تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/28 - 08:08
کد خبر: 411400

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

صفر تا صد شرایط شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور ارشد

هر ساله پس از اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد شاهد خالی ماندن ظرفیت برخی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستیم. در صورت موافقت وزارت علوم، مرحله ای تحت عنوان تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ برگزار شده و امکان انتخاب رشته مجدد را از بین دانشگاه های دارای ظرفیت فراهم می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد، تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد از جمله مراحلی است که مورد توجه بسیاری از داوطلبان بوده و به منظور تکمیل صندلی های خالی دانشگاه ها برگزار می شود. سازمان سنجش هر ساله با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد، ظرفیت پذیرش دانشگاه های سراسری را مشخص کرده و امکان انتخاب رشته محل های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان را در اختیار داوطلبان مجاز قرار می دهد.

حال اگر پس از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد، تعداد ثبت نام کنندگان در یک دانشگاه از ظرفیت اختصاص داده شده کم تر باشد، این کمبود می بایست با برگزاری تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد جبران شود. این فرایند یک فرصت استثنایی برای انتخاب رشته مجدد داوطلبان به شمار می رود که در صورت درخواست دانشگاه ها و موافقت وزارت علوم انجام می شود .

از این رو در صورت برگزاری تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ کلیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون که موفق به دریافت کارنامه کارشناسی ارشد شده اند می توانند شانس خود را با شرکت در این مرحله بیازمایند. سازمان سنجش نیز با انتشار دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد، ظرفیت های خالی دانشگاه های مختلف را اعلام نموده و امکان انتخاب ۲۰ کد رشته محل را فراهم می کند.

صفر تا صد شرایط شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد

لازم به ذکر است داوطلبانی که در زمان اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ جزو پذیرفته شدگان این آزمون بوده، اما از رشته محل قبولی خود رضایتی ندارند هم می توانند در این مرحله شرکت کنند. اما در صورت قبولی در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ قبولی قبلی آن ها باطل شده و اعتراض آن ها مورد قبول نخواهد بود .

زمان و نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد معمولا ۳ هفته تا یک ماه بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد برگزار شده و امکان پذیرش دانشجو در اولین نیمسال تحصیلی ممکن را فراهم می کند. به عبارت دیگر پذیرفته شدگان این مرحله بسته به امکانات و نظر دانشگاه یا موسسه محل قبولی در نیمسال اول ( مهر ماه ) یا نیمسال دوم ( بهمن ماه ) وارد دانشگاه خواهند شد.

طبق روال سالیان گذشته تمامی مراحل تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد به صورت اینترنتی انجام خواهد شد. متقاضیان به منظور شرکت در این فرایند می بایست در زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کرده و پس از دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ رشته محل های مورد علاقه خود را در فرم اینترنتی مربوطه درج نمایند. شرکت در این مرحله هزینه ای نداشته و داوطلبان به صورت رایگان می توانند علاقه مندی خود را اعلام کنند.

شرایط تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

متقاضیان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ باید شرایط لازم برای شرکت در این مرحله را داشته باشند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم .

ملاک اصلی برای شرکت در این مرحله حضور در جلسه برگزاری آزمون کارشناسی ارشد می باشد .

نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه کنکور ارشد می بایست بالاتر از نمره صفر در هر کد ضریب باشد .

داوطلبانی که جزو پذیرفته شدگان مرحله اعلام نتایج تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد قرار می گیرند، قبولی‌ قبلی ‌آنان‌ (قبولی‌ اعلام‌ شده‌ قبلی) « لغو »‌ می‌ گردد و باید برای‌ ادامه ‌تحصیل‌ به‌ محل‌ قبولی‌ جدید مراجعه‌ نمایند.

داوطلبانی‌ که‌ اسامی‌ آنان‌ به‌ عنوان‌ پذیرفته‌ شده‌ نهایی‌ کد رشته‌ محل‌ های‌ تحصیلی‌ بورسیه‌ و یا دارای‌ شرایط خاص‌ اعلام‌ شده ‌است ، حق‌ انتخاب رشته محل های ارائه شده در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ را ندارند .

در آن‌ دسته‌ از کد رشته‌ های‌ امتحانی‌ که‌ ظرفیت‌ اعلام‌ شده‌ آن بیش‌ از یک محل‌ تحصیل‌ باشد، داوطلبان‌ ‌می‌‌ توانند نسبت به انتخاب حداکثر ۲۰ کد رشته محل مرتبط با مجموعه امتحانی خود اقدام نمایند.

نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کد رشته محل‌ های مندرج در این اطلاعیه بسته به امکانات و نظر دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی، در اولین نیمسال تحصیلی ممکن خواهد بود.

گزینش نهایی در هر یک از رشته محل ها بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد (شماره ۱ و ۲) انجام می شود.

بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد در آن دسته از رشته محل‌ های مربوط به رشته‌ های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی ، که پذیرش دانشجو برای آنها در دوره‌ های پردیس خودگردان ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، مجازی و مشترک صورت می پذیرد ، کلیه متقاضیان رشته‌ های ذیربط در صورتی که واجد سایر شرایط باشند حتی در صورتی که در آزمون عملی یا تشریحی شرکت نکرده باشند نیز می توانند نسبت به انتخاب این قبیل کد رشته ها اقدام نمایند . لازم به توضیح است ملاک گزینش این رشته محل ها نمره کل نهایی مندرج در کارنامه مرحله اول داوطلبان در کد ضریب مربوط که بدون لحاظ نمره عملی یا تشریحی می باشد ، خواهد بود . 

تبصره : درصورتی که داوطلبی در آزمون عملی و یا تشریحی رشته‌ های امتحانی دارای آزمون عملی و یا تشریحی شرکت نکرده و نسبت به  انتخاب این کد رشته محل ها در دوره های روزانه و شبانه اقدام نماید با اعمال نمره عملی یا تشریحی صفر ( ۰ ) در این مرحله گزینش خواهد شد .

داوطلبان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ در صورت نداشتن شرایط لازم برای شرکت در این مرحله یا عدم قبولی می توانند شانس خود را در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بیازمایند . گفتنی است رشته محل های دارای ظرفیت این دانشگاه در دفترچه مجزایی تحت عنوان دفترچه تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد درج می شود .

در ادامه به چند سوالات متداول در این خصوص پاسخ می‌دهیم:

۱-  داوطلبانی که در جلسه کنکور ارشد حضور نیابند مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد می باشند ؟

شرط اصلی شرکت در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد حضور در جلسه آزمون می باشد که داوطلبان برای اطلاع از سایر شرایط می توانند متن گزارش را مطالعه کنند .

۲-  تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سراسری چه زمانی انجام می شود ؟

زمان تقریبی این فرایند یک ماه پس از اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد می باشد.

۳-  متقاضیان رشته های دارای آزمون عملی در زمان تکمیل ظرفیت ارشد مجاز به ثبت نام می باشند ؟

این داوطلبان در صورتی که در آزمون عملی شرکت نکرده باشند هم مجاز به انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد می باشند که جزئیات مربوط به آن در متن گزارش شرح داده شده است .

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top