تاریخ انتشار: شنبه 1401/01/20 - 14:51
کد خبر: 429088

تربیت کردن ویژگی خاص نقش مادری است

تربیت کردن ویژگی خاص نقش مادری است

کارشناس حوزه زن و خانواده گفت: نقش پررنگ مادران در موضوع تربیت سبب می‌شود در گستره دین بانوان نقش ربوبیت پیدا کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، محدثه اخوان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اثرگذاری زن در رشد معنوی خانواده اظهار کرد: نقش تربیتی مادران در نهاد خانواده بسیار مهم و ارزشمند است، قرآن کریم نقش‌های سه گانه طبیعی زنان در جایگاه دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشانده که با مرور این آیات به این نتیجه می‌رسیم که قرآن بیشترین ستایش از زنان را در نقش مادری داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است.

این کارشناس حوزه زن و خانواده اذعان کرد: این وظیفه سپاری از سوی قرآن به دو شکل دستورات صریح قرآن در واگذاری تربیت فرزندان به مادر و ارائه الگوهای موفق مادران مربی بوده است که قرآن در این میسر به نمونه‌ای از مادران الگو از جمله مریم، مادر عیسی (ع) و مادر موسی (ع) اشاره می‌کند.

وی افزود: با خواندن این آیات قرآن کریم و تفاسیری که ذیل آنها وجود دارد در می‌یابیم که راز ستایش قرآن از مادران، نقش عمده و سرنوشت‏ساز آنان در تربیت فرزندان و نسل آینده اجتماع است.

اخوان قدس بیان کرد: امام خمینی (ره) در این باره می‌فرمایند: "اولین مدرسه‌ای که بچه دارد، دامن مادر است. مادر خوب، بچه‌ی خوب تربیت می‌کند و خدای نخواسته اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان دامن مادر منحرف بیرون می‌آید." زندگی کودک با ارتباط زیستی میان او و مادرش آغاز می‌شود و این تأثیر به ویژه در دو سال شیرخوارگی به اوج می‌رسد.

وی ادامه داد: بنابراین مادر علاوه بر تأمین سلامت زیستی فرزند، در شکل گیری سلامت روانی و اخلاقی او نیز مؤثر است از این رو در سیره تربیتی معصومین به خصوص امام علی (ع) بر نقش و اهمیت شیر مادر و نیز انتخاب دایه شایسته بسیار تأکید شده است.

کارشناس حوزه مطالعات زنان و خانواده بیان کرد: در واقع راه تربیتی از قبل تولد شروع می‌شود و تا انتهای زندگی یک فرد ادامه دارد و نقش مادر نقش محوری در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزند است.

وی با اشاره به اینکه زنان ما باید ابتدا به نقش مهم و محوری خود پی ببرند که نقش ربوبیت دارند عنوان کرد: در داستان نوح (ع) ‏ برخی از مفسران قرآن شقاوت فرزند نوح را برآیند زاده شدن و تربیت یافتن در دامان مادر ناشایست می‌دانند زیرا که از خانواده نوح (ع) این مادر و فرزند بودند که به نوح ایمان نیاوردند و همراه کافران غرق طوفان شدند و ما موردی دیگری را پیدا نمی‌کنیم که زن در نقش مادری نکوهش شده باشد به ویژه اینکه قرآن، بدفرجامی و اعراض فرزند نوح‏ از ایمان به شریعت و آئین پدر را، حتی با اشاره و تلویح به مادر او نسبت نداده است. یعنی تا این اندازه کرامت زن در نقش مادری را حفظ کرده است که با توجه به این امر اتفاق نیفتاده است که قرآن کریم به صورت روشن و صریح، زنان را در جایگاه و نقش مادری نکوهش و توبیخ کرده باشد.

اخوان قدس بیان کرد: آنان که با ملاک‌های ارزش‏گذاری اسلام آشنایی دارند، می‌دانند که اسلام و فرهنگ قرآنی به تمامی کسانی که دارای نقش و کارکرد تربیتی هستند ارج و منزلتی بیش از سایرین بخشیده است و چه بسا ربوبیت از صفات کمالیه الهی و خداوند "رب" تربیت کننده و پرورش دهنده مطلق جهانیان است چنانچه در جمله "الحمدللّه ربّ العالمین" این صفت به صراحت بیان شده و خداوند این صفت را به پیامبران خود و همه مادران عطا کرده است.

وی افزود: اگر مادران جامعه ما این دانش را داشته باشند همه تلاش خود را برای به کمال رساندن فرزندان خود انجام می‌دهند اما متأسفانه گاهی شاهد این هستیم که زنان به این نقش مهم خود آگاه نیستند.

این کارشناس بیان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای تلاوت قرآن و انس بیشتر ما با قرآن است و در طی ماه‌های دیگر سال آن قدر مشغول کارهای دیگر باشیم که کمتر فرصت تأمل در قرآن داشته باشیم اما بهتر است در فرصت ماه مبارک رمضان یک بار دیگر با مرور آیاتی که به منزلت زن اشاره دارد به نقش اصلی و محوری خود پی ببریم و در رفتار و کردار خود حتی در انتخاب همسر آینده تا مقدمات فرزندآوری و تربیت فرزند تجدید نظر کرده و به نقش مهم زنان که ربوبیت است واقف شویم.

وی در خاتمه یادآور شد: در سال‌های اخیر می‌بینیم رئوس تمام خیر و شرهای اجتماعی از سمت یک رهبر اجتماعی زن روی می‌دهد که البته چیز بعیدی نیست، همواره در طول تاریخ زنان نقش‌های مهمی در سعادت و شقاوت امت‌ها داشتند اما اگر زنان ما بخواهند می‌توانند با تربیت نسلی صالح و آگاه مقدمه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشند که البته استفاده از فرصت ماه رمضان برای تأمل و تفکر مغتنم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top