تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/01/23 - 13:40
کد خبر: 429485

پی تی ای چیست

پی تی ای چیست

آزمون pte از معتبرترین آزمون های بین المللی می باشد که علاوه بر اعتبار بالای آن اخذ مدرک آن بسیار ساده تر از آزمون هایی نظیر IELS و GRE می باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زبان انگلیسی امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های بین‌المللی دنیا شناخته می‌شود که افراد زیادی در سراسر جهان تمایل دارند آن را به عنوان زبان دوم، سوم و ... یاد بگیرند. به همین دلیل شناخت بهترین روش های یادگیری زبان از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. سالانه آزمون‌های مختلفی برای تعیین سطح زبان زبان‌آموزان برگزار می‌شوند که تعدادی از آنها مانند آزمون‌های تافل و آیلتس از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و در ده‌ها هزار موسسه از سراسر جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرند. آزمون پی تی ای (PTE) یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی است که امروزه در بیش از 200 مرکز مختلف از سراسر جهان برگزار می‌شود و از اعتبار بالایی نیز برخوردار است. این آزمون نیز همانند آزمون‌های دیگری همچون TOFEL، IELTS و ... شرایط، مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر آنها پرداخته خواهد شد.

آزمون PTE

PTE در حقیقت مخفف عبارت Pearson Test Of English است که توسط سازمان Pearson که از ناشران مجموعه‌های معروف و معتبر Longman است برگزار می‌شود. این آزمون در سال‌های اخیر به محبوبیت بسیار زیادی رسیده است و با توجه به اعتبار بالایی که دارد در بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، اداره‌ها، سازمان‌های مهاجرت، موسسه‌ها و ... مورد پذیرش قرار می‌گیرد. آزمون پی تی ای اولین بار در سال 1982 در کشور انگلیسی و شهر لندن برگزار شد و امروزه در بیشتر از 200 مرکز مختلف از سراسرجهان برگزار می‌شود. آزمون PTE همانند سایر آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی به ارزیابی و سنجش 4 مهارت اصلی زبان شامل Speaking، writing، Reading، Listening می‌پردازد. این آزمون می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی باشد که قصد مهاجرت به کشورهای مختلف مانند استرالیا، نیوزیلند و ... را دارند چرا که در مقایسه با آزمون‌های تافل و آیلتس درصد موفقیت بیشتری دارند.

کاربرد آزمون PTE

همان‌طور که گفته شد امروزه آزمون‌های مختلفی برای ارزیابی مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی زبان‌آموزان وجود دارند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و کاربردهای ویژه‌ای داشته باشد. آزمون پی تی ای نیز از جمله آزمون‌هایی است که امروزه اعتبار بالایی در سراسر دنیا پیدا کرده است و زبان‌آموزان می‌توانند استفاده‌های متعددی از مدرک آن داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای این آزمون می‌تواند موارد زیر را عنوان نمود:

· مدرک این آزمون می‌تواند برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند و یا می‌خواهند به کشورهای مختلفی مهاجرت کنند مناسب باشد چراکه دانشگاه‌ها، ارگان‌ها و مراکز مختلفی اعتبار این آزمون را تائید و پذیرش می‌کنند.

· تأثیر یادگیری زبان در موقعیت‌های شغلی بسیار پررنگ است و داشتن مدرک پی تی ای به افراد اجازه می‌دهد که فرصت‌های شغلی و درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

· نمرات این آزمون می‌تواند به نمره آیلتس یا تافل تبدیل شود و چنانچه لازم باشد می‌توان آن را معادل‌سازی کرد.

پی تی ای چیست

چرا باید از آزمون PTE استفاده کرد؟

تمامی آزمون‌هایی که امروزه برای سنجش مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی برگزار می‌شوند دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و آزمون پی تی ای نیز از این قاعده خارج نیست اما دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آزمون PTE یک انتخاب مناسب برای زبان‌آموزان است. از مهم‌ترین دلایل برای انتخاب این آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· سیستم نمره دهی آزمون کامپیوتری بوده و عوامل انسانی در آن دخیل نیستند.

· برخلاف سایر آزمون‌ها در تمام ایام سال برگزار می‌شود.

· معمولاً جواب آزمون در کمتر از 3 روز اعلام می‌شود.

· داوطلبان می‌توانند بعد از 5 روز دوباره در آزمون شرکت کنند.

· دارای آزمون‌های شبیه‌ساز است و می‌توان در منزل نیز ثبت‌نام کرد.

· در بسیاری از کشورهای خارجه، موسسه‌ها و ارگان‌های مختلف پذیرش می‌شود.

· برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و ... به‌جای آزمون OET مورد قبول تمامی سازمان‌ها و دانشگاه‌های استرالیا است.

· نمره آزمون به صورت نامحدود و بدون هزینه برای دانشگاه و سازمان‌ها ارسال می‌شود.

· احتمال موفقیت زبان‌آموزان در PTE نسبت به سایر آزمون‌ها بیشتر است.

