تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/11/07 - 10:28
کد خبر: 422295

قوانین طرح جدید مهریه چیست؟

مهریه در لغت به مالی گفت می‌شود که مرد در هنگام جاری شدن خطبه عقد، می‌پذیرد که آن را به زن پرداخت کند و موظف است این کار را انجام دهد. طبق قانون مدنی مهریه کاملاً متعلق به زن است و زن می‌تواند بعد از دریافت آن هر تصرفی در آن اعمال کند. شایسته ذکر است که علاوه بر وکیل مهریه وکیل طلاق توافقی نیز می‌تواند در زمینه انواع مهریه کار کند. طبق قانون انواع مهریه شامل:

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مهریه یکی از مسائلی که امروزه در دادگاه‌های خانواده به شدت به آن پرداخته می‌شود و می‌توان گفت که از حساسیت بالایی برخوردار است. مهریه در اصل می‌تواند قبل از طلاق نیز مورد مطالبه قرار بگیرد اما معمولاً پس از طلاق این مسئله در میان زوجین مورد مناقشه قرا می‌گیرد؛ از طرفی زوج‌هایی که در این زمینه اطلاعات محدودی دارند و از شرایط اخذ مهریه آگاه نیستند ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل است که وکلایی تحت عنوان وکیل مهریه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

قوانین طرح جدید مهریه چیست؟

بنابراین آگاهی از جدیدترین قوانین و طرح‌های مربوط به مهریه می‌تواند تا حد زیادی به حل مشکلات زوجین کمک کند. علاوه بر این بهره بردن از وکیل مهریه می‌تواند یک مزیت بسیار ایده‌آل برای کسانی که این مشکل را دارند محسوب شود. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر به مهریه، وکیل مهریه و سایر موضوعات مرتبط بپردازیم. اگر مایلید بهترین وکیل مهریه را پیدا کنید ما در دفتر وکالت میعاد عدالت می‌توانیم به شما کمک کنیم.

قوانین طرح جدید مهریه چیست؟

طرح جدید مهریه چگونه است؟

منظور از قانون جدید مهریه ماده‌ای است که در سال 1391 وضع شد. بدلیل ثبت مهریه‌های بالا توسط زوجین و عدم استطاعت مالی زوج برای پرداخت چنین مهریه‌هایی، و در پی آن محکوم شدن مرد به حبس‌‌های طولانی، قانون یک راه‌حل جدید پیدا کرد. طبق این قانون صرفاً تا 110 سکه تمام بهار آزادی به صورت عند المطالبه قابل اخذ است و برای دریافت بقیه مقدار مهریه، زوجه باید بتواند استطاعت مالی مرد را ثابت کند. یعنی اگر ثابت شود مرد توانایی پرداخت بیشتر از این مقدار را دارد، دادگاه وی را موظف به پرداخت می‌کند.

در پی این قانون وکیل مهریه نیز ضروری‌تر از قبل شد؛ چرا که اثبات عدم استطاعت یا استطاعت مالی زوج از طریق تخصص وکیل مهریه ممکن است و در اغلب اوقات فرد به تنهایی نمی‌تواند به حقوقش دراین مورد برسد.

انواع مهریه

مهریه در لغت به مالی گفت می‌شود که مرد در هنگام جاری شدن خطبه عقد، می‌پذیرد که آن را به زن پرداخت کند و موظف است این کار را انجام دهد. طبق قانون مدنی مهریه کاملاً متعلق به زن است و زن می‌تواند بعد از دریافت آن هر تصرفی در آن اعمال کند. شایسته ذکر است که علاوه بر وکیل مهریه وکیل طلاق توافقی نیز می‌تواند در زمینه انواع مهریه کار کند. طبق قانون انواع مهریه شامل:

مهر المتعه: زمانی که در هنگام جاری شدن خطبه عقد هیچ مهریه‌ای از طرف مرد برای زن تعیین نشده باشد، این نوع مهریه برای زن تعیین می‌شود. در صورتی که مرد قبل از تعیین مهریه اقدام به طلاق زن کند و با همسرش مقاربت نداشته باشد، این نوع مهریه بر حسب استطاعت مالی مرد تعیین می‌گردد. در این موارد وکیل مهریه می‌تواند با استفاده از تخصص خود به موکل کمک کند به حق خود برسد.

