تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/08/04 - 11:14
کد خبر: 411902

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

مصائب پرستاران زن در بحران کرونا/ لزوم توجه به سلامت روان پرستاران زن

طبق آمار بیش از ۷۰ درصد جمعیت پرستاران زن هستند، زنانی که تحصیلات دانشگاهی یا دوره های ویژه کمک پرستاری را طی کرده اند و در واحدهای مختلف بیمارستانی مشغول به کار هستند و این یعنی با تمام طیف های بیماران ارتباط دارند؛ یعنی طبقه بندی در مورد زنانه بودن یا مردانه بودن نوع مراقبت از پرستاری وجود ندارد.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه گیری بیماری کوید۱۹ اگرچه زنان و مردان را باهم مورد هجوم بیماری زایی قرار داد اما وجود نقش های متفاوت برای زنان و مردان باعث درگیری بیشتر زنان با بحرانی به نام کرونا شد.

مصائب پرستاران زن در بحران کرونا

در یک مثال ساده زنان در همه گیری کرونا نقش مراقبتی بیشتری در منزل ایفا کردند، از بیماران درگیر در خانواده مراقبت کردند، خرید وسایل بهداشتی و نظافتی را برعهده داشتند و توصیه های پیشگیرانه را با وسواس بیشتری به خانواده گوشزد کردند.

این موارد که در نظر بسیار ساده هستند به نقش های شغلی زنان اضافه کنید؛ شغل هایی که درگیرترین آنها در ایام بحران بیماری کرونا، پرستاری بود.

طبق آمار بیش از ۷۰ درصد جمعیت پرستاران زن هستند، زنانی که تحصیلات دانشگاهی یا دوره های ویژه کمک پرستاری را طی کرده اند و در واحدهای مختلف بیمارستانی مشغول به کار هستند و این یعنی با تمام طیف های بیماران ارتباط دارند؛ یعنی طبقه بندی در مورد زنانه بودن یا مردانه بودن نوع مراقبت از پرستاری وجود ندارد.

این همه جانبه بودن حضور پرستاران در واحدهای مختلف بیمارستانی آنها را تبدیل به اثرگذارترین نیروهای بیمارستان کرده که از سویی نقش های دیگر زندگی آنها را تحت تاثیرقرار ذاده است . استرس شغلی و سختی همه جانبه بودن بار مراقبتی از بیماران بطور عمده و همیشه پرستاران را درگیر می کرد.

اکنون اضافه کاری های متعدد و بدون قاعده، افزایش تعداد بیماران بستری، احتمال درگیری و بیمارشدن پرستاران، عدم وجود امکانات کافی در بیمارستان ها، عدم اطلاعات کافی از بیماری کووید و روش های مراقبتی آن را نیز باید به استرس های پرستاران اضافه کرد.

مصائب پرستاران زن در بحران کرونا

در یک مطالعه میدانی از ۱۲۰ پرستار زن شهر اهواز  که با روش نمونه گیری تصادفی و خوشه ای انجام شد (با پرسشنامه استاندارد GHQ-28) با بررسی سلامت روان پرستاران و پرسش نامه پژوهشگر ساخته برای بررسی نقش ها  انجام شد، نتایج آن نشان داد که 85 درصد پرستاران اختلالات روان را در بحران کوید ۱۹ تجربه کرده اند و ارتباط میان بحران بیماری با سایر نقش های غیر حرفه ای پرستاری رابطه معناداری بود.

از آنجا که نقش های خانوادگی پرستاران می تواند زمینه مشارکت آنان در محیط های درمانی را کم کند، لزوم توجه به سلامت روان پرستاران زن و کمک به بهینه سازی زمینه های فعالیت آنان در بیمارستان ها به طور جدی احساس می شود.

اگر نقش های خانوادگی زنان پرستار مانند مادری و همسری را برای تحکیم بنیان خانواده جدی می دانیم باید بر لزوم توجه اساسی بر سلامت روان و جسم آنها نیز توجه ویژه شود، مسئله ای که با توجه به موارد و مشکلات گفته شده به طور خاص در خوزستان که بالاترین میزان کمبود پرستار را در کشور دارد، قابل بررسی و توجه ویژه است.

گزارش از خانم پونه پیل‌رام

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top