دولت منتخب ملت ایران شد توسط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها. تحریم، بخصوص تحریم دارو، در دوران کرونا، جنایت علیه بشریت است.

رییس جمهور برای این بخش از صحبت هایش کوشید از قرآن کریم هم شاهدی بیاورد و به طرح این موضوع پرداخت که از منظر این کتاب آسمانی یکی از ویژگی های ظالمان نابودی طبیعت و نسل بشر معرفی می‌شود. با طرح این موضوع رئیس دولت سیزدهم درباره موضوعات سلامتی و زیست محیطی یک پیشنهاد رسمی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، وی گفت: جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کند که با معرفی دو مقوله سلامت و محیط زیست به عنوان مسائل انسانی، هرگونه تحریم یا اختلال در زنجیره تأمین آن ممنوع اعلام گردد

آغوش ایران برای آوارگان افغان باز است

رئیسی در ادامه به صحبت هایی پرداخت که تلویحا نشان دهنده این بود که ایران نسبت به موضوع پناهندگان و آوارگان به ویژه مردم مظلوم افغانستان آغوش بازی دارد، رئیسی در این بخش گفت: من به نیابت از ملت ایران و میلیون‌ها پناهنده‌ای که میهمان کشورم هستند ضمن محکوم کردن تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بخصوص در اقلام بشردوستانه، خواستار ثبت این جنایت سازمان‌یافته علیه بشریت، به عنوان نماد و واقعیت حقوق بشر آمریکایی هستم.

تبدیل تحریم به فرصت

در ادامه رئیسی کوشش کرد باز هم از سیاست های تحریمی آمریکا گلایه کند و حتی تلاش ایران برای ساخت واکسن داخلی کرونا را به این موضوع مرتبط دانست.

رئیس جمهور تلاش کرد در عین حال به رخ جهانیان هم بکشاند که ایران از تحریم ها برای خود فرصت ساخته و گفت: ایران در کنار دانش صلح‌آمیز هسته‌ای و ماهواره، قطب پزشکی آسیاست و پزشکان و دانشمندان ایرانی مثل ابوعلی سینا در تاریخ بشریت می‌درخشند. دانش مفید برای بشریت تحریم‌پذیر نیست؛ ما سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را که رادیودارو برای بیش از یک میلیون بیمار سرطانی در کشور می‌سازد تولید کردیم؛ در زیست‌فناوری و سلولهای بنیادین، علیرغم تحریم، پیشرفت‌های خیرهکننده داشته‌ایم. امروز ما هم علیرغم تحریم‌های ضد حقوق بشری به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا تبدیل شده‌ایم.

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

حاکم شدن اراده ملت ها به عنوان یک راه حل

رئیسی کوشید گزاره حاکم شدن و به رسمیت شناخته شدن رای ملت ها برای تعیین سرنوشت شان را به عنوان یک پیشنهاد عقلانی و مسیری برای دستیابی به آزادی معرفی کند. وی با گزاره ای استعاری گفت که آزادی در کوله پشتی هیچ سرباز خارجی وجود ندارد. در خلال همین صحبت ها رئیسی از اخراج شدن آمریکایی هم حرف زد اما طالبان را به عنوان یک راه حل نجات بخش از تریبون مجازی سازمان ملل هم معرفی نکرد. هرچند گزینه وی برای رای ملت ها می تواند شامل انتخاب خود ملت افغانستان برای حاکم شدن این گروه تلقی شود

وی حتی خروج آمریکا از افغانستان را هزینه زا برای کشورهای منطقه عنوان کرد و در عوض نقش ایران در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه به کمک سرداران شهید ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی عاملی عنوان کرد که کشورهای اروپایی امروز سایه تروریسم داعش را بالای سر خود احساس نکنند

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟

رئیس جمهور در مجمع اخیر سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را آماده گفت و گو و تعامل با جهانیان معرفی کرد و در ماجرای برجام ایران را کماکان پایبند به تعهدات نشان داد و آمریکا را کشوری دانست که نقض عهد کرده و به همین دلیل ایران نمی تواند به آنها اعتماد کند. رئیسی در این فراز صحبت هایش از فتوایی قدیمی از مقام معظم رهبری شاهد مثال آورد مبنی بر حرمت ساخت سلاح اتمی تا به جهانیان اعلام کند از مدت ها پیش ایران به دنبال چنین موضوعی نبوده است

رئیسی در آخرین جمله این سخنرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است که برای ایجاد جهانی بهتر نقش‌آفرینی کند؛ جهانی مملو از عقلانیت، عدالت، آزادی، اخلاق و معنویت.

