تاریخ انتشار: شنبه 1400/07/17 - 09:42
کد خبر: 410191

خوردن یک هات‌داگ چند دقیقه از عمر انسان کم می‌کند؟

محققان بهداشت‌وتغذیه در دانشگاه میشیگان ۵ هزار و ۸۵۳ غذای موجود در رژیم غذایی آمریکایی ها را تجزیه و تحلیل کردند و میزان سالم یا ناسالم بودن آنها را با یک اندزه گیری استاندارد مقایسه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، هات‌داگ که یکی از فست‌فودهای هیجان انگیز اقشار مختلف به حساب می‌آید، در وعده غذایی بسیاری‌ها جا خوش کرده. روزنامه هفت صبح نتایج یک مطالعه جدید را در مورد مصرف هات‌داگ بررسی کرده است:

خوردن یک هات‌داگ چند دقیقه از عمر انسان کم می‌کند؟

یک هات داگ به تنهایی می‌تواند ۳۶ دقیقه از عمر انسان را به دلیل اثرات سو غذاهای فرآوری شده کوتاه کند. این مطالعه همچنین نشان داد که غذاهای تازه مانند میوه‌ها، آجیل، حبوبات و سبزیجات بدون نشاسته با هر لقمه لحظات ارزشمندی به طول عمر انسان می‌افزایند.

محققان بهداشت و تغذیه در دانشگاه میشیگان در این مطالعه، پنج هزار و ۸۵۳ غذای موجود در رژیم غذایی آمریکایی‌ها را تجزیه و تحلیل کردند و میزان سالم یا ناسالم بودن آنها را با یک اندزه گیری استاندارد (مقدار زمانی که به طول عمر اضافه می‌کند یا از آن کم می‌کند) مقایسه کردند.

آنها به منظور فهرست بندی بارهای مفید و مضر سلامتی هر ماده غذایی از جدیدترین متون علمی تغذیه‌ای برای برآورد بیماری‌های مربوط به دسته خاصی از غذاها استفاده کردند، به عنوان مثال، نویسندگان مطالعه فرض کردند که ۴۵ صدم دقیقه به ازای مصرف هر گرم گوشت فرآوری شده از عمر کاسته می‌شود. برعکس به ازای مصرف هر گرم میوه یک دهم دقیقه به طول عمر اضافه می‌شود.

تعداد دقایق سالم زندگی به دست آمده یا از دست رفته در هر وعده غذا با شاخص تغذیه سلامت (HENI) که محققان آن را به ادبیات علمی معرفی کرده‌اند، اندازه گیری می‌شود.

شاخص تغذیه سلامت، ۱۵ عامل رژیم غذایی از مطالعه «بار جهانی بیماری» که بار ناتوانی و مرگ را به دلایل مختلف بررسی می‌کند، در نظر می‌گیرد.

اینها مزایای سلامتی مرتبط با غذای حاوی شیر، آجیل و دانه‌ها، میوه‌ها، کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ از غذاهای دریایی، فیبرها و اسیدهای چرب غیر اشباع (PUFAs) و آسیب‌های سلامتی مرتبط با غذای حاوی گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز، اسیدهای چرب ترانس و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و سدیم را پوشش می‌دهند.

محققان برای هر یک از این عوامل رژیم غذایی، دقیقه‌های سالم زندگی را از دست داده یا بدست آمده را به ازای هر گرم غذای مصرف شده برآورد کردند.

آنها با استفاده از این تخمین‌ها به عنوان مثال، محاسبه کردند که یک هات داگ معمولی گوشت گاو روی نان با توجه به محتوای بالای گوشت فرآوری شده، سدیم و اسیدهای چرب ترانس، ۳۶ دقیقه از زندگی انسان کوتاه می‌کند.

سایر غذاهای فرآوری شده که ممکن است عمر انسان را کوتاه کنند شامل بی کن (۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه در هر وعده)، پیتزا (۷ دقیقه و ۸ ثانیه) و چیزبرگر دو نفره (۸ دقیقه و ۸ ثانیه) است. در طرف مقابل طیف، غذاهایی که به طول عمر انسان می‌افزایند عبارتند از: ماهی قزل آلا (۱۳ دقیقه و ۵ ثانیه در هر وعده)، موز (۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه) و آووکادو (۲ دقیقه و ۸ ثانیه).

غذاهای دریایی از حدود ۱۰ دقیقه تا حدود ۷۰ دقیقه به عمر انسان می‌افزایند که علت آن دامنه وسیع محتوای اسیدهای چرب امگا ۳ سالم است که میزان آن در ماهی تا سخت پوستان به طور گسترده‌ای متفاوت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top