تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/12/19 - 10:46
کد خبر: 426667

برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی به مناسبت روز جهانی زن؛

رضوی‌علوی: در جامعه امروز ما هویت زنانه چگونه است؟/ ما خیلی اوقات استعداد سوزی می‌کنیم

رضوی‌علوی: در جامعه امروز ما هویت زنانه چگونه است؟/ ما خیلی اوقات استعداد سوزی می‌کنیم

وقتی زنان ما در سخنوری بهترند و در بکار بردن لغات، دایره لغت گسترده تری دارند که از اصول بهتر نویسی و داشتن قلم خوب است؛ چرا ما این امکانات را از همان زمان مدرسه برای دخترانمان فراهم نکنیم که فن سخنوری آنها و قلمشان تقویت شود؟ یا چرا بر روی دیگر ویژگی‌هایی که منحصر به آنهاست کار نمیکنیم؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به مناسبت روز جهانی زن، نشست بررسی "هویت دخترانه در جامعه امروز" با حضور زهرا سادات رضوی علوی؛ فعال حوزه زنان به همت انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) دانشکده شریعتی برگزار شد. در ادامه مشروحی از این نشست را می خوانید:

سؤالی که در ابتدا باید به آن پاسخ داد این است که اساساً در جامعه امروز ما هویت زنانه چگونه است؟ اتفاقی که در جامعه امروز ما افتاده این است که بین برداشت و شناختی که من به عنوان یک زن از خودم دارم و انتظاراتی که جامعه از من دارد یک رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ یعنی اگر تصورات من از خودم چیز دیگری باشد اما جامعه از من انتظار داشته باشد که مدل دیگری باشم دچار یک بحران می شوم به عبارت دیگر یعنی یک تعارضی بین وضعیت فرهنگی و نظام برنامه ریزی اجتماعی ما و مسیر فردی‌ای که برای من تعیین شده است وجود دارد. این مسئله باعث می شود دختران ما معمولاً حال متضادِ متناقضی را در رابطه با نقش‌های خود تجربه کنند که نمی‌دانند باید داخل خانه مشغول شوند و یا وارد جامعه شوند؟ آیا یک زن در جامعه  تنها زمانی به رسمیت شناخته می شود که شغل تمام وقت داشته باشد؟ یا اگر من بخواهد اقدامات انسان دوستانه مانند فعالیت در خیریه‌ها داشته باشد هم به رسمیت شناخته می‌شود؟ در این راستا ما باید تلاش کنیم که ابعاد مختلف هویت زنانه را در جامعه فرهنگ سازی کنیم، چرا ما یک زن را تنها زمانی شاغل می‌دانیم که یک شغلی داشته باشد که تمام وقت هم باشد؟ آیا زنی که مسئولیت اردوی جهادی مسجدشان را به عهده دارد زن فعالی نیست؟

وقتی زنان ما در سخنوری بهترند و در بکار بردن لغات، دایره لغت گسترده تری دارند که از اصول بهتر نویسی و داشتن قلم خوب است؛ چرا ما این امکانات را از همان زمان مدرسه برای دخترانمان فراهم نکنیم که فن سخنوری آنها و قلمشان تقویت شود؟ یا چرا بر روی دیگر ویژگی‌هایی که منحصر به آنهاست کار نمیکنیم؟

ما خیلی اوقات استعداد سوزی می‌کنیم چون تفاوت های بین دختران و پسران را نمی‌بینیم و به آنها اهمیتی نمی‌دهیم، این درحالی است که ما می‌توانیم با تکیه کردن به ویژگی‌های متفاوت زنان و مردان امتیازهای مثبتی به نفع هر دو جنس داشته باشیم.

مشکل ما این است که دختران و پسرانمان ‌را در فضای تقریباً برابری تربیت می‌کنیم؛ آنها وارد مدرسه ای می‌شوند که چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ درسی تفاوت زیادی بنا به جنسیتشان وجود ندارد، وارد دانشگاه هم که می‌شوند اوضاع بدتر شده و در آنجا همه چیز کاملاً یکسان است و جنسیت هیچ معنایی ندارد.

برای مثال در دانشگاه‌ها ما غیبت سه شانزدهم داریم، آیا ما این را دیدیم که دختران ما با مسائلی همچون عادت ماهیانه مواجه هستند و لازم است دغدغه غیبت‌هایشان تا حدودی حل شود؟ ما در دانشگاه‌ها فضای استراحتی برای دخترانمان نداریم.

دفتر تحکیم وحدت

با این وجود پس از گذراندن دوران تحصیل زمانی که قصد ورود به فضای کار را دارند توقع می‌رود که تفاوت‌های جنسیتی را درک کرده و متناسب با نقش‌های جنسیتی‌شان فعالیت کنند که این امری تقریباً نشدنی است!

معماری شهری هم همین است و وضعیت بهتری ندارد؛ فضای داخلی اتوبوس ها بدون در نظر گیری تفاوت زنان و مردان طراحی شده است، تا جایی که حتی گاهاً نمی‌توان از میله‌های اتوبوس استفاده کرد! حالا فرض کنید یک بچه هم در کنار مادرش حضور داشته باشد؛ اینها مثال‌هایی از توجه نداشتن به تفاوت‌های میان زنان و مردان در معماری شهری است و یکی از دلایلی که تمایل به فرزند آوری در خانم‌ها کم شده این است که ما بستری را برای یک مادر در جامعه فراهم نکرده‌ایم که تسهیل کننده‌ی فرآیند مادری او باشد.

ما می‌گوییم زن ارزشمند است پس این ارزشمندی چه زمانی و در کجا برای زن قابل لمس خواهد شد؟ این امر میسر نمی شود مگر زمانی که برای تفاوت‌ها و شخصیت او ارزش قائل شویم و به نیازهای او در سطح جامعه توجه داشته باشیم‌.

ما همچنین نیازمند یک سری قوانین حمایت کننده‌ برا زنان هستیم؛ برای مثال قوانینی برای مسئله اشتغال مانند امکان مرخصی افزون‌تر و امنیت شغلی. توجه به تمام این ویژگی‌ها در ساختار شهری و در کنار  آن توجه به تغییرات ساختاری، فرهنگی، علمی و سیاسی می‌تواند به زنان ما کمک کند تا به هویت واقعی و اصلی خویش نزدیک‌تر شوند.

ما نیز به عنوان یک زن باید خودمان را بیشتر بشناسیم تا به طور عمیق‌تری به هویت زنانه‌ای که داریم پی ببریم و در کنار آن نیز موظفیم به تغییر دادن وضعیت و مطالبه کردن از مسئولین ذی‌ربط؛ هر یک از این‌ موارد مسئولیت تمام زنان در رابطه با مسئله هویت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top