تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/08/09 - 17:32
کد خبر: 412407

امید سهرابی

قهرمانِ فرهادی

فیلم سینمایی «قهرمان» را می‌توان در امتداد سایر فیلم‌های دیگر اصغر فرهادی دانست، با این تفاوت که او در اثر جدیدش بیش از پیش مفهومی کار کرده و لایه‌های مفهومی فیلمش حرف‌های بسیار تلخی را روایت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» امید سهرابی  منتقد سینما *// سالهاست که اصغر فرهادی در سینمای ایران فیلم می‌سازد؛ فیلم‌هایی که هر کدام قصه پر غُصه‌ای را روایت می‌کنند و ایرانی را به تصویر می‌کشند که در آن هیچکس آرامش و آسایش ندارد. او به تازگی فیلم سینمایی «قهرمان» را تولید کرده که چند روزی از اکران آن می‌گذرد.

فیلم سینمایی «قهرمان» داستان زندگی شخصی به نام «رحیم» را روایت می‌کند که برای فروش سکه‌هایی که نامزدش پیدا کرده، دو روز از زندان مرخصی می‌گیرد تا شاید بتوان با پول آن طلبکارهای خود را راضی کند و دیگر به زندان باز نگردد؛ اما دلش نمی‌آید این سکه‌ها را بفروشد و آنها را به کسی که می‌گوید صاحب سکه‌هاست می‌دهد. به همین خاطر مسئولان زندان سعی می‌کنند او را در رسانه‌ها یک قهرمان معرفی کنند.

فیلم سینمایی «قهرمان» را می‌توان در امتداد سایر فیلم‌های دیگر اصغر فرهادی دانست، با این تفاوت که او در اثر جدیدش بیش از پیش مفهومی کار کرده و لایه‌های مفهومی فیلمش حرف‌های بسیار تلخی را روایت می‌کند.

فرهادی در بسیاری از فیلم‌های خود همواره سعی کرده است چهره فلاکت‌باری از مردم ایران به نمایش بگذارد در فیلم قهرمان هم ما شاهد چنین چهره‌ای از مردم ایران هستیم. تقریباً همه کاراکتر‌های این فیلم، «بدبخت» هستند، تنها نوع بدبختی آنها تفاوت دارد.

مسئولان زندان که می‌توان آنها را نماینده‌ای از حاکمیت ایران دانست، افرادی فریبکار هستند که همه هدفشان سوء استفاده از مردم ساده ایران به نمایندگی شخصیت «رحیم» است.

دقایق پایانی فیلم خواهرزاده شخصیت «رحیم» که دختری کوچک است، می‌پرسد «زندان چه شکلی است؟» رحیم با چشمانش این سوال را جواب می‌دهد و در ذهن مخاطب اینگونه متبادر می‌شود که زندان دقیقاً مانند کشوری است که در آن زندگی می‌کنیم.

در پایان باید گفت که سالهاست مردم ایران برای اصغر فرهادی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که این‌ها مردمی هستند که فرهادی می‌تواند با آثارش آنها را بدبخت‌ترین آدم‌های روی زمین نشان دهد و بابت آن از جشنواره‌های مختلف پول و جایزه دریافت کند. 

 
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top