تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/09/11 - 13:03
کد خبر: 416075

برای ترک اعتیاد از کجا شروع کنید؟

افرادی که به مصرف شیشه اعتیاد دارند برای درمان راه دشواری پیش رو دارند. با توجه به اینکه شیشه یک ماده مخدر صنعتی است که معمولاً در لابراتوارهای خانگی و به روش های غلط و خطرناک تولید می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، زمانی‌ که با اعتیاد دست ‌و پنجه نرم می‌کنید، ترک آن از نظر خودتان یک هدف غیرممکن به‌نظر می‌رسد. مهم نیست تا چه حد غرقِ اعتیاد شده باشید، اما رهایی از آن هیچ‌وقت غیرممکن نیست. با درمان درست، حمایت اطرافیان و یافتنِ دلیل اصلی اعتیاد، تغییر امکان‌پذیر است. حتی اگر برای ترک اعتیاد تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید، نباید امیدتان را از دست بدهید. قطعا برای رهایی از اعتیاد، موانعی وجود دارند که باید آنها را پشت سر بگذارید.

برای ترک اعتیاد از کجا شروع کنید؟

بیشترین مواد مخدری که مصرف کنندگان به دنبال ترک آن هستند کدامند؟

تریاک: مواد قلیایی موجود در تریاک، پس از ورود به بدن شخص مصرف کننده، حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت در بدن شخص باقی میماند که باعث بروز خسارت های جبران ناپذیری بر سیستم دفاعی فرد میشود، اما احساسات خوشایند به وجود آمده بر اثر مصرف تریاک کمتر از ۴ساعت دوام دارد و نکته ای که نباید آن را فراموش کنیم این است که مصرف تریاک می تواند به سرعت اعتیاد جسمانی و روانی در فرد ایجاد کند.

در حقیقت ترک تریاک به صورت ناگهانی و قطع مصرف آن به یکباره عوارضی همچون تپش قلب، اسهال، درد عضلانی و در موارد شدیدتر سکته قلبی را به همراه خواهد داشت. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که  در صورتی که تصمیم به ترک تریاک می گیرید حتما تحت نظر پزشک و مشاور این کار را انجام دهید. بنابراین اولین قدم برای ترک تریاک داشتن اراده قوی و ایجاد انگیزه در کنار پزشک و مشاورین متخصص است. در این میان درمانگاه ها و مراکز بسیاری برای ترک تریاک وجود دارند که البته تعداد کمی از آنها از روش های اصولی و استاندارد روز دنیا استفاده می کنند.

گل یا ماری جوانا: امروزه مصرف گل در بین جوانان و نوجوانان در حال گسترش است و به دلیل باورهای غلطی که در بین افراد وجود دارد استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است. اکثر کسانی که گل مصرف می کنند معتقدند که گل تنها یک نوع گیاه است که پس از کشیدن آن احساس شادی و سرخوشی و اعتماد نفس به فرد می دهد و مصرف آن اعتیادآور نیست.                                      
ممکن است عوارض جسمی مصرف گل نسبت به سایر مواد مخدر کمتر باشد ولی مصرف آن از نظر روحی و روانی باعث ایجاد وابستگی و میل به مصرف دوباره آن می شود.                                 
برای ترک گل، فرد مصرف کننده می بایست از اراده قوی برخوردار باشد و پس از اینکه برای ترک تصمیم گرفت ذهن خود را به کارهای مختلف مشغول کند. با داشتن اراده قوی و مراقبت های ویژه توسط روانپزشک و مشاور می توان مصرف گل را کنار گذاشت. در برخی موارد بنا به دستور پزشک مصرف دارو جهت آسیب های مغزی ایجاد شده و بستری نیز بکار گرفته می شود.                                   

با توجه به آسیب های روانی که مصرف گل به فرد وارد می کند، معمولاً فرد مصرف کننده به اختلالات روانی دیگر مانند افسردگی و اضطراب مفرط دچار می شود و می بایست طی جلسات روانشناسی و روان درمانی به بررسی و درمان این بیماری ها نیز پرداخته شود.