· سیستم Partial Credit این آزمون به داوطلب اجازه می‌دهد نقاط ضعف خود را در بخش‌های دیگر آزمون جبران کند.

· دارای کارنامه تفصیلی است و تمامی نقاط ضعف و قوت داوطلب را مشخص می‌کند.

· تمامی مهارت‌های داوطلب ارزیابی شده و نمره آزمون از 90 محاسبه می‌شود.

· حداکثر زمان آزمون 3 ساعت است و ...

 

 

نحوه برگزاری آزمون پی تی ای

این آزمون همانند بسیاری از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی دارای انواع مختلفی است که شامل آزمون General، آزمون Academic و آزمون Young Learners هستند اما معمولاً آزمون Academic در مقایسه با دو نوع دیگر محبوبیت و اعتبار بالاتری دارد. مدت زمان این آزمون ۳ ساعت بوده و همان‌طور که گفته شد به ارزیابی مهارت‌های چهارگانه زبان‌آموزان می‌پردازد. نحوه برگزاری این آزمون به صورت آنلاین است و با توجه به آنکه تمامی مراحل توسط سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌شود هیچ سلیقه‌ای در آن دخالت داده نخواهد شد. مراحل این آزمون به شرح زیر می‌باشند:

بخش صحبت کردن (Speaking)

بخش صحبت کردن PTE می‌تواند از 42 تا 53 دقیقه طول بکشد و خود شامل 5 بخش جداگانه است و در آن زبان‌آموز باید موارد زیر انجام بدهد:

· در بخش Read Aloud زبان‌آموز باید متنی که برای او نمایش داده می‌شود را با صدای بلند بخواند.

· در بخش Repeat Sentence جملاتی برای زبان‌آموز پخش می‌شود و او باید تمامی این جملات را به صورت دقیق و صحیح تکرار کند.

· در بخش Describe Image زبان‌آموز باید در مورد محتوای تصویر یا نموداری که به او نشان داده می‌شود صحبت کند.

· در بخش Re-tell Lecture یک سخنرانی برای زبان‌آموز پخش می‌شود و او باید چکیده و خلاصه آن را بیان کند.

· در بخش Answer Short Question زبان‌آموز باید به سؤالات کوتاهی که برای او پخش می‌شود پاسخ کوتاه بدهد.

بخش نوشتاری (Writing)

در بخش نوشتاری نیز که معمولاً 30 تا 40 دقیقه زمان می‌برد زبان‌آموز آموز باید در دو بخش مهارت نوشتاری خود را ارزیابی کند.

· در قسمت Write Essay موضوعی به زبان‌آموز داده می‌شود و او باید در زمان 20 دقیقه 200 تا 300 کلمه در مورد آن بنویسد.

· در بخش Summarize Written Text یک متن در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود و فرد باید بتواند آن را در یک جمله و حداکثر 75 واژه خلاصه کند به‌گونه‌ای که تمامی نکات کلیدی متن آورده شود.

بخش خواندن (Reading)

بخش خواند آزمون پی تی ای نیز می‌تواند 32 تا 41 دقیقه زمان ببرد و این بخش نیز چند قسمت مختلف تشکیل شده است و زبان‌آموز باید به هر کدام از این بخش‌ها پاسخ بدهد.

· در بخش Multiple-Choice, Choose Single Answer داوطلب باید بعد از مطالعه کردن یک متن کوتاه به سؤالات تستی آن پاسخ بدهد.

· در بخش Multiple-Choice, Choose Multiple Answers نیز داوطلب باید متن مورد نظر را مطالعه کرده و به سؤالات که دارای چند پاسخ صحیح هستند جواب بدهد.

· در بخش Re-order Paragraphs یک متن شامل چند پاراگراف به هم ریخته برای داوطلب نمایش داده می‌شود و او باید آنها را مرتب کند و یک متن کامل بسازد.

· در بخش Fill in the Blanks یک متن به داوطلب داده می‌شود و او باید آن را با استفاده از واژه‌های مناسب کامل کند

· در بخش Reading and Writing: Fill in the Blanks داوطلب باید متن ناقص را با استفاده از کلماتی که در اختیار دارد کامل کند.

بخش شنیداری (Listening)

بخش شنیداری آزمون PTE در مقایسه با سایر بخش‌ها زمان بیشتری نیاز دارد و سخت‌تر است. این بخش در زمان 45 تا 57 دقیقه انجام می‌شود و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.

· در بخش Summarize Spoken Text داوطلب یک بخش کوتاه از یک سخنرانی را گوش داده و سپس خلاصه آن را در 50 تا 70 کلمه و در زمان 10 دقیقه می‌نویسد.

· در بخش Multiple Choice – Choose Single Answer یک فایل صوتی برای داوطلب پخش می‌شود و فرد باید به سؤالات چندگزینه‌ای پاسخ صحیح بدهد.

· در بخش Multiple Choice – Choose Multiple Answers یک فایل صوتی دیگر پخش شده که سؤالات آن دارای چند جواب درست است و فرد باید جواب‌ها را انتخاب کند.

