تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/11/11 - 15:39
کد خبر: 422758

لزوم ورود دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین و روایت‌گری

لزوم ورود دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین و روایت‌گری

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دانشگاهیان با رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود از بعد معمایی جامعه ایران پرده‌ بردارند و رسالت خود را در عرصه جهاد تبیین و روایت‌گری به خوبی ایفا کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ عبدالحسین کلانتری امروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری ذوالفقار با تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام اظهار داشت: انقلاب اسلامی، انقلابی ضد استبدادی، ضد استکباری و انقلابی است که در عصر سلطه تمدن غرب طلیعه تمدنی خدامحور بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم عنوان کرد: انقلابی که مدعی تاریخ جدیدی است و فلسلفه تاریخ تجددی را به چالش کشید، انقلابی که در اوج نزاع بلوک شرق و غرب عالم، راه سومی را پیش رو نهاد و بشریت را از این دوگانگی خطرناک و موهوم رها ساخت و نوید دیگری داد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در عید نقد تجدد، سنت را مجددانه احیا کرد، افزود: در زمانی که قالب تهدیدها افول دین و دین‌داری را ادعا می‌کردند انقلاب اسلامی بر مبنای دین حکومت جدید را بنا نهاد و مجددا دین را وارد عرصه‌های مختلف کرد انقلابی که روحی بود در کالبد بی‌روح جهان مدرن و انسان‌های تراز متفاوتی را از جمله شهید سلیمانی را به وجود آورد و خلق و به جهان معرفی کرد.

کلانتری با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلابی اعجاب‌انگیز و معمایی بود که این اعجاب فرصت بی‌نظیری برای ما به‌ وجود آورد که بتوانیم در صحنه بین‌الملل سهمی داشته باشیم و در صحنه علوم انسانی هم برای خود سهم و نقشی ایفا کنیم، گفت: با تبیین این پدیده بزرگ از جمله دفاع مقدس، اربعین، راهیان نور و رویدادهای عظیم دیگری که نظریات و علوم انسانی غربی از پس تبیین آن بر نمی‌آمدند فرصی پیش روی ما قرار دارد که با روایت صحیح اینها سهمی برای خود ایجاد کنیم که البته موفق نبودیم و نتوانستیم روایت‌های خود را صورت‌بندی و ارائه کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه جنگ روایت‌ها جنگ نظری نیست و یک جنگ تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است، بیان داشت: آینده جهان به نحوی به آرایش و پیروزی روایت‌ها در کنار هم بستگی دارد، روایت‌ها خودش واقعیت‌ساز و تاریخ‌سازاست و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری تاکید دارند گه باید در این آوردگاه وارد شد.

کلانتری تصریح کرد: از ابتدای انقلاب و در مقاطع حساس متعدد پس از انقلاب با اتکای به نظریات غربی و تبیین‌های غربی سعی شد این تحولات ایران روایت شود و نمونه آن تشییع حاج‌قاسم بود چون در قاموس فهم نظریات غربی جای نمی‌گیرد به راحتی از کنار آن می‌گذرند کما اینکه ار کنار اربعین و راهپیمایی‌ها باشکوه گذشتند و اگر هم ورود کردند تبیین‌های سطحی از آن ارائه کردند و حضور مردم را در این آوردگاه‌ها صرفا به تلاش حاکمیت و در مبتذل‌ترین روایت به توزیع کیک و ساندیس احاله می‌کردند.

وی اظهار کرد: ایران گام‌های اولیه‌ای در این مسیر برداشته اما تا قله‌ها فاصله است، تشییع شهید حاج‌قاسم نمونه بارزی بود از این نمونه‌ها که ما با سکوت از آن گذشتیم، تشییع شهدای غواص که بطن و متن جامعه ایران را نشان می‌داد که نتوانستیم به خوبی آن را صورت‌بندی کنیم و امکانات و بودجه‌های کلان در اختیار قرار می‌گیرد که به صورت سطحی تصویری ارائه شد که با بطن و متن ما سازگار نیست و صورت‌بندی خوبی از این موضوعات صورت نگرفته است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: امیدواریم با همت و تلاش دانشجویان با رساله‌ها و پایان‌نامه از بعد معمایی جامعه ایران پرده‌ برداریم و رسالت خود را در عرصه جهاد تبیین و روایت‌گری به خوبی ایفا کنیم و الا روایت‌هایی که از جامعه ایران می‌شود ممکن است بتواند واقعیت جامعه را به خوبی تصویر نکند و در بلند مدت آن را دگرگون کند و باید به خوبی نشان داد که انقلاب اسلامی که ثمره امامین انقلاب است آورده‌هایی دارد که در چارچوب نظریات غربی قابل تبیین نیستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top