تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/09/10 - 00:41
کد خبر: 415842

دور زدن کنکور با پول‌های هنگفت!

دبیر کل و دبیر کمیته حقوقی شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت از پشت پرده مالی دانشجویان انتقالی می‌گویند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز، در سال های اخیر صدور اجازه ورود دانشجویان انتقالی خارج از کشور به دانشگاه های سراسر کشور به دلایلی واهی همانند افزایش قیمت ارز موجب بروز مشکلات جدی برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور شده است. چندی پیش حدود ۱۵ هزار نفر از دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور با شکایت به دیوان عدالت اداری قصد ابطال مصوبه وزارت بهداشت درباره ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ را داشتند. 

این موضوع واکنش‌های بساری از فعالان دانشجویی را به دنبال داشت، به‌طوری که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی مخالفت خود را با پذیرش این دانشجویان اعلام کرده و با ارسال نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دیوان عدالت اداری خواهان مخالفت با شکایت دانشجویان انتقالی خارج از کشور شدند.

یک نخبه در کنار یک پخمه!

 بسیاری از فعالان حوزه آموزش عالی این اقدام را دور زدن کنکور تلقی می‌کنند. سیامک اشرفی برزیده دبیر کل شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت بر این باور است ای دانشجویان به دلیل آنکه نتوانسته‌اند در کنکور نتیجه مطلوبی را کسب کنند، تحصیل در دانشگاه‌های خارجی انتخاب کردند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: دانشجویان انتقالی نتوانسته‌اند در کنکور نتیجه خوبی را کسب کنند و با هزینه مالی به خارج از کشور می‌روند و می‌خواهند با گذراندن ۳۶ واحد در دانشگاه‌های خارج به کشور بازگردند. در چنین شرایطی نظام سلامت جامعه ضربه می‌بیند، انگیزه دانش‌آموزانی که به هزار امید می‌خواهند وارد دانشگاه شوند، از بین می‌رود؛ زیرا با این اقدام یک نخبه در کنار یک پخمه قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت رنک علمی کشور ارتقا پیدا کند؟ 

دور زدن کنکور با تکیه بر جیب خانواده

بیشتر ۱۵ هزار نفری که قصد ابطال مصوبه دیوان عدالت اداری را دارند، در رشته‌های پرمتقاضی همانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کرده‌اند که دانش‌آموزان کشور برای ورود به آن به رقابت می‌پردازند. علیرضا میرزایی دبیر کمیته حقوقی شورای صنفی وزارت بهداشت در این باره به ایسکانیوز گفت: بارها دیده‌اید که دانشجویان برای قبولی در کنکور «به هر دری می‌زنند»، پدر و مادرها برای قبولی فرزندشان در کنکور هزینه‌های بسیاری می‌کنند. حال در نظر بگیرید فردی با تکیه بر ثروتی که دارد، به خارج از کشور رفته و با دور زدن کنکور به ایران بازگردد و در دانشگاه‌های کشور تحصیل کند، این فرد بازار کار دانشجویی که در کنکور شرکت کرده را نیز کوچک‌تر می‌کند. باید خودمان را جای پدر و مادری بگذاریم که با هزار امید و آرزو فرزند خود را به دانشگاه می‌فرستند.

به گفته میرزایی، ۹۰ درصد افرادی که مدعی ابطال این مصوبه هستند، واحدی را در دانشگاه‌های خارجی نگذرانده‌اند. بسیاری از این دانشجویان از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. این دانشجویان دروس علوم پایه را در دانشگاه روسیه می‌گذرانند و می‌خواهند دروس اختصاصی را در دانشگاه‌های کشور پاس کنند.

مناقصه ۱۲ میلیارد تومانی دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو

بسیاری از کارشناسان پذیرش دانشجویان انتقالی در دانشگاه‌های کشور را به مسائل اقتصادی نسبت می‌دهند و بر این باورند که این اقدامات برای دانشگاه‌ها آورده مالی دارد. اشرفی برزیده در این باره گفت: موضوع انتقال دانشجویان خارج از کشور باید یک بار برای همیشه مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و مصوبه‌ مشخصی در این باره صادر شود. بهترین نتیجه آن است که هیچ دانشجویی تحت هیچ عنوانی حق ندارد بر کرسی‌هایی تکیه کند که جوانان لایق و نخبه این سرزمین با خون دل خوردن به دست آورده‌اند.بسیاری از ارگان‌های ذی‌صلاح با این موضوع مخالفند، از ساختار آموزشی وزارت بهداشت گرفته تا ارگان‌های دیگر پیگیر این موضوع هستند. چه کسانی موافق ورود دانشجویان انتقالی به کشور هستند؟ شاید اهمیت اقتصاد را بتوان پاسخی برای این پرسش در نظر گرفت. پشتوانه مالی خانواده این افراد دانشگاه‌ها را وسوسه می‌کند. اخیرا در جلسه‌ای با مسئولان حضور داشتیم و به نحوه پذیرش دانشجویان انتقالی اعتراض کردیم، مسئولان به ما اعلام کردند پذیرش آنان هم‌اکنون خوب است و بروید خدا را شکر کنید. پیش از سال ۹۲-۹۳ افراد را دور یک میز می‌نشاندیم، یکی می‌گفت من ۱۰ میلیارد تومان به دانشگاه می‌دهم و دیگری رقم ۱۲ میلیارد تومان را پیشنهاد می‌داد. در نهایت دانشجوی ۱۲ میلیاردی در دانشگاه پذیرش می‌شد!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top