تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/20 - 08:55
کد خبر: 417066

خواص و مضرات نسکافه یا همان قهوه فوری چیست؟

با نوشیدن زیاد نسکافه قلب ما دچار تپش بالایی شده و هیجانی غیر قابل کنترل در ما ایجاد می کند. این موضوع مخصوصاً در مورد کودکان و یا نوجوانان بسیار دارای اهمیت است. زیرا تپش قلب در این دو گروه سنی به طور طبیعی به دلیل قرار داشتن در دوره ی رشد بدن بالا می باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، کلمه نسکافه ترکیبی از دو واژه، کافه که همان قهوه است و نستله که نام شرکتی می باشد که این محصول را تولید می کند، ایجاد شده.  نسکافه را شخصی به نام مکس مورگن تالر در سال 1929 در کشور برزیل از عصاره ی پودری قهوه ی خالص که دارای عطر و طعم قهوه نیز است، با کمک تیمی تولید و در سال 1938 توسط کشور سوئیس وارد بازار نموده. او برای اینکه استفاده از قهوه بسیار آسان تر شود و فقط با اضافه کردن آب داغ بتوان به یک نوشیدنی گرم و دلپذیر رسید، این محصول را کشف و تولید کرد.

خواص و مضرات نسکافه یا همان قهوه فوری چیست؟

نسکافه از چه ترکیباتی تشکیل شده؟

نسکافه قهوه ی دم شده ای است که بر اثر فرآیند هایی که بر روی آن انجام می شود تبدیل به پودر قهوه فوری شده. این محصول از کافئین کمتر از قهوه، آنتی اکسیدان، مواد مغذی مانند: منیزیم، پتاسیم، ویتامین B3 و آکریل آمید بیشتر تشکیل شده است.

کافئین

یک محرک طبیعی که در گیاهانی مانند: دانه ی لوبیا، دانه کولا، غلاف کاکائو و برگ های چای موجود است. کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی ما از ایجاد خستگی در بدن جلوگیری کرده و سبب می شود تا ما بتوانیم هوشیار باشیم. به گفته ی تاریخ دانان این ماده برای اولین بار توسط بزهای چوپانی در کشور اتیوپی کشف شد که بعد از خوردن گیاه و میوه ای آن، سرمست و رقصان شده اند. ترکیبات کافئین شامل:  هیدروژن، کربن، اکسیژن و نیتروژن می باشد. کافئینی که در پودر نسکافه است از قهوه کمتر می باشد.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از تولید رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند و سبب می شوند که بدن دچار پیری زودرس که در نتیجه مارا دچار زوال عقل و الزایمر می کند نشود. همین طور این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی، سم زدایی و جلوگیری از سکته قلبی و سرطان می شود. این ماده در مواد مختلفی از جمله پودر نسکافه وجود دارد. آنتی اکسیدان پودر نسکافه حتی بیشتر از خود قهوه می باشد.

آکریل آمید

آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی است که بیشتر در مواد غذایی مانند:  نان برشته، ته دیگ برشته، چیبس و سوسیس برشته و همین طور سیگار و لوازم بهداشتی  وجود دارد. این ماده اسیدی که باعث ایجاد سرطان در بدن می شود در پودر نسکافه نیز موجود است و مقدار آن در قهوه ای که رست می شود بسیار بالاست. اما قسمت جالب این قضیه این جاست که وجود این ماده در نسکافه و قهوه به ندرت باعث ایجاد اختلالات عصبی و سرطان در بدن می شود.

خواص و مضرات نسکافه یا همان قهوه فوری چیست؟

تا به این جا در این مطلب با نسکافه و ترکیبات آن آشنا شدیم. در قسمت های بعدی این مقاله با فواید و مضرات این محصول آشنا می شویم.

همچنین میتوانید برای خرید عمده نسکافه ارزان قیمت  به وب سایت تامین فلات مراجعه کنید

نسکافه دوست بدن

فواید نسکافه تا حد زیادی شبیه به خواص قهوه است. اما در این قسمت ما می خواهیم شما را بیشتر با خواص خود نسکافه برای بدن اشنا کنیم.

نسکافه و تولید انرژی در بدن

نسکافه به دلیل کمک به آدرنالین هورمون های بدن سبب افزایش سطح انرژی شده و کمک بسیار زیادی به انجام درست فعالیت های بدنی مانند ورزش می کند. کافی است یک بار نوشیدن یک فنجان نسکافه را قبل از تمرینات ورزشی امتحان کنید تا با تاثیر شگفت انگیز آن در راحت بودن تمرینات خود بیشتر آشنا شوید.

برای لاغری نسکافه بنوشید

مصرف نسکافه بدون شکر باعث کاهش وزن می شود. چگونه؟ به این صورت که نسکافه به دلیل داشتن کافئین باعث بالا رفتن سرعت متابولیسم شده و این موضوع کمک به کاهش وزن و چربی سوزی در بدن می شود. همین طور به خاطر وجود موادی مانند: پتاسیم و منیزیم سطح قند خون را تنظیم و میل مارا برای استفاده از شیرینی و تنقلات کاهش می دهد.

