تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/02 - 10:18
کد خبر: 414784

فاطمه کندی در دیدار با معاون امور زنان و خانواده مطرح کرد؛

ورود بانوان ایرانی در مدیریت کلان کشوری/ معاونت زنان و خانواده از زنان ایرانی اتباع خارجی حمایت کند

علیرغم تاکید آقای رییسی بر رفع پدیده بی‌شناسنامگی در سفر اخیرشان به سیستان و بلوچستان، چرا معاونت زنان، پیگیر شناسنامه دار شدن این گروه از محرومان و مستضعفان نیست؟ مسئولان بارها گفته‌اند که بخش اصلی بی‌شناسنامه‌ها در سیستان و بلوچستان، فرزندان مادران ایرانی هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین دیدار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تشکل های دانشجویی درحالی برگزار شد که از طرف اتحادیه های دانشجویی نمایندگانی به سخنرانی پرداخته و هرکدام به بیان دیدگاه های اتحادیه خود پرداختند.

افزایش تعداد پزشک متخصص ناباروری/ حمایت از زنان ایرانی اتباع خار جی

فاطمه کندی مسئول واحد خواهران جنبش عدالتخواه دانشجویی به نمایندگی از این اتحادیه گفت: به گفته کارشناسان مهم‌ترین موانع حل مشکل ناباروری در کشور، هزینه‌های بالای درمان، کمبود متخصص درمان (به دلیل مافیای آموزش) و کمبود و توزیع ناعادلانه مراکز تخصصی ناباروری در کشور است که نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس و مطالبه معاونت زنان و خانواده برای ممانعت ازاین نوع تخلفات در مساله ناباروری است.

متن کامل صحبت های نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب حضور سرکار خانم خزعلی معاونت محترم زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین مهمانان و دانشجویان گرامی

از آنجا که وظیفه دانشجو و تشکل دانشجویی  دیده بانی، رصد و نظارت بر اظهارات و اعمال مسئولین و پیگیری مشکلات مردم و آسیب های اجتماعی و در نهایت مطالبه گری است، مدتی ست در جنبش عدالتخواه  پیگیر چند مسئله مهم در حوزه زنان و خانواده هستیم و چند کار ویژه را در کنار  دیگر مطالبات حوزه زنان در سالهای اخیر پیگیری نمودیم و از مجلس و نهادهای مختلف حاکمیتی خواستار اصلاح قوانین و سیاست گذاری های حمایتی در حوزه زنان و خانواده هستیم، به طوری که مردم این تغییر سیاست‌ها را در زندگی خود لمس کنند.

لزوم حمایت های عدالت محور از مسئله ناباروری

در مسئله ناباروری جنبش عدالتخواه دانشجویی بر لزوم حمایت های عدالت محور برای تمام افراد درگیر این موضوع به خصوص اقشار ضعیف تاکید داشته است.

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت یعنی «اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط» هزینه‌های درمان ناباروری باید تامین  شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین هزینه تولد یک نوزاد از طریق درمان های آزمایشگاهی کمک‌باروری، حتی در بخش دولتی بسیار پر‌هزینه است و هزینه های آن با ۵۰ تا ۸۰ درصد درآمد سالانه دهک‌های متوسط درآمدی خانوارهای ایرانی برابری می‌کند و برای قشر ضعیف جامعه آرزوی فرزندآوری آرزویی دست نایافتنی شده است.

به گفته کارشناسان مهم‌ترین موانع حل مشکل ناباروری در کشور، هزینه‌های بالای درمان، کمبود متخصص درمان (به دلیل مافیای آموزش) و کمبود و توزیع ناعادلانه مراکز تخصصی ناباروری در کشور است که نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس و مطالبه معاونت زنان و خانواده برای ممانعت ازاین نوع تخلفات در مساله ناباروری است.

افزایش تعداد پزشک متخصص ناباروری

با وجود اینکه طبق بند «۱۷» قانون بودجه ۱۴۰۰، پوشش ۹۰ درصد کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری برای هر زوج نابارور و «پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری» الزامیست و همچنین مصوبه‌ هیأت وزیران در مرداد ماه امسال به شیوه اجرای قانون فوق پرداخته است و بر بیمه شدن خدمات نازایی و ناباروری تأکید می‌کند، امّا با وجود گذشت بیش از سه ماه از ابلاغ مصوبه دولت به دستگاه‌های متولی، قانون بیمه درمان ناباروری در مراکز درمان ناباروری اجرا نمی‌شود. طبق تصویب‌نامه دولت، اجرائی شدن قانون بیمه درمان ناباروری منوط به تدوین و ابلاغ استانداردهای ارائه خدمات درمان ناباروری توسط وزارت بهداشت و ابلاغ دستورالعمل خرید راهبردی خدمات موضوع تصویب‌نامه است، که نیازمند پیگیری جدی شما از این وزارتخانه برای تسریع در این امر است.

