تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/11/14 - 09:02
کد خبر: 423121

جنبش عدالتخواه دانشجویی در ترمی که گذشت؛

از انتقاد به تبدیل مجلس قالیباف به مجلس لاریجانی تا گذر از کار نمایشی در صدا و سیما!

از انتقاد به تبدیل مجلس قالیباف به مجلس لاریجانی تا گذر از کار نمایشی در صدا و سیما!

متاسفانه وقایع یکی دوساله گذشته،‌ اعتبار مجلس و امید به این مجلس را مخدوش کرده‌است. قرار بود مجلس لاریجانی بشود مجلس شورای اسلامی اما امروز با مجلس قالیباف مواجهیم. چطور می‌شود که مجلس انقلابی همان برخوردی را با عنابستانیٍ سیلی زن می‌کند که مجلس لیبرال با درازهیٍ فحاش کرد. مگر قرار نبود سیلی عدالت بر صورت عنابستانی نواخته شود. پس چه شد؟ این بی توجهی ها به رفتار نمایندگان اوضاع را به جایی رسانده که امروز نیازمند نهادی برای صیانت از مردم در مقابل نمایندگان شان هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل های دانشجویی را همواره می توان از اصلی ترین شاخه های فعالیت های دانشجویی در فضای دانشگاه به شمار آورد. به گونه ای که آنها به نهاد خاصی وابسته نبوده و آزادانه و با رویکردی مستقل و دارای حریت به انجام فعالیت، نقد و موضع گیری علیه جریانات از خود کنش نشان می دهند.

بر این عقیده و باوریم که تشکیلات دانشجویی که اغلب فعالیت آنها فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است باید خود را حد فاصل مردم تا حاکمیت بدانند و در جهت تحقق این مهم قدم بردارند.

در سرویس تشکل های دانشگاهی خبرنامه دانشجویان ایران قصد داریم تا رویکرد کلی و گفتمان حاکم بر اتحادیه های دانشجویی را یکی یکی مورد بررسی قرار دهیم. در این بین طبیعتا تشکل ها در هر دوره ای که شورای جدیدشان از مجمع عمومی رای می‌آورد می بایست یک خط سیر مشخص تدوین کند و بر حسب آن جلو رفته تا هم بتوان منشا اثرگذاری بشوند و هم حرف و کنش آنها در جامعه و بویژه فضای نخبگانی و دانشگاهی خریدار داشته باشد.

در این گزارش به بررسی گفتمان حاکم بر مواضع و فعالیت های جنبش عدالتخواه دانشجویی می پردازیم.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

ترمیم و بهبود وضع رفاه کارگران

از اولین مواضع جنبش عدالتخواه می‌توان به نامه آنها خطاب به وزیر کار دولت سیزدهم اشاره کرد که مطالبی را در رابطه با تشکل های کارگری متذکر شدند. این جنبش دانشجویی طی نامه ای به حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به تشکل‌زدایی‌های صورت گرفته در شورای اسلامی کار شرکت هپکو در اراک و دعوت از وی برای حضور در نشستی، نکاتی را یادآور شدند. در قسمت هایی از این نامه آمده است:

کاهش محسوس رفاه کارگران و تداوم آن با وجود اعتراضات گسترد‌ه‌ی کارگری در سراسر کشور، یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های ٨ سال دولت تدبیر و امید و دولت‌های پیش از آن در مسائل کارگری بود. وجود تبعیض‌های نهادینه‌شده علیه کارگران در کنار اجرای سیاست‌هایی که عمدتاً موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و بیکاری کارگران آن‌ها گردید؛ شرایط زندگی را برای خانواده‌ی ۴٠ میلیونی کارگری در کشور دشوار گردانید.

متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، کادر فعال کارخانه هپکو که در سال‌های اخیر با ایثار و ایستادگی خود باعث نجات این صنعت استراتژیک و خروج آن از ورطه‌ی نابودی در کشور شدند؛ در انتخابات اخیر شورای اسلامی کار رد صلاحیت شدند. پس از پیگیری‌های صورت گرفته از جانب کارگران و فعالان دانشجویی، تایید صلاحیت‌ها بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه‌ی آن در هفته اخیر اعلام شد. (جزئیات بیشتر)

از کار نمایشی صدا و سیما بگریزید

دومین موضع این تشکیلات دانشجو محور نامه ای است خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی. طی نامه‌ای به پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما) پیرامون عملکرد این سازمان در دوره ‌های گذشته و رویه آن، انتقادات و پیشنهاداتی را مطرح و از وی برای حضور در جلسه دانشجویی دعوت کردند که بخش هایی از این نامه به شرح زیر است:

آقای جبلی شما به متحول کننده سازمان صداوسیما هستید. از اصلی‌ترین الزامات این تحول داشتن برنامه جامع احیای سازمان صدا و سیما است. لذا پیشنهاد می‌شود و در همین ماه اول دوره مدیریتی خود به تهیه برنامه همراه با گنبدی اجرایی و زمان‌بندی مناسب بپردازید. همچنین این برنامه را به صورت عمومی منتشر نماید تا سرانجام معیارهای ارزیابی برای مردم وجود داشته باشد که بتواند در سطح روند تحول صدا و سیما را رصد و نظارت کرد. در غیر این صورت باید بدانید که این فرصت‌ها با کارهای نمایشی و مقطعی به سرعت سپری خواهد شد در حالی که در همچنان بر همان پاشنه می‌گردد.

امروز شفافیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارت عمومی بر ساختار آن می‌باشد و بدون تحقق آن نظارت دقیق مردمی امکانپذیر نیست. شفافیت آورده بودند از مطالبات همیشگی رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. لذا می‌توان گفت آزمون شفافیت آزمون خوبی برای سنجش میزان تحول خواهی شما خواهد بود. مشخصات شفافیت صدا و سیما در دو موضوع بسیار اهمیت دارد. (جزئیات بیشتر)

آقای حاج علی‌اکبری چرا مخالف عدالتخواهی هستید؟!

جنبش عدالتخواه دانشجویی

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در موضع بعدی خود؛ اعتراض به اظهارات حجت السلام حاج علی‌اکبری و عملکرد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در تجمعی اعتراضی در نماز جمعه تهران بیانیه ای صادر کردند. گوشه هایی از این بیانیه را مورد بازخوانی قرار خواهیم داد:

آقای حاج علی‌اکبری طرح مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی به صورت مصداقی را ممنوع اعلام کرده و آن را مخالف نظر امامین انقلاب دانستند، حال آنکه مروری کوتاه بر تاریخ مبارزات پیش از انقلاب و پس از آن و همچنین بیانات امامین انقلاب غلط بودن این برداشت را آشکار می‌کند، اما چه کنیم که مسئول امر بر همین مرور کوتاه ناتوان بوده‌است.

دعوت آقای حاج علی‌اکبری به سکوت مصلحت آمیز در مقابل فساد و نگاه خنثی ایشان به نهاد نماز جمعه، کارکرد اصلی نماز جمعه را از بین برده و آن را هرچه بیشتر به سمت بخشنامه‌ای شدن و تقویم‌خوانی پیش می‌برد. (جزئیات بیشتر)

مهم‌ترین مانع حل مشکل ناباروری در کشور؛ هزینه‌های بالای درمان است

در دیداری که معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تشکل های دانشجویی داشت از طرف اتحادیه های دانشجویی نمایندگانی به سخنرانی پرداخته و هرکدام به بیان دیدگاه های اتحادیه خود پرداختند. نکاتی مهم را که فاطمه کندی؛ نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی به آنها پرداخته را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت یعنی «اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط» هزینه‌های درمان ناباروری باید تامین  شود.

به گفته کارشناسان مهم‌ترین موانع حل مشکل ناباروری در کشور، هزینه‌های بالای درمان، کمبود متخصص درمان (به دلیل مافیای آموزش) و کمبود و توزیع ناعادلانه مراکز تخصصی ناباروری در کشور است که نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس و مطالبه معاونت زنان و خانواده برای ممانعت ازاین نوع تخلفات در مساله ناباروری است.ضمن اینکه پیگیری افزایش تعداد پزشک متخصص ناباروری، با قطع دست مافیای آموزش و افزایش تعداد مراکز ناباروری و توزیع عادلانه این مراکز در استان های مختلف هم نیازمند ورود جدی شما برای حل این مسئله است. (جزئیات بیشتر)

دلالانی به نام پزشک!