 

مهر المثل: این نوع مهریه در شرایطی اتفاق می‌افتد که مقاربت انجام شده باشد و بعد از عقد مرد تصمیم به طلاق گرفته باشد. همچنین در صورتی که مهریه درج شده در عقدنامه اعتبار نداشته باشد، این نوع مهریه معتبر است. مهر المثل با توجه به ویژگی‌های زن و خانواده‌اش مثل مدرک تحصیلی، ویژگی‌های اخلاقی، ملاک‌های جسمی، ملاک‌های خانوادگی، محل سکونت خانواده و ... تعیین می‌شود.

مهر المسمی: به نوعی از مهریه گفتم ی‌شود که در هنگام جاری شدن خطبه عقد مقدار آن مشخص شده است. این نوع مهریه هیچ محدودیتی ندارد و میزان و معیار آن طبق توافق طرفین تعیین می‌شود.

مهریه عند المطالبه: این نوع مهریه که در هنگام جاری شدن خطبه عقد به آن اشاره می‌شود، به این معنی است که زن هر گاه از مرد طلب مهریه کند، مرد موظف است آن را کاملاً به زن پرداخت کند. البته این نوع مهریه شرایطی دارد که باعث می‌شود به وکیل مهریه برای حل مشکلات خود احتیاج داشته باشید. به عنوان مثال در صورتی که مرد اثبات کند استطاعت مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد، قاضی مبلغ آن را قسط بندی می‌کند.

مهریه عند الااستطاعه: این نوع مهریه در شرایطی به زن تعلق می‌گیرد که مرد استطاعت مالی کافی برای پرداخت مهریه را داشته باشد. در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت تمام و کمال را نداشته باشد، مهریه  به زوجه تعلق نمی‌گیرد. در این شرایط وکیل مهریه می‌تواند با اثبات استطاعت مرد برای پرداخت مهریه یا عدم توانایی وی، به موکل خود (زوج یا زوجه) کمک کند.

قوانین طرح جدید مهریه چیست؟

چگونه بهترین وکیل مهریه را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب وکیل مهریه خوب باید دقت زیادی داشته باشید؛ چرا که اولاً وکلای زیادی در زمینه مهریه و طلاق توافقی فعالیت می‌کنند و همچنین مبلغ بالایی از مهریه در چنین پرونده‌هایی تحت مناقشه قرار دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که وکیل مهریه یا وکیل طلاق توافقی باید وکیل پایه یک باشد. سایر معیارهای وکیل خوب شامل:

  • حسن اخلاق و دلسوزی وکیل باید مورد توجه قرار بگیرد. ویژگی‌هایی شخصیتی وکیل تاثیر زیادی بر پیشرفت پرونده خواهد گذاشت.
  • تجربه، تخصص، سطح تحصیلات نیز می‌توانند تبحر وکیل را نشان دهند. وکیلی که علم و تخصص بالایی دارد قطعاً راحت‌تر می‌تواند دادخواست یا شکوائیه تنظیم کند و فهم دقیق‌تری از مسائل حقوقی و قانون دارد.
  • میزان حق الوکاله دریافتی توسط وکیل باید مطابق با توانایی شما باشد. معمولاً وکیل مهریه درصدی از مهریه را به عنوان حق الوکاله با شما مورد توافق قرار می‌دهد.
  • برای انتخاب وکیل خوب می‌توانید از طریق رسانه‌ها (شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها) استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نظرات و سفارش دوستان و آشنایانتان برای پیدا کردن وکیل مهریه مجرب و متبحر استفاده کنید. تحقیق کردن یکی از مراحلی است که حتما باید مورد توجه قرار دهید.
  • توجه به جنس و سن وکیل نمی‌تواند معیار درستی برای انتخاب وکیل باشد. وکیل با هر جنسیت و سنی می‌تواند زبردست و متبحر باشد و با تمرکز بر روی این معیارها ممکن است فرصت انتخاب یک وکیل خوب را از دست بدهید.

موسسه حقوقی میعاد عدالت با سال‌ها سابقه و همکاری با بهترین وکلای تهران، می‌تواند همکاری حقوقی یا مشاوره تخصصی مد نظر شما را ارائه کند. شما عزیزان می‌توانید برای برقراری ارتباط با بهترین وکلا یا اطلاع از هزینه حق الوکاله با شماره تماس 09124069602 ارتباط برقرار نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top