تاریخ انتشار: شنبه 1400/07/17 - 00:55
کد خبر: 410175

در نشست تخصصی بررسی تحولات قفقاز مطرح شد؛

قفقاز روزهای سخت و پیچیده ای در پیش رو دارد/ به ارمنستان هم نمی‌شود اعتماد کرد

قره باغ هنوز آزاد نشده است و ما هیچ تصوری از آینده قره باغ و خانکندی و مناطق اطراف آن نداریم ما الان نمی دانیم فردا کسی در قره باغ به جرمی مرتکب شد به قانون چه کشوری محاکمه خواهد شد ارمنستان، آذربایجان و یا منطقه خود مختار قره باغ و یا روسیه ؟!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حامد خسرو شاهی از تحلیل گران حوزه قفقاز در نشست تخصصی بررسی تحولات اخیر منطقه قفقاز که با حضور دانشجویان، کارشناسان و تحلیل گران مسائل قفقاز و با همت دبیرخانه  انجمن شهید مهدی باکری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در تبریز برگزار شد، گفت : وقتی اتفاقات یک سال اخیر را مرور می کنم آذربایجان تونست بخش وسیعی از اراضی خود را آزاد کند شهرهای اطراف قره باغ و یک شهر از خود قره باغ یعنی شوشا، اما قره باغ هنوز آزاد نشده است ما هیچ تصوری از آینده قره باغ و خانکندی و مناطق اطراف آن نداریم ما الان نمی دانیم فردا کسی در قره باغ به جرمی مرتکب شد به قانون چه کشوری محاکمه خواهد شد ارمنستان، آذربایجان و یا منطقه خود مختار قره باغ  و یا روسیه ؟!

در نشست تخصصی بررسی تحولات اخیر منطقه قفقاز

روسیه نقشه های خوبی برای منطقه قره باغ کشید و به آرزوی دیرینه اش رسیده و نیروی نظامی  در قفقاز جنوبی پیاده کرده است سال ها برنامه ریزی کرده است و به نام حافظ صلح الان در منطقه است و شایعاتی است که روسها دارند مقدمه چینی می کنند که به اهالی آن منطقه پاسپورت روسی بدهند این را در پس زمینه زهنمان داشته باشیم ما نمی دانیم که چه خواهد شد منطقه. در قره باغ پیش بنی شده است که سربازان صلح قره باغ تا پنج سال آینده در آنجا خواهند ماند و اگر کشور ها اعتراض جدی نداشته باشند  پنج سال بعدی خود به خود تمدید خواهد شد روسها برای حضور در این منطقه برنامه ریزی کرده اند در این یکسال اخیر پرچمهای ترکیه آذربایجان در همه جا و بعضی جا ها پرچم پاکستان و اسرائیل هم دیده می شود عکسی از پرچم ایران ندیدیم چون کسانی که باید پرچم ایران را می آوردند یا زندان بودند و یا  خفقان حاکم اجازه این کار را نداد .

در یک سال اخیر اتفاقات زیادی افتاد جمهوری اسلامی طبق آنچه خوشحال از آزادی اراض اشغالی متعدد از روز اول خواسته هایی داشتیم این مناطق آزاد شده جولانگاه اسرائیل نشود یک گزارشی عرض کنم خدمتتون جمهوری آذربایجان دو میلیارد منات بودجه  برای باز سازی مناطق اشغالی در سال 2021 اختصاص داده است  اولین قرارداد در باز سازی قره باغ را یک شرکت چینی امضا کرد.

درنزدیکی مرزهای ایران شهرک های هوشمند می سازند الان که الهام علی اف میگوید اسرائیل کجاست  بیایید به ما نشان بدهید قرار دارد باز سازی روستای احمدلی را رو بروی خداآفرین ما را با یک شرکت اسرائیلی بستند اولین قرار داد مزرعه بزرگ پرورش گاومیش هوشمند با اسرائیلی ها بستند معلومه که در پرورش گاومیش جاسوسی خواهند کرد. چرا در مرز ایران گاومیش پرورش بدهند.

در نشست تخصصی بررسی تحولات اخیر منطقه قفقاز

همچنین آذربایجان با یک شرکت اسرائیلی هاروپ که شرکت تولید کننده پهباد انتحاری است جمهوری آذربایجان دو نوع پهپاد دارد پهپادهایی که از ترکیه خریده پهپاد های بیرقدار که در جنگ سال گذشته ارمنستان نیز استفاده کرد و دیگری پهباد انتحاری که ساخت یک شرکت اسرائیلی است چند روز پیش الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با این پهپاد عکس یادگاری می گرفت و نوازش می کرد.

سفیر اسرائیل در طول این یک سال گذشته در جمهوری آذربایجان هر کاری که توانسته کرده به کنار مرزهای ما آمده  حتی با دستش ایران را نشان می داد برای همه مشخص است.  می خواهند بگویند که ما در کنار مرز شما هستیم.

