تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/01/15 - 14:34
کد خبر: 428552

تاثیر نورپردازی بر امنیت و میزان وقوع جرم

تاثیر نورپردازی بر امنیت و میزان وقوع جرم

مجموعه‌ای از ریسک فاکتورهای محیطی بر روند جرم و جنایت تأثیر می‌گذارد. (پیزا و همکاران، 2017) شرایط نوری نیز بر جرم و جنایت تاثیر دارد. به عنوان مثال، مناطق کم نور بیشتر مستعد سرقت وسایل نقلیه‌ی موتوری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، براساس نتایج تحقیقات یک کارآزمایی در نیویورک، یکی از مزایای رایج نورپردازی مناسب در فضای باز و خیابان‌ها، کاهش جرم و جنایت است. این رابطه از جنس علت و معلولی است یا همبستگی؟ نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم. اما سرمایه‌گذاری در نورپردازی فضای سبز و خیابان در نواحی مسکونی با امکانات کم، مطمئناً سودمند است.

مدت‌ها است که تصور می‌شود روشنایی بهتر خیابان‌ها می‌تواند جرایم را کاهش دهد، اما آیا شواهد دقیقی وجود دارد؟

مدت‌ها است که تصور می‌شود روشنایی بهتر خیابان‌ها می‌تواند جرایم را کاهش دهد، اما آیا شواهد دقیقی وجود دارد؟ مطالعات کمی در مورد تأثیر نور بر جرم و جنایت وجود داشته است، اما یک کارآزمایی در نیویورک در یک منطقه‌ی مسکونی عمومی، رابطه قابل انتظار و قابل توجهی را بین جرم و جنایت در شب و نورپردازی فضای سبز و باز نشان می‌دهد. این مطالعه که در آپریل 2019 منتشر شده اما بررسی میدانی آن در طول بهار و تابستان 2016 انجام گرفته است شواهد تجربی‌ای را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد با تغییر محیطی که قربانیان بالقوه در آن قرار می‌گیرند، می‌توان جرم را با موفقیت کاهش داد.

تیم تحقیقاتی علمی Crime Lab با مشارکت دفتر شهردار عدالت کیفری، اداره‌ی پلیس شهر نیویورک و اداره‌ی مسکن شهر نیویورک، یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده‌ی شش ماهه را طراحی کرد که شامل نزدیک به 80 پروژه‌ی توسعه‌ی مسکن عمومی بود که سطح جرم و جنایت در همگی بالا رفته بود. حدود نیمی از ساختمان‌ها چراغ‌های جدید و موقت خیابانی دریافت کردند و نیمی دیگر دریافت نکردند.

در این مطالعه، مواردی که چراغ‌های جدید دریافت کردند، جرم و جنایت را به‌طور قابل‌توجهی کمتر از آنچه بدون چراغ‌های جدید مشاهده می‌شد، تجربه کردند.

در میان یافته‌های دیگر، این مطالعه به این نتیجه رسید که افزایش سطح روشنایی منجر به کاهش 7 درصدی در جرایم به اصطلاح شاخص شده است. (زیرمجموعه‌ای از جرایم جدی که شامل قتل، سرقت، ضرب و شتم شدید و همچنین جرایم خاص علیه اموال است.)

تخصیص چراغ‌های موقت خیابان به پروژه‌های توسعه‌ی مسکن منجر به کاهش 36 درصدی جرایم شاخص شبانه در فضای باز شد.

مطالعه‌ی نیویورک، رابطه‌ی قابل توجهی را بین نورپردازی و میزان جرم و جنایت در شب نشان می‌دهد.

مطالعه‌ی نیویورک رابطه‌ی قابل انتظار و قابل توجهی را با جرم و جنایت در شب نشان می‌دهد. به طور خاص، در شب 39 درصد کاهش در جرایم شاخص وجود داشت. (چالفین و همکاران، 2019)

نزدیک به 80 پروژه‌ی توسعه‌ی ساختمان در شهر نیویورک در کارآزمایی تصادفی کنترل شده‌ی شش ماهه با نورپردازی جدید در فضای باز شرکت کردند. نتایج نشان می‌دهد که نه تنها طراحی محیطی می‌تواند بر جرم و جنایت تأثیر بگذارد، بلکه سرمایه‌گذاری در تغییر محیط فیزیکی مانند نصب چراغ‌های خیابانی جدید می‌تواند تلاش‌ها برای ارتقای امنیت عمومی را افزایش داده و به کاهش نابرابری‌های سطح شهر در میزان جرم و جنایت بدون نیاز به ساختن زندان‌های جدید یا زندانی کردن افراد ییشتر، کمک کند.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که دو سوم ساکنان نواحی مسکونی نسبت به چراغ‌های جدید احساس خوبی داشتند.