· در بخش Fill in the Blanks یک متن و فایل صوتی آن در اختیار داوطلب قرار گرفته که قسمت‌های از متن حذف شده‌اند و فرد باید با توجه به فایل صوتی آن کلمات را عیناً در متن قرار بدهد.

· در بخش Highlight Correct Summary فرد باید فایل صوتی را گوش داده و خلاصه آن را در یک پاراگراف بیان کند.

· در بخش Select Missing Word یک فایل صوتی برای فرد پخش می‌شود که در انتهای آن صدای بوق به گوش می‌رسد و داوطلب باید از بین گزینه‌های موجود بهترین گزینه را جایگزین صدای بوق کند.

· در بخش Highlight Incorrect Words یک فایل صوتی به داوطلب داده می‌شود و متن آن نیز درحالی‌که کلمات به اشتباه جایگزین شده‌اند در اختیار او قرار داده می‌شود و فرد باید این اشکالات را پیدا کند.

· در بخش Write from Dictation جملاتی برای فرد پخش می‌شود و او باید به شکل صحیح آنها را نوشته یا به اصطلاح Transcribe کند.

پی تی ای چیست

نمره‌ قبولی و اعتبار آزمون PTE

آزمون پی تی ای بر اساس نمره 90 محاسبه می‌شود و طبیعتاً زبان‌آموزانی که نمراتی نزدیک‌تر به 90 دریافت کنند احتمال موفقیت بیشتری دارند. می‌توان گفت بهترین نمره برای موفقیت در این آزمون که توسط بسیاری از دانشگاه‌ها و ارگان‌های جهانی تائید می‌شود نمره 65 و بیشتر است. در حقیقت زبان‌آموزان در هر کدام از بخش‌های آزمون نمرات مختلفی دریافت می‌کنند و لازم است که میانگین نمرات بخش‌های مختلف حداقل 65 باشد. در اصل زمانی که فرد در این آزمون نمره 50 دریافت کند می‌تواند معادل نمره 6 آزمون آیلتس و نمره 74 تا 75 آزمون تافل باشد و زمانی نمره 73 دریافت کرده باشد به منزله نمره 7.5 از آزمون آیلتس و 105 آزمون تافل است.مدرک پی تی ای همانند آزمون‌های مختلف برخی از آزمون‌های معتبر دیگر فقط 2 سال اعتبار دارد. البته اعتبار این آزمون در کشور استرالیا 3 ساله خواهد بود. در مقاله‌ای با عنوان معرفی 5 آزمون معتبر زبان به بررسی آزمون های مختلف زبان پرداخته شده است که می‌تواند اطلاعات مفیدی به زبان‌آموزان بدهد.

شرایط و قوانین آزمون PTE

این آزمون همانند سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی می‌تواند قوانین و شرایط منحصربه ‌فردی داشته باشند و داوطلبان لازم است که حتماً این قوانین و شرایط را رعایت کنند. مهم‌ترین قوانین و شرایط آزمون پی تی ای شامل موارد زیر هستند:

· این آزمون مخصوص افراد بالای 16 سال است و زمانی که فرد در 18 سالگی به دانشگاه می‌رود باید اعتبار مدرک خود را تمدید کند.

· برای شرکت در آزمون به مدارک شناسایی معتبر و کارت ورود به جلسه نیاز است.

· آزمون در رأس ساعت شروع می‌شود بعد از شروع اجازه ورود به داوطلبان داده نمی‌شود.

· در زمان استراحت بین بخش‌های مختلف داوطلبان حق صحبت کردن با هم را ندارند.

· استفاده از دیکشنری و ... در جلسه آزمون ممنوع است و در صورت بروز هرگونه خطا و تقلبی فرد با محرومیت همراه می‌شود.

هزینه آزمون پی تی ای

همان‌طور که گفته شد آزمون پی تی ای نیز همانند سایر آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی امروزه به محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم سراسر دنیا رسیده است و همین امر موجب شده است که این آزمون در مراکز متعددی برگزار شود. البته این آزمون در کشور ایران برگزار نخواهد شد و داوطلبان ایرانی باید برای شرکت در آزمون به کشورهای هم‌جوار مراجعه کنند. هزینه این آزمون نیز می‌تواند در نقاط مختلف متفاوت باشد. هزینه این آزمون در کشور آذربایجان حدود 170 دلار، کردستان عراق 210 دلار، کشور ترکیه حدود 465 لیر ترکیه و کشور امارات 980 درهم اماراتی است.

منابع آزمون پی تی ای

آزمون PTE نیز همانند آزمون‌های آیلتس و تافل به ارزیابی 4 مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن می‌پردازد به همین دلیل زبان‌آموزان می‌توانند به منابع مختلف و متعددی دسترسی داشته باشند. در حقیقت هر کتاب و منبعی که برای آزمون‌های تافل و آیلتس مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند برای این آزمون نیز مؤثر باشد. از جمله بهترین کتاب‌ها که به صورت تخصصی برای این آزمون نگارش شده‌اند می‌توان به مواردی همچون The Official Guide to PTE Academic، PTE Practice Test Plus with Key جلد 1 و 2 و Expert PTE Academic Coursebook اشاره کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top