تاریخ انتشار: شنبه 1400/10/25 - 12:20
کد خبر: 420955

پاسخ صنعاء به شورای امنیت درباره کشتی اماراتی

معاون وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در پاسخ به بیانیه شورای امنیت ضمن تاکید بر ضرورت احترام همه طرف‌ها به حاکمیت و حریم آبهای منطقه‌ای یمن اعلام کرد که کشتی اماراتی «روابی»، حامل سلاح بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به بیانیه شورای امنیت در خصوص توقیف کشتی اماراتی «روابی» در آبهای منطقه‌ای یمن گفت: «کشتی روابی حامل خرما یا اسباب‌بازی برای کودکان نبود، بلکه حامل اسلحه برای حمایت از گروه‌های تندرویی بود که جان انسان‌ها را تهدید می‌کنند».

به نوشته پایگاه خبری «انصارالله»، وی توضیح داد: «این کشتی متعلق به کشوری است که در تجاوز به مردم ما مشارکت دارد و با ما در حال جنگ است و برخلاف قوانین وارد آب‌های سرزمینی ما شده است».

العزی تاکید کرد که بیانیه شورای امنیت بر اساس ملاحظات مالی تنظیم می‌شود و ربطی به قوانین، اخلاقیات یا امنیت دریانوردی و امنیت کشتی ها ندارد.

معاون وزیر خارجه یمن افزود: «مایه تاسف است که نقش شورای امنیت به گمراه کردن افکار عمومی و همبستگی با قاتلان و قانون شکنان در این سطح بسیار شرم آور تبدیل شده است».

وی با تایید این‌که نیروی دریایی یمن این حق قانونی را داشتند که ناو دشمن «روابی» را هدف قرار دهند، اما این کار را نکردند، گفت: «احترام به حاکمیت یمن بزرگ و حریم آبهای سرزمینی آن بسیار مهم است».

پس از روزها تشدید حملات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، به ویژه در ساحل شرقی، صنعاء سوم ژانویه جاری با عملیاتی بی‌سابقه در ساحل غربی همه را غافلگیر کرد و یک کشتی باری امارات حامل تجهیزات نظامی را در آبهای غرب یمن توقیف کرد. در این روز مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد که گزارش‌هایی از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در دریای سرخ یمن دریافت کرده است و به تفنگداران دریایی توصیه کرده که در محل حادثه نهایت احتیاط را پیشه کنند.

پس از آن «دریاد گلوبال» گزارش کرد که کشتی مورد حمله در حدود ۲۳ مایل دریایی غرب پایانه نفتی رأس عیسی در دریای سرخ بوده است اما هویت مالکان کشتی فوق مشخص نیست و تحقیقات درباره این حادثه در جریان است. سپس شبکه العربیه مدعی شد که جنبش انصارالله یمن یک کشتی باری با پرچم امارات عربی متحده را در امتداد شهر «الحدیده»  توقیف کرده است. سعودی‌ها ادعا کردند که کشتی فوق حامل تجهیزات پزشکی برای یک بیمارستان سعودی در جزیره سقطری بوده است.

اما سپس سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تایید کرد که نیروهای یمن، یک کشتی باری نظامی اماراتی حامل تجهیزات نظامی را که بدون مجوز وارد آب‌های یمن شده بوده و در حال انجام اقدامات خصمانه‌ای بود که امنیت و ثبات یمن را هدف می‌گیرد، توقیف کردند.

وی با بیان این‌که برای نخستین بار نیروی دریایی یمن موفق شد یک عملیات نظامی را علیه یک کشتی باربری نظامی انجام دهد، تصریح کرد، پس از چند هفته رصد تحرکات این کشتی دشمن که حامل تجهیزات نظامی و دستگاههایی بود که ائتلاف متجاوز از آن برای تجاوز علیه یمن استفاده می‌کند، نیروهای یمنی آن را توقیف کردند.

روز گذشته، شورای امنیت سازمان ملل طی بیانیه‌ای که توسط بریتانیا تهیه شده بود، خواستار آزادی فوری کشتی اماراتی روابی شد و اعلام کرد که اعمال فشار علیه امارات متحده عربی، یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت از اوایل ژانویه جاری، برای توقیف کشتی روابی" را محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: که  ۱۵ عضو شورای امنیت از همه طرف‌ها می خواهند که این موضوع را سریع حل کنند و بر اهمیت آزادی کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ مطابق با قوانین بین المللی تاکید می‌کنند. همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهند تا تشدید اوضاع در یمن را متوقف کنند و با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر همکاری سازنده داشته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top