می‌توانید گزارش کامل را به صورت PDF دانلود کنید.

این مقاله، جدید نیست اما محققان آن ادعا می‌کنند که اولین تلاش برای استفاده از یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده‌ی دقیق (RCT) برای اندازه‌گیری تأثیر روشنایی خیابان‌ها بر روی جرم است. ما همچنان به مطالعات علمی تاثیرگذار بیشتری در ارتباط با نورپردازی شهری نیازمندیم تا تاثیر فاکتورهایی مانند مکان، فرهنگ محلی، هدف از نورپردازی، نوع تجهیزات (برای مثال پروژکتور ال ای دی) و... مشخص‌تر شود.

در نیویورک مانند بسیاری از شهرها در سراسر جهان، میزان رفاه یا محرومیت اقتصادی شما، بر احتمال قربانی بزه‌کاری شدنتان تاثیر می‌گذارد. سرمایه‌گذاری در ایجاد محیط فیزیکی کمتر مساعد برای فعالیت‌های مجرمانه یکی از رویکردهای امیدوارکننده است.

نورپردازی می‌تواند امنیت را کاهش دهد!

با تمام آنچه گفته شد، نورپردازی می‌تواند امنیت را کاهش دهد! طبق گزارشی که در سال 2012 توسط انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، "نور خیره‌کننده در شب می‌تواند مشکلاتی از ناراحتی تا ناتوانی بینایی ایجاد کند."

نورپردازی در فضای باز برای افزایش ایمنی و امنیت در شب در نظر گرفته شده است، اما نور بیش از حد در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. دیده شدن باید همیشه هدف باشد. تابش خیره‌کننده‌ی نورهای روشن و بدون محافظ در واقع ایمنی را کاهش می‌دهد زیرا به چشمان ما می‌تابد و مردمک‌های ما را منقبض می‌کند. این نه تنها می‌تواند کور کننده باشد، بلکه تطبیق چشمان ما با شرایط کم نور را نیز دشوارتر می‌کند.

تاثیر نورپردازی بر امنیت و میزان وقوع جرم

تابش خیره کننده‌ی نورهای روشن و بدون محافظ در واقع ایمنی را کاهش می دهد. عکس از جیم ریچاردسون

امنیت درک شده می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر محیط فیزیکی قرار گیرد.

مجموعه‌ای از ریسک فاکتورهای محیطی بر روند جرم و جنایت تأثیر می‌گذارد. (پیزا و همکاران، 2017) شرایط نوری نیز بر جرم و جنایت تاثیر دارد. به عنوان مثال، مناطق کم نور بیشتر مستعد سرقت وسایل نقلیه‌ی موتوری است. (لوی و تارتارو، 2010) بنابراین به طور گسترده‌ای تصور می‌شود که روشنایی بهتر خیابان‌ها وسیله‌ای موثر برای پیشگیری از جرم و جنایت است. (کلارک، 2008)

روشنایی، دید را بهبود می‌بخشد و امکان مخفی‌کاری را در مکان‌های عمومی کاهش می‌دهد، بنابراین به افزایش ایمنی کمک می‌کند. یک مطالعه که در هلند انجام شد، نشان می‌دهد که درک منحصر به فرد اشخاص از امنیت می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر محیط فیزیکی و پتانسیل درک شده برای قربانی شدن قرار گیرد. (هانس و د کورت، 2012) همچنین یک مطالعه‌ی بعدی استدلال‌های هانس و کورت را تأیید کرد و نشان داد مکان‌های روشن‌تر با سطوح بالاتری از اطمینان همراه است، که به عنوان اعتمادی که عابران پیاده ممکن است از راه رفتن در جاده‌های روشن به دست آورند، توصیف شده بود. (فوتیوس و همکاران، 2014)

تاثیر نورپردازی بر امنیت و میزان وقوع جرم

گردآوری و ترجمه: شرکت نورپردازی فانا

https://noorfana.com

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top