تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/24 - 03:46
کد خبر: 429563

نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

اسکندری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این نشست گفت: تمدن سازی اسلامی از اهداف انقلابی اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و سیر کلی حکومت جمهوری اسلامی بوده است. با این وجود وقتی از تمدن سازی اسلامی حرف می‌زنیم باید در تمام زمینه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد و دیگر موارد حرف برای گفتن داشته باشیم نه اینکه صرفا به صورت فانتزی پسوند اسلام را به هر آنچه هم که اسلامی نیست بچسبانیم.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز با آن مواجه ایم این است که برخی از مسئولان ما علی رغم اینکه دارای نیت اسلامی سازی، ایرانی سازی و اصلاح مسائل هستند؛ اما راهکار ندارند و نمی‌دانند باید چه کار کنند به همین دلیل مجبورند که امور را روی یک دور باطل پیش ببرند. مثلا ما در حوزه فرهنگ درگیر یک دوگانه دو دیدگاهی هستیم به این معنا که هر دولتی که می‌آید دیدگاه خودش را دارد و همین فرآیند دارد طی می‌شود و هیچ راهکار و مسیر جدیدی هم امتحان نمی‌شود و در نتیجه داریم مدام شکست‌ها را تجربه می‌کنیم و رو به سقوط می‌رویم.

اسکندری با بیان اینکه موسسات و مجموعه‌های زیر نظر وزارت ارشاد بودجه زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، اما یک فرآیند تکراری را طی می‌کنند به گونه‌ای که پروژه‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از تولیدات فرهنگی و هنری تولید تکرار مکررات است، اظهار کرد: امروز تئوری سازی اسلامی در زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد به صورت تکراری و در قالب مدل‌های مختلف و بودجه‌های جدید تکرار می‌شوند و روند جدیدی هم به کار گرفته نمی‌شود و اگر تیمی هم بخواهد مسیر جدیدی را امتحان کند با توجه به قوانین جدید ثبت موسسات و سیاسی بودن حمایت‌ها هیچ جا دیده نخواهد شد.

وی افزود: در حوزه خبرگزاری‌ها ما باید خبرگزاری‌هایی را به وجود می‌آوردیم که هم بتوانند در داخل کشور بر اساس موازین تمدن سازی اسلامی تاثیرگذار باشند و هم روی افکار عمومی جهان تاثیر بگذارند؛ اما نه تنها اینگونه نبوده بلکه تمام خبرگزاری‌ها به بازی‌های سیاسی گرفتار شده اند و در این بین نیز چارچوب‌ها اعم از اسلام و عدالت گم شده اند و وزارت ارشاد هم در این رابطه هیچ برنامه مشخصی نداشته است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه ما در حوزه موسیقی، شعر و سینما نیز راهکار نداریم و نمی‌دانیم مثلا سینمای اسلامی چیست و حتی گفتمان آن را هم ایجاد نکرده ایم، گفت: ما نهایتا هر ۱۰ سال یکبار بتوانیم یک سریال مثل یوسف پیامبر بسازیم و یا هر چند سال یک بار یکی دو تا فیلم اسلامی خوب تولید کنیم و همین را به عنوان بخش اسلامی فعالیت‌های فرهنگی خود مدنظر قرار دهیم. معتقدم ما اصلا گفتمانی به نام گفتمان تئاتر یا سینمای اسلامی نداریم و یا از فرصت‌هایی هم که در بستر سینما به وجود می‌آیند نقشه راهی برای استفاده از آن‌ها نداریم.

وی بر لزوم گفتمان سازی و راهکارسازی در تمام عرصه‌ها اعم