تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/11/17 - 11:21
کد خبر: 423348

رفع معضل صندلی خالی در دستیاری با پذیرش بدون آزمون

دکتر ابوالفضل باقری فرد، به مناسبت ایام الله دهه فجر در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: حوزه آموزش پزشکی یکی از بزرگترین حوزه های وزارت بهداشت است. در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و وزارت بهداشت تشکیل شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،

رفع معضل صندلی خالی در دستیاری با پذیرش بدون آزمون

وی افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می گیرد.

باقری فرد خاطرنشان کرد: ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته های علوم پزشکی داریم که در انشگاه های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تحصیل می کنند. ۲۰ هزار نفر عضو هیات علمی علوم پزشکی داریم که بخشی از آنها تعهداتی و برخی پیمانی هستند. حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت داریم. ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه های علوم پزشکی داریم که همه ساله تغییر می کنند.

وی با اشاره به مشکلات دستیاران پزشکی گفت: پس از سال های طولانی کار خوبی در زمینه حقوق دستیاران انجام شد و افزایش حقوق دستیاران به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است. اعتبار این افزایش حقوق از محل درآمد اختصاصی بیمارستان ها است که منبع ثابتی است.

تدوین منشور دستیاری

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: برنامه های متعددی برای دستیاران پزشکی در حال انجام است از جمله آن می توان به تدوین منشور دستیاری اشاره کرد. یکی از مشکلات حوزه آموزش دستیاری تخصصی عدم دسترسی به پزشک متخصص و فوق متخصص است و به همین منظور باید این مسئله را با فرآیندهای آموزش دستیاری حل کنیم.

وی گفت: در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری مواجه شدیم که قرار است با بومی گزینی در مناطق محروم هم معضل صندلی خالی و هم کمبود دسترسی به متخصص را جبران کنیم.

باقری فرد افزود: صندلی خالی دستیاری که با آن موجه هستیم در برخی از رشته هایی است که آینده شغلی آن مبهم است و در نظام پرداخت گره دارند. با تکمیل ظرفیت ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.

واگذاری اختیار به دانشگاه ها برای پذیرش دستیار غیر از مسیر آزمون دستیاری

وی اضافه کرد: برنامه ای داریم که بتوانیم به غیر از مسیر آزمون دستیاری در برخی از دانشگاه ها و شهرها که صندلی خالی وجود دارد، بعضی از اختیارات را به دانشگاه ها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه ریزی است و در این مسیر باید جاذبه هایی در حوزه تعهدات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: صندلی خالی دستیاری در همه رشته ها نیست بلکه اکنون در چند رشته خاص شامل طب داخلی، بیهوشی، اطفال و طب اورژانس که رشته های مادر هم هستند صندلی خالی وجود دارد. دلیل اش این است که در این رشته ها جاذبه زیاد نیست، تعهدات زیاد است و دریافتی کم است. در برنامه جامعی که گفته شد با اختیار دادن به دانشگاه ها و گذاشتن جاذبه های مالی و کم کردن تعهدات و جذاب کردن رشته ها از جمله امکان رفتن مستقیم به مقاطع فوق تخصصی، سعی داریم این معضل را برطرف کنیم.

باقری فرد درباره بین المللی سازی در گروه علوم پزشکی گفت: ۶ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل می کنند که این دانشجویان عمدتا از کشورهای منطقه هستند.

وی درباره معضل انتقال دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند به داخل گفت: معضلی که وزارت بهداشت با دانشجویان ایرانی که خارج از کشور هستند مواجه است این است که این افراد می خواهند حین تحصیل به ایران برگردند.

هیچ محدودیتی برای ورود فارغ التحصیلان خارج از کشور نداریم

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: همین جا تاکید می کنم که هیچ محدودیتی برای ورود فارغ التحصیلان خارج از کشور نداریم. افراد فارغ التحصیل ارزیابی می شوند و اگر بخواهند در کشور ادامه تحصیل دهند بر اساس ارزشیابی مدرک می تواند ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: برای دانشجویانی که در حین تحصیل هستند شرایطی که در دوره قبلی و دولت قبلی برای بازگشت و ممنوعیت ها وجود داشت فعلا آن ضوابط برقرار است اما در آینده نزدیک یک شرایط کلی اعلام می کنیم که اگر افراد آن شرایط را داشته باشند با حفظ عدالت آموزشی می توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

باقری فرد گفت: در خصوص درخواست های دانشجویان خارج به داخل واقعیت این است که ما در کشور یک کنکور داریم که رقابت بسیار سنگینی است و از عدالت آموزشی به دور است که عده ای با دور زدن کنکور بروند خارج و بعد از مدتی برگردند و در رشته های پررقابت در کنار کسی بشینند که در کنکور شرکت کرده است.

انتقال دانشجویانی که بعد از ۲۰۱۹ رفته اند فعلا ممنوع است تا شرایط جدید اعلام کنیم

وی گفت: بی قانونی های زیادی هم در این زمینه شاهد هستیم و هر روز پیامک های تبلیغی می آید که در آن نوشته پذیرش در فلان کشور و تحصیل در ایران و سعی دارند افراد را گول بزنند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنان شرایطی که از قبل اعلام شده و طبق ضوابط افرادی که بعد از سال ۲۰۱۹ رفته اند فعلا نمی توانند برگردند. اما قرار است یک شرایط خاصی را تدوین کنیم که مشخص کنیم افراد برای انتقال باید چه ضوابط و شرایطی داشته باشند. انتقال دانشجویانی که بعد از ۲۰۱۹ رفته اند فعلا ممنوع است تا شرایط جدید اعلام کنیم.

موضع وزارت بهداشت درباره موضوع جدایی آموزش پزشکی

وی درباره موضوع جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاست های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. در بند ۸ این سیاست ها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است. طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.

باقری فرد در زمینه جدایی آموزش دامپزشکی از وزارت علوم و الحاق آن به وزارت بهداشت گفت: یک کارگروه در این زمینه مشخص شده است که در این حوزه فعالیت می کند اما هنوز نتیجه کار مشخص نشده است.

آموزش ترکیبی و مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی واقع در شهرهای قرمز

وی درباره آموزش حضوری و مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: از مهرماه امسال کلاس های دانشگاه های علوم پزشکی به صورت حضوری شروع کردیم. البته به استثنای ورودی های ۱۴۰۰ که کلاس های آنها به دلیل مشکلات خوابگاه ها مجازی بود. این گروه باید حداقل یک ماه در دوره حضوری شرکت می کردند و برای رفع اشکال در دانشگاه حضور پیدا می کردند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در واقع آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی حضوری شده بود اما با توجه به شیوع سویه اومیکرون تصمیم گیری در شرایط بحرانی به دانشگاه ها و استان ها واگذار شد. در حال حاضر به جز شهرهای قرمز که مسئولان دانشگاه ها و استان تشخیص می دهند آموزش به صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) و مجازی باشد، در سایر رنگ بندی ها آموزش حضوری است.

وی گفت: کارورزان و دستیاران مثل اساتید وظایف بسیار سنگینی در حوزه درمان دارند و طبق روال قبلی آموزش را ادامه می دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top