هروئین: هروئین یکی از مشتقات خانواده مواد افیونی یا اپیوئیدها شامل ( تریاک، مرفین، کدئین ) میباشد که به مراتب از آنها قوی تر است و سریع تر از سایر مخدر ها عمل میکند، هروئین یا دی استیل-مرفین یکی از مشتقات نیمه مصنوعی مرفین است و با انجام تقطیر از مرفین تهیه میگردد، مرفین خود یک ماده ی طبیعی است و از عصاره دانه‌های درون تخمدان انواع خاصی از گیاه خشخاش استخراج می‌شود ولی یک تغییر شیمیایی جزئی در مولکول مرفین باعث به وجود آمدن هروئین بسیار قدرتمندتری میشود که  سریع‌ در چربی حل می‌شود و زودتر به ‌صورت متراکم‌ به مغز می‌رسد. از این‌ رو هروئین از لحاظ اعتیاد زایی، ماده بسیار خطرناکی است و وابستگی و اعتیاد شدیدی ایجاد می‌کند.

ترک هروئین شاید سخت ‌ترین نوع ترک در بین انواع مواد مخدر باشد. اعتیاد به هروئین سموم بسیار زیادی را وارد بدن می‌کند و مهم‌ترین پیامد آن صدمه به کبد و کلیه است؛ این دو اندام به دلیل دفع سموم ناشی از مصرف هروئین دچار آسیب شدیدی می شوند.یکی از سختی‌های اصلی ترک اعتیاد به هروئین مبارزه با علائم جسمانی مرتبط با کنار گذاشتن آن است.

شیشه: شیشه، قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامین می‌باشد که با نام‌هایی مثل “کرانک”، “آیس”، “مت” در بین جوانان شناخته شده است و قرص‌های شادی بخش یا اکستازی یکی از این مواد می‌باشند. مت‌آمفتامین‌، در پزشکی نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد و به‌صورت قرص‌هایی به‌نام “دزوکسین” تجویز می‌گردد اما نوع غیرقانونی آن یا همان “شیشه” در آزمایشگاه‌های غیر مجاز تهیه شده و در خیابان‌ها به‌فروش می‌رسد و با نوعی که در مصارف پزشکی به‌کار می‌رود، کاملاً متفاوت است.

افرادی که به مصرف شیشه اعتیاد دارند برای درمان راه دشواری پیش رو دارند. با توجه به اینکه شیشه یک ماده مخدر صنعتی است که معمولاً در لابراتوارهای خانگی و به روش های غلط و خطرناک تولید می شود؛ عوارض فیزیکی و روانی بسیار شدیدی برای فرد مصرف کننده به دنبال دارد.

البته باید توجه داشت که میزان سختی ترک شیشه برای هر فرد با توجه به مدت مصرف، نوع شیشه مورد مصرف، دوز مصرف، شرایط فیزیکی و روانی متفاوت است. مصرف شیشه پس از مدت کوتاهی باعث ایجاد مشکلات و تغییرات در سیستم عصبی و مغز شده و آسیب های بسیار شدیدی از نظر روانی به فرد معتاد وارد می کند.

یک مرکز ترک اعتیاد خوب انتخاب کنید                                                                           

اولین نکته مهم برای انتخاب کمپ ترک اعتیاد، داشتن مجوز از سازمان بهزیستی است. با این حال با وجود نکاتی که ذکر شد تحقیق بیشتر جهت شناسایی کمپ مناسب ضروری است. برای انتخاب یک کمپ ترک اعتیاد مناسب پرس و جو درباره روش‌های مورد استفاده در آن و تجربه آن کمپ در داشتن نمونه‌های موفق ترک توصیه می‌شود. کادر درمانی متخصص و مجرب به ویژه حضور روانشناس ویژگی است که در یک کمپ ترک اعتیاد مناسب حتما باید وجود داشته باشد.                                                   
استانداردهای مختلفی از جمله امکانات رفاهی، بهداشتی، و فضای کافی برای کمپ ترک اعتیاد نیز از سوی بهزیستی مشخص شده است که می‌توانند در انتخاب کمپ مناسب مؤثر باشند.  

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top