در طول این سال گذشته خبرنگاران ایرانی تلاش کردند که از قره باغ مستند تهیه کنند هیچ کدام را قبول نکردند ولی در طول این کلی خبرنگار اسرائیلی به آنجا رفته است و از مرزهای ایران هم فیلم و عکس تهیه کردند.

ایران علاقمند بود در بازسازی قره باغ حضور داشته باشد و وزارت دفاع و سفارت ایران در باکو هم رایزنی کردند که بخشی از مین روبی را به ایران وگذار کنند که آخر سر به ترکیه دادند.

حیدر علی اف پدر الهام علی اف در رعایت سیاست توازن هوشمند بود کشور های روسیه، ترکیه، آمریکا، ایران و حتی عربستان را در میادین نفتی و گازی سهیم می کرد. ولی الهام علی اف علاوه بر اینکه کوچکترین سهمی را به ایران نمی داد و در آن بخش هایی که ایران سهیم بود می بندد.

قفقاز روزهای سخت و پیچیده ای در پیش رو دارد/ به ارمنستان هم نمی‌شود اعتماد کرد

روسیه

 روسیه دوست ندارد ما در قفقاز حضور داشته باشیم و بخش مهمی از اتفاقات ضد ایرانی در منطقه را روسها مدیریت می کند ترکیه سر خود به این منطقه نیامده است در ست است که زرنگ هستند روسیه و ترک ها در میدان های متعددی رودرروی هم هستند در لیبی در سوریه و در قفقاز و در جاهای دیگر . آنها دارند با هم بده بستان و می کنند و در این بده و بستان های دارند ایران را حذف می کنند در مذاکرات که در سوچی  در مورد سوریه برگزار شد  روسیه و ترکیه  و ایران حضور داشتند هفته گذشته نشست سوریه در سوچی با موضوع ادلب برگزار شد اردوغان و پوتین حضور داشتند ایران را دعوت نکرده بودند

در نشست چند روز پیش لاوروف تحرکات نظامی ایران را برای کشور های همسایه نگران کننده دانست و وزیر خارجه ما آقای  امیرعبدالهیان در پاسخ  آنها اول شروع کننده معرفی کرد. اینها چیزهایی است بعضی ها عمدا نمی خواهند ببینند.

ارمنستان

در سال های گذشته وزاری خارجه و نخست وزیران با توجه به اینکه نیاز شدیدی به ایران داشتند خدماتی را هم به ایران دادند فروپاشی شوروی سابق مرزها را یک طوری بستند که همه این کشورها با هم اختلاف مرزی دارند مرزهای ارمنستان از شرق و غرب بسته بود و مرز به گرجستان هم مکل دارند و تنها مرز ارمنستان در این 30 سال گذشته گذرگاه مرزی نوردوز است وارداتش از این مسیر بود و چون به ایران نیاز داشتند حرف ما گوش کردند.

دولت فعلی ارمنستان یک چیز دیگری است . آقای پاشینیان با یک شبه کودتا  و انقلاب رنگی  و با حمایت آمریکا و اروپا سر کار آمده و همواره دوست دارد به اروپا نزدیک شود  و اصلا پاشینیان ایده اش این بود که از مسئله قره باغ فارغ بشویم این قره باغ به چه درد من می خورد در این سی سال من نتوانستم یک دانه لوبیا بکارم خرابه کشور است که دسترسی به دریا ندارد، معادن زیاد ندارد، آقای پاشینیان تزش این بود که من از ماجرای قره باغ فارغ شوم عادی سازی با ترکیه و آذربایجان کنم و این از اروپا فشار می آمد و بعد شروع کنم به اقتصاد خودم به ایران نیازی ندارم.

ارمنستان به خواست ایران و به ترس ایران ارتباطی اسرائیل نداشته و ندارد بلافاصله بعد از شهادت حاج قاسم فکر کرد که سر ما به خود ما مشغول است پاشینیان سفارت خود را در اسرائیل تاسیس کرد تاروابط خود را با اسرائیل بهبود ببخشد. الان ما راهمان را می بندیم اعلام شده که مسیر هوایی ایران به هواپیماهای نظامی جمهوری آذربایجان بسته است فردای آن روز پاشینیان مسیر هوایی خودش را به بروی آذربایجان باز کرده است و برخی از افراد این را نمی فهمند و فشار می آورد که شما باید  آذربایجان را کنار بگذارید ارمنستان را بچسبید آقای بیغش نماینده مجلس بر خلاف نظر صریح رهبری گفت که ما باید تعارف را کنار بگذاریم در کنار ارمنستان و بر علیه آذربایجان باشیم اقای بیغش شمایی که دارید سر این قبر گریه می کنید اصلا تووش مرده نیست آقای پاشینیان با ترکیه دارد می بندد آقای اردوغان خودشان گفت که پاشینیان از طریق گرجستان پیام فرستاده که مذاکره دوجانه ارمنی – ترکی را شروع کنیم خوب چه جوری ما به این اعتماد کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top