دیگر نامه ای که جنبش عدالتخواه دانشجویی منتظر کرد خطاب به سید ابراهیم رئیسی پیرو نامه‌ی ۴ چهره اصلی نظام سلامت کشور مبنی بر عدم نیاز کشور برای افزایش تعداد پزشکان بود. اهم مطالب یاد شده در این نامه به شرح زیر می‌باشد:

مشکلات نظام سلامت کشور ارتباط مستقیمی با جان و مال ملت دارد؛ صف کشیدن مردم در بیمارستان‌ها، معطلی‌های طولانی پیش از ویزیت در مطب‌ها، چادرخوابی مردم در جلوی درب بیمارستان‌های شهرهای بزرگ، نبود پزشک متخصص در بسیاری از مناطق به ویژه مناطق محروم کشور و اجبار به مسافرت مستضعفان این مناطق به شهرهای بزرگ برای معالجه و درمان بیماری، همه و همه بی‌عدالتی آشکار در نظام سلامت کشور را نشان می‌دهد که ماحصل سیاست‌های این دستگاه‌ها در کشور است.

در نهایت منجر به تبدیل شدن نظام سلامت به یک تجارت پر سود و اقتصاد محور به جای یک نهاد خدمت رسان به جامعه شده است.طبق نظر کارشناسان در کشور ما به ازای هر 10 هزار نفر 11 تا 16 پزشک وجود دارد. این درحالی است که در بسیاری از کشورها سرانه پزشکی بسیار بیشتر است. (جزئیات بیشتر)

طبق روال مرسوم همه ساله در روزهای نزدیک به 16 آذر به عنوان روز دانشجو معمول این است که دانشجویان با مسئولین به دیدار و گفتگو می‌پردازند و نقطه نظرات خود را در مقموله و مسائل مختلف بیان می‌کنند تا شاید منشا اثر واقع شوند.

مجلس لاریجانی شده مجلس قالیباف!

جنبش عدالتخواه دانشجویی

در اولین دیداری که امسال اتحادیه ها داشتند با رئیس دستگاه تقنین و نظارت به بحث و گفتگو پرداختند. سید سجاد سجادی، بعنوان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار با محمد باقر قالیباف به سخنرانی پرداخت که اهم نکات او به شرح زیر می‌باشد.

متاسفانه وقایع یکی دوساله گذشته،‌ اعتبار مجلس و امید به این مجلس را مخدوش کرده‌است. قرار بود مجلس لاریجانی بشود مجلس شورای اسلامی اما امروز با مجلس قالیباف مواجهیم. چطور می‌شود که مجلس انقلابی همان برخوردی را با عنابستانیٍ سیلی زن می‌کند که مجلس لیبرال با درازهیٍ فحاش کرد. مگر قرار نبود سیلی عدالت بر صورت عنابستانی نواخته شود. پس چه شد؟ این بی توجهی ها به رفتار نمایندگان اوضاع را به جایی رسانده که امروز نیازمند نهادی برای صیانت از مردم در مقابل نمایندگان شان هستیم.

آقای قالیباف هیچ به این فکر کرده‌اید که چطور مجلسی که با شعار کار کشیدن از دولت روی کار می آید نه تنها قادر به آوردن رییس جمهور به مجلس نیست بلکه با اتکا به چهارتا کد و حرف‌های در گوشی طرح سوال از او را نیز از دستور کار خارج می‌کند. (جزئیات بیشتر)

جلسات با قوه قضاییه با دانشجویان حالت نمایشی پیدا کرده است

دومین این دیدارها؛ دیدار با رئیس دستگاه عدلیه بود که محمد اسکندری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در مقابل رئیس قوه قضائیه سخنرانی کرد. اهم مطالب به شرح زیر است:

در دوره شما داستان عضو شورای شهرِ عدالتخواه امیدیه، با استناد به بحث استقلال دادستان ها شروع شد. اما  به این امر توجه نشد که استقلال دادستانی ها رافع مسئولیت شما در زمینه نظارت آن هم در زمانی که یک طرف ماجرا بخشی از بدنه‌ی قوه قضائیه هست، نخواهد شد. اقای اژه ای؛ این خود شما بودید که در 20 سال قبل دادگاه اقای کرباسچی را آن هم علنی برگزار کردید. آن زمان شما قاضی بودید و امروز که قاضی القضات هستید، برگزاری چنین دادگاه هایی بسیار دور از ذهن بنظر برسد و اقدامی که در گذشته انجام شده امروز مجدد انجام گیرد و از قضا تحول نامیده شود.