نسکافه ی بیشتر هوش بیشتر

یکی دیگر از فواید کافئین موجود در نسکافه،  تاثیر مسقیمی است که بر عملکرد ذهن ما برای داشتن هوشیاری بیشتر دارد. کافئین باعث بالا رفتن تمرکز در ما می شود که این موضوع در جلوگیری از آلزایمر بسیار برای ما  مفید است.

پیشگیری از سرطان با نوشیدن نسکافه

با مصرف نسکافه به صورت روزانه اما کم آقایان می توانند از سرطان پروستات تا 20 درصد جلوگیری کنند و خانوم ها نیز می توانند تا 25 در صد از مبتلا شدن به سرطان آندومتر در امان باشند. که این پیشگیری با کمک مواد مغذی که در نسکافه موجود است انجام می گیرد. و اما باز هم کافئین موجود در نسکافه که از ایجاد سرطان بازال که نوعی سرطان پوستی رایج می باشد جلوگیری می کند.

با مصرف نسکافه افسردگی را می توان دور کرد

یک بار دیگر کافئین موجود در نسکافه، که باعث تحریک شدن سیستم عصبی مرکزی شده و ترشح دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین را که انتقال دهنده های عصبی می باشند، افزایش می دهد. مصرف 2 فنجان نسکافه در روز باعث تقویت خلق و خوی و شادی و نشاط شده و خطر ابتلا به افسردگی و خودکشی را کاهش می دهد.

پوستی زیبا می خواهید نسکافه مصرف کنید

یکی از فواید دیگری که نسکافه دارد کمک به جوان سازی پوست است. همچنین می توانیم از نسکافه به عنوان یه لایه بردار که تا حد زیادی در زیبا شدن پوست کمک می کند استفاده کنیم. با درست کردن یک ماسک لایه بردار که شامل: 2 قاشق غذاخوری پودر نسکافه، 1 قاشق غذاخوری نمک دریایی و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون می شود به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست، زیبایی را به خود هدیه دهید.

ضخیم شدن تار مو با نسکافه

با نوشیدن و استفاده از نسکافه به عنوان ماسک مو، بعد از مدتی شاهد ضخیم شدن تار مو و افزایش رشد ان خواهیم بود.

خداحافظی با خواب آلودگی

کافئین موجود در نسکافه به ما در بیدار ماندن به مدت 3 تا 4 ساعت را به خوبی می تواند کمک کند. اما نکته ی مهم این است که بعد از این زمان حتما استراحت را داشته باشیم.

دور شدن پارکینسون با نسکافه

طبق تحقیقات جدیدی که در یکی از دانشگاه های آلمان صورت گرفته،  با نوشیدن منظم و مداوم نسکافه می توانیم تا 30 درصد از ابتلا به پارکینسون جلوگیری کنیم.

و دیگر خواص نسکافه  

  • کاهش خطر مرگ تا 25 درصد
  • کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی
  • کاهش ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش حساسیت به انسولین
  • بیشتر بخوانید: خرید عمده دمنوش گیاهی

خواص و مضرات نسکافه یا همان قهوه فوری چیست؟

مصرف هر ماده ی غذایی همین طور که دارای فوایدی است با درست مصرف نکردن آن دارای ضررهایی نیز می شود. که در ادامه به ضررهای نسکافه می پردازیم.

کلسترول بالا و نسکافه

افزایش بیش ازحد نسکافه مثلاً میزان 5 فنجان در روز سبب بالا رفتن سطح کلسترول خون می شود. که این میزان در بعضی افراد باعث ایجاد سکته قلبی شده است.

مینای از دست رفته

مصرف زیاد نسکافه و یا حتی قهوه باعث از بین رفتن سطح مینای دندان می شود که در نسکافه به میزان 30 برابر این خطر بیشتر از قهوه است.

هیجان غیر قابل کنترل از نسکافه

با نوشیدن زیاد نسکافه  قلب ما دچار تپش بالایی شده و هیجانی غیر قابل کنترل در ما ایجاد می کند. این موضوع مخصوصاً در مورد کودکان و یا نوجوانان بسیار دارای اهمیت است. زیرا تپش قلب در این دو گروه سنی به طور طبیعی به دلیل قرار داشتن در دوره ی رشد بدن بالا می باشد.

زایمان زودرس با نسکافه

به طور کلی مصرف نسکافه و قهوه چه در دوران بارداری و یا شیردهی به هیچ عنوان درست نیست. زیرا در هنگام بارداری و شیردهی که جنین یا نوزاد از مادر تغذیه می کنند میزان کافئین بالایی را از مادر گرفته و دچار مشکلاتی مانند: حرکت نامنظم ماهیچه های قلب، لرزش دست، پا و لب در نوزادان، استفراغ، نا آرامی و حساسیت حتی به کوچک ترین صدایی می شوند. 

ترشح بیش از اندازه اسید معده

مصرف بیش از اندازه نسکافه باعث ترشح زیاد آنزیم پپسین که در معده وجود دارد، می شود که این موضوع باعث بالا رفتن ترشح اسید معده نیز است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
۵ جراح بینی برتر شهر مشهد در سال ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top