ضمن اینکه پیگیری افزایش تعداد پزشک متخصص ناباروری، با قطع دست مافیای آموزش و افزایش تعداد مراکز ناباروری و توزیع عادلانه این مراکز در استان های مختلف هم نیازمند ورود جدی شما برای حل این مسئله است.

افزایش تعداد پزشک متخصص ناباروری/ حمایت از زنان ایرانی اتباع خار جی

حمایت از زنان ایرانی اتباع خارجی

مساله دیگری که جنبش عدالتخواه دانشجویی به آن ورود کرده است مساله حمایت از زنان ایرانی اتباع خار جی است.

اعطای تابعیت از مادر به فرزند، یکی از حقوق بدیهی مادران ایرانی هست که اخیرا در قانون سال ۹۸ به رسمیت شناخته شده است. ولی با گذشت بیش از دو سال از تصویب قانون از حدود ۱۰۰ هزار متقاضی فقط ۵ هزار نفر توانسته‌اند به شناسنامه دست پیدا کنند. معاونت زنان باید برنامه ای برای شتابدهی به اجرای این قانون داشته باشد و رایزنی هایی برای همکاری با وزارت کشور در این رابطه انجام دهد تا  ۹۵ هزار نفردیگر از آنان تعیین تکلیف شوند.

البته بیش از ۵۳ هزار فرزند متولد مادر ایرانی در  سیستان و بلوچستان هستند که بی شناسنامه اند!

علیرغم تاکید آقای رییسی بر رفع پدیده بی‌شناسنامگی در سفر اخیرشان به سیستان و بلوچستان، چرا معاونت زنان، پیگیر شناسنامه دار شدن این  گروه از محرومان و مستضعفان نیست؟ مسئولان بارها گفته‌اند که بخش اصلی بی‌شناسنامه‌ها در سیستان و بلوچستان، فرزندان مادران ایرانی هستند.

جذب زنان نخبه و ورود بانوان ایرانی در مدیریت کلان کشوری

همچنین با توجه به اینکه دیپلماسی همسایگی یکی از شعارهای اصلی آقای رییسی است، لازم است معاونت زنان و خانواده برنامه های خود را برای جذب زنان نخبه علمی و هنری مسلمان کشورهای همسایه همچون افغانستان و عراق و سایر کشورها اعلام کند.

مساله بعدی، حمایت از عدالت جنسیتی توام با شایسته سالاری و ورود حداکثری بانوان نخبه ایرانی در تمام حوزه های مدیریت کلان کشوری است که لازم است معاونت محترم در این زمینه توجه لازم را داشته باشد.

نادیده گرفتن وجوه فرهنگی عدم تمایل زنان به فرزند بیشتر

و در نهایت اینکه اخیرا طرحی به عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد که دارای نقاط ضعف و قوت بود یکی از این نقاط ضعف نادیده گرفته شدن وجوه فرهنگی عدم تمایل زنان به فرزند بیشتر است. طرح مذکور با دید تک بعدی اقتصادی و مردانه خود عملا نقش بااهمیت زنان را در خانواده و نقش تاثیرگذار عوامل فرهنگی و اجتماعی را در جامعه نادیده گرفته است.

همانطور که مستحضرید پدیده های فرهنگی مانند اصالت لذت، مصرف‌گرایی، فردگرایی و مشکلات خانوادگی در عدم تمایل زنان ما به فرزند بیشتر نقش دارد.

افزایش فرزند نسخه ای نیست که بتوانیم به طور عمومی برای تمام خانواده ها بپیچیم. چراکه غیر از نیازهای اقتصادی که وعده‌ تامین آنها داده شده، شرایط زندگی اجتماعی، جو فرهنگی و نیز سلامت روان خانواده در این میان اهمیت دارد. از شما توقع داریم پیگیری کنید که سرنوشت این طرح هم مانند خیلی طرح های دیگر نباشد که از مردم فقط توقع انجام وظیفه داشته باشند و حقوق وعده داده شده  را نادیده بگیرند.

در پایان، جنبش عدالتخواه دانشجویی از معاونت زنان و خانواده خواستار ورود جدی و عدالت محور این معاونت در جهت اعتلای ارزش های اصیل ملی مذهبی و حمایت از حقوق زنان و خانواده های ایرانی است و  دیده بانی، رصد و نظارت دایمی بر این معاونت را تا پیگیری اهداف نظام خانواده وظیفه خود می داند.

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top