قوه قضائیه هر سال جلساتی را با دانشجویان برگزار می‌کند اما آسیب شناسی ما از این جلسات این است که رفته رفته این جلسات حالت نمایشی پیدا کرده است و به عنوان رزومه ای برای مسئولان است که بله! دیدید که ما رفتیم و با دانشجویان جلساتی را برگزار کردیم.

حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند

جنبش عدالتخواه دانشجویی

آخرین موضع هم متعلق است به متین فارابی نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی که در نشست دانشجویان با آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور و مراسم ویژه روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. نکات مهم آن بدین شرح است:

آقای رئیسی! در برخی موارد شاهد هستیم که حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند؛ مثلا می‌بینیم رئیس جمهور اصول دوازده‌گانه مقابله با فساد اداری-اقتصادی را ابلاغ می‌کند و وعده حل مشکل تعارض منافع را می‌دهد اما انتصاباتش در وزارت بهداشت و بانک مرکزی خلاف آن اصول ابلاغی است.

شما در شعارهای خودتان روی وجهه مردمی دولت تاکید زیادی داشتید؛ نمود این شعار شما شاید تا امروز فقط در سفرهای استانی‌تان وجود داشته. بدون شک این قبیل اقدامات پسندیده‌است لکن برنامه شما برای احراز و اعمال نظر آحاد مردم در مسائل کشور چیست؟

علاوه بر حوزه اقتصاد بنظر می‌رسد در حوزه سیاست داخلی نیز برنامه و دیدگاه مدونی ندارید؛ اساسا تا امروز هیچ صحبتی از این نشده که ایده مردمی سازی میخواهد چه نمودی در سیاست داخلی داشته باشد.

آیا برای تحقق ایده مردمی سازی به تقویت تشکل‌گیری کارگران و مستضعفان فکر می‌کنید یا بدنبال اصلاح در ساختار احزاب هستید؟ آقای رئیسی چه برنامه‌ای در سر دارید؟

فارابی خطاب به رئیسی با بیان اینکه شعارهای شما در بحث‌های مربوط به سوت زنی و تقویت نظارت مردمی پر رنگ بوده اما تا کنون منجر به عملی نشده، گفت: همانطور که پیش از انتخابات در همین زمینه به شما هشدار دادیم باید بگوییم اگر در حوزه نظارت، به جریان‌های مردمی و عدالت طلب میدان ندهید و هشدارهای آنها را جدی نگیرید ظرف مدت کوتاهی بدنه مدیریتی اصولگرایٍ ضد جمهور و ضد آزادی همه شعارهای مردمی و آزادی خواهانه شما را به باد خواهد داد.

در حوزه انتصابات ابتدا باید بگوییم که دولت در برخی انتصابات امیدآفرین و رو به جلو بوده، لکن بررسی کلیت انتصاب‌های صورت گرفته حکایت از تعداد بالای مدیران کم توان و کار نابلد دارد.

جمع بندی

معمولا اینگونه بوده که در تمامی دوران ها جنبش عدالتخواه همانگونه هم که از عنوانش پیداست در مسائل گوناگون و مختلف عدالتخواهانه تر و با حریت و نترس بودن دست به نامه و موضع شده اند و در این مهم هراسی از کسی ندارند و مبتنی بر اصل استقلال خواهی تشکل ها جلو می‌روند و شفارشی کار نمی‌کنند! اهم مطالب گفته شده توسط این تشکل هم مربوط به بررسی عملکرد ها در حوزه های خاص مسئولین مربوطه بوده است.

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top