تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/09 - 16:18
کد خبر: 415778

دانشگاه تراز انقلاب باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه تراز انقلاب باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد، گفت: ما نسبت به اشتغال مردم بدهکاریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ علی خطیبی امروز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم دانشگاه مبدا تحول باشد و رنگ محرومیتی که همه شاکی آن هستند زدوده شود، نسخه همین است که نوآوری و شکوفایی و کارآفرینی جایش در دانشگاه است؛ اظهار داشت: اگر می‌خواهید صنعت و کشاورزی استان رشد کند، دانشگاه باید راهکار آن را بدهد.

دانشگاه تراز انقلاب باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب کشور صرف کشاورزی می‌شود و از ۱۰ درصد دیگر ۶ درصد در بخش صنعت و ۴ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود؛ تصریح کرد: این در حالیست که در ممالک دیگر میزان آب مصرفی در صنعت ۳۵ الی ۵۰ درصد است؛ در کشور ما همه آب را صرف بخش کشاورزی می‌کنیم و بازهم وابسته هستیم و نهاده وارد می‌کنیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه راه حل این مسئله در دانشگاه است؛ افزایش بهره وری و اصلاح روش‌های سنتی را باید پیگیری کرد و دانشگاه جایگاه ارائه این راهکارهای علمی است، افزود: مردم از دانشگاه و نخبگان توقع دارند؛ دانشگاه باید علاوه بر وظایف روتین آموزشی و پژوهشی در کارآفرینی و حل مسائل اجتماعی ایفای نقش کند.

خطیبی با اشاره به اینکه دانشگاه نسبت به مسئولیت اجتماعی خود کوتاهی کرده است، گفت: متأسفانه آمار طلاق در استان لرستان بالاست، اینجاست که دانشگاه مسئولیت اجتماعی خود را انجام نمی‌دهد و در حوزه مشاوره‌هایی که می‌تواند به جامعه بدهد کوتاهی کرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تراز انقلاب باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد، وزیر علوم در جایی گفتند که دانشگاه در حوزه کارآفرینی و ایجاد اشتغال بدهکار است به مردم، ما بدهی خود را پاسخ نداده‌ایم؛ تصریح کرد: دانشگاه باید نوآوری را در دستور کار قرار بدهد، مرکز نوآوری در خدمت کشاورزی و دامداری قرار بگیرد؛ در راستای افزایش بهره وری کشاورزی خدمات بدهید آنگاه مشکل بیکاری حل می‌شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به سرپرست دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه این یک تکلیف قانونی است که درب دانشگاه نسبت به جامعه باز باشد، مردم از خدمات دانشگاه بهره مند شوند و مزایای دانشگاه را لمس کنند، افزود: حداقل این خدمات فعالیت مراکز مشاوره و حل نیازهای صنعتی صنایع مختلف لرستان است.

خطیبی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم ماندگار شویم باید نفع ما به عموم مردم برسد، گفت: در دوره جدید وزارت علوم، معاونت نوآوری و فناوری تأسیس شده و حتماً دانشگاه‌ها خود را با این استراتژی باید تطبیق دهند و حتماً باید بازآرایی ساختار داخلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه توکیو در سال ۲۰۱۲، ۳۶ درصد از بودجه عمومی تغذیه می‌کرد و امروز براساس آمار ۱۱ درصد وابستگی خود را به بودجه عمومی کم کرده است، در دانشگاه ام آی تی در سال ۲۰۱۲، ۵۲ درصد درآمد حاصل از تحقیقات و صفر درصد وابستگی به بودجه عمومی داشته است؛ در استنفورد استفاده از بودجه عمومی صفر درصد است و ۳۱ درصد درآمد حاصل از تحقیقات دارد؛ تصریح کرد: در آمریکا به ازای هر ۵۰۰ مقاله علمی که منتشر می‌شود، یک نوآوری حاصل می‌شود و در کشور ما به ازای هر ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری به دست می‌آید.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اینجاست که ما می‌گوئیم نسبت به اشتغال بدهکاریم به مردم و تحقیقات باید کاربردی شود؛ رساله‌ها در راستای حل مسائل محیط‌های پیرامونی باید تعریف شود.

خطیبی خاطرنشان کرد: در ایران در سال ۹۵ وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی حدود ۷۲ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۰ این آمار به ۸۲ درصد رسیده است؛ یعنی ما خلاف مسیر حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید اهتمام نسبت به مسائل مسائل اجتماعی صنعت، بیکاری و… داشته باشیم، گفت: مسئولین دانشگاه باید پاسخگو باشند؛ یکی از شاخص‌های ارزیابی این است که مسئول دانشگاه باید نسبت به اشتغال فارغ التحصیلان نقش ایفا کند؛ باید کسب و کارهای نو شکل بگیرد و فارغ التحصیلان ما در آن اشتغال یابند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تاکید ما بر ارتباط با نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه است و تقریباً نهاد را مسئول فرهنگی دانشگاه می‌دانیم، تصریح کرد: تمام‌حمایت خود را می‌کنیم تا سطح فرهنگی دانشگاه ارتقا یابد و این ارتقا باید مبتنی بر دانشگاه تراز انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

خطیبی با تاکید بر اینکه دکتر عزیزی رئیس سابق دانشگاه لرستان خالصانه زحمت کشیدند، نگاه ایشان نگاه خدمت بوده و امروز هم پرچم را از یک فرمانده می‌گیریم و به فرمانده دیگر می‌دهیم به دلیل اینکه تغییر و تحول حتماً با نوآوری همراه خواهد بود، افزود: دکتر نظری سرپرست جدید دانشگاه نیز استاد تمام و جزو چهره‌های فرهنگی هستند و از طرق مختلف نظرسنجی و ارزیابی که داشتیم، اجماع روی ایشان بود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح ورودی دانشگاه لرستان انشاالله تا آخر امسال افتتاح می‌شود و در بین پروژه‌های سفر رئیس جمهور به لرستان هم قرار گرفته است، گفت: سفر رئیس جمهور به لرستان نویدهای خوبی دارد؛ از جمله اینکه خوابگاه متأهلین دانشجویان یکی از این موارد است و اعتبارات را هم دیده‌ایم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص زمین‌های دانشگاه لرستان و اختصاص آنها به حوزه مسکن ملی گفت: ما یک خط قرمزی داریم و دانشگاه برای نسل‌های آینده هم هست.

خطیبی خاطرنشان کرد: اما به هر روی ملاحظاتی هم استان دارد؛ لذا پیشنهادی را تقدیم می‌کنیم که زمین‌های دانشگاه اگر قرار است در پروژه مسکن باشد برای کارکنان، اساتید و دانشجویان باشد و اراضی دانشگاه هم برای دانشگاه لرستان باقی بماند و تلاش می‌کنیم این مسئله محقق شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top