واکنش رسانه های جهانی به سخنرانی رئیسی

سی‌ان‌ان: رئیسی آمریکا را هدف قرار داد

رسانه آمریکایی CNN در گزارشی نوشت: ابراهیم رئیسی در یک سخنرانی از پیش ضبط شده، ایالات متحده را مورد هدف قرار داد و از دو لحظه ای که به گفته وی امسال «تاریخ ساز شد» نام برد. اول هجوم معترضین به نتیجه انتخابات به کنگره در ۶ ژانویه و دوم سقوط غیرنظامیان افغان از هواپیماهای آمریکایی در خروج از کابل. این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود این بخش از اظهارات رئیسی را بازتاب داد که گفته بود جهان دیگر به شعارهای «اول آمریکا» یا «بازگشت آمریکا» اهمیتی نمی دهد که کنایه‌ای به شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور بایدن و دونالد ترامپ بود. در نهایت سی‌ان‌ان به انتقادات رئیسی به خروج آمریکا از برجام و سیاست‌های تحریمی این کشور پرداخت نوشت: رئیس جمهور ایران گفت: «ما فقط آنچه را که حق ماست می‌خواهیم. همه قدرتها باید در عمل به توافق هسته ای وفادار بمانند»

الجزیره: جهان سکوت خود در مقابل جنایت یمن را بشکند

به گزارش بورسان به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر نیز سخنان رییس جمهوری ایران در مورد یمن را مورد توجه قرار داد و به نقل از رییسی گزارش داد: بحران انسانی در یمن به شدت نگران کننده است و جهان باید در قبال جنایت علیه بشریت سکوت خود را بشکند. باید اقدامات خصمانه در یمن بدون هیچ پیش شرطی متوقف شود.

این رسانه در ادامه نوشت: رئیسی همچنین اعلام کرد حمله آمریکا به عراق و سوریه مانعی در راه دمکراسی است. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان رییس جمهوری ایران در مورد برجام پرداخت و به نقل از او افزود: ایالات متحده به تعهدات خود که لغو تحریم‌هاست، عمل نکرده است.

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

اسپوتنیک: رئیسی خواستار لغو تحریم‌ها شد

خبرگزاری روسی اسپوتنیک بیشتر به بخش‌هایی از اظهارات رئیس جمهور پرداخته است که به رفع تحریم‌ها تاکید می‌کند. بر اساس گزارش اسپوتنیک، رییس جمهوری ایران خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد و تأکید کرد که گفت‌وگو تنها راه برای حل بحران بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است. رییس جمهوری ایران اعلام کرد: خواستار اجرای قوانین بین‌المللی هستیم و تمام طرف‌ها باید توافق هسته‌ای را رعایت کنند. وی گفت: ایران تعهد هسته‌ای خود را ثابت کرده است، اما با این وجود، ایالات متحده تحریم‌های ظالمانه خود را لغو نکرده است.

اسپوتنیک در نهایت نوشت: رییس جمهوری ایران تحریم‌های غیر قانونی به ویژه در زمنیه موارد بشردوستانه را به شدت محکوم کرد.

RT روسیه: ایران مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد

بخش عربی شبکه آر.تی روسیه در گزارشی به بازتاب سخنان رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت و افزود، رییسی اعلام کرد که ایران مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد، مذاکراتی که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد. رییس جمهوری ایران از طرف‌های ذیربط در این مذاکرات خواست که به آن متعهد باشند و تحریم، روش جدید آمریکا در جنگ علیه ملت‌هاست. شبکه آر تی روسیه نوشت: رییسی اسرائیل را بزرگ‌ترین سازمان تروریستی دولتی نامید.

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

یک مقام آمریکایی: ما به اقدامات ایران نگاه می‌کنیم و نه حرف آنها

به گزارش بورسان به نقل از تسنیم یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل به الجزیره اعلام کرد که واشنگتن سخنان رئیس‌جمهور ایران را دنبال کرده و منتظر اقدامات عملی است. این مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده است، تأکید کرد که ایالات متحده به اقدامات مسئولان ایرانی نگاه می‌کند و نه حرف آنها را.

رژیم صهیونیستی مدعی شد: ایران دروغ می‌گوید

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اسرائیل در واکنش به سخنرانی ابراهیم رئیسی بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود در خصوص ایران را تکرار کرد. اسرائیل مدعی شد که تهران تروریسم را تامین مالی می‌کند و یک تهدید جهانی است، از این رو هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. آنها مدعی شدند که سخنان رئیسی در خصوص اینکه رسیدن به سلاح هسته‌ای بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در دکترین ایران نیست، فریب جهانی است.

آسوشیتدپرس: رئیسی نسبت به روحانی سخنرانی بی پرده ای نسبت به آمریکا داشت

خبرگزاری آسوشیتدپرس بخش هایی از سخنرانی رئیسی در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را منتشر کرد و گزارش داد: رئیس جمهور ایران در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل به انتقاد از آمریکا پرداخت و گفت که این کشور از تحریم به عنوان یک ابزار جنگی جدید استفاده می کند.

آسوشیتدپرس در ادامه صحبت های رئیسی را با سخنرانی های حسن روحانی در سال های گذشته در مجمع عمومی مقایسه کرد و نوشت: ابراهیم رئیسی در مقایسه با فرد قبلی یک سخنرانی منتقدانه تر و بی پرده در رابطه با سیاست خارجی آمریکا ارائه داد.

از نگاه رئیسی آمریکا با برجام چه کرد؟/ رویترز: رئیسی به دنبال مذاکراتی برای رفع تحریم‌های آمریکا

رویترز: مذاکراتی برای رفع تحریم های آمریکا

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی تاکید کرد که ایران خواهان از سرگیری مذاکراتی است که به رفع تحریم های آمریکا بینجامد.

فرانسه: هژمونی آمریکا شکست خود

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود در این باره آورده است: رئیس جمهوری جدید ایران روز سه شنبه گفت که تلاش های آمریکا برای هژمونی به شکل تاسف باری شکست خورده است

واشنگتن پست: سخنرانی رئیسی نشان دهنده جایگاه ایران در جهان است

روزنامه واشنگتن پست با انتشار بخش هایی از صحبت های روز سه شنبه رئیس جمهوری کشورمان در سازمان ملل نوشت که سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل نشان دهنده هویت جمهوری اسلامی و جایگاهی است که ایران خود را در جهان می بیند.

فرانس 24: تحریم تبدیل به ابزار جنگی آمریکا شد

شبکه فرانس٢٤ هم گزارش داد: رئیس جمهور ایران در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی گفت که از مذاکرات هسته ای حمایت می کند اما به طور همزمان به انتقاد از آمریکا پرداخت و تاکید کرد که تحریم برای آمریکا تبدیل به یک ابزار جنگی علیه ملت ها شده است

بلومبرگ: ایران، آمریکا اعتماد نخواهد کرد

شبکه بلومبرگ در گزارشی ضمن انتشار سخنان سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: رئیس جمهور ایران در این سخنرانی گفت که کشورش پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای ٢٠١٥ دیگر به آمریکا اعتماد نخواهد کرد.

همچنین رسانه های صهیونیستی، ازجمله روزنامه های اورشلیم پست، هاآرتص و تایمز آو اسرائیل سخنرانی  رئیسی در مجمع عمومی که به صورت ویدئویی پخش شد را منتشر کردند و بخش هایی از صحبت های او درباره آمریکا و رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار دادند.

آناتولی: هژمونی آمریکا دیگر در جهان اعتباری ندارد

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد: رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه "هژمونی آمریکا دیگر در جهان اعتباری ندارد"، انتقاد کرد که این کشور از تحریم به عنوان یک سازوکار جنگی علیه ایران استفاده می کند.

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۱ میلیون فلسطینی در خطر هستند
نگاهی که میخواهد زن را از نقش آفرینی در جامعه جدا کند قبول نداریم
سقوط جت اف-۱۶ آمریکایی نوسازی شده در فرودگاه سنگاپور
معاون وزیر خارجه تاجیکستان خواستار افزایش حجم مبادلات اقتصادی با ایران شد
سند راهبردی امور زنان در وزارت آموزش و پرورش تدوین شد
سدهای کشور چقدر آب دارند؟
ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران
افزایش دما از جمعه و ادامه بارش‌های بهاری
اعلام جشن‌های دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)
افزایش ۴۵ درصدی ارزش واردات کالای اساسی در یک ماه امسال
خدمات‌رسانی مترو در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب
تسریع در روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت
تجمع دانشجویان‌ بین‌الملل‌ دانشگاه‌های‌علوم پزشکی در حمایت از جنبش دانشجویان
رئیس جمعیت هلال احمر: همه پایگاه‌ها و انبارهای هلال احمر پُر است
فیلم/پنجره‌ای متفاوت به دیدار اعضای تیم ملی فوتسال ایران با رهبر انقلاب
عکس/لحظه کمیاب ایجاد رنگین‌کمانِ دوقلو در آسمان تهران
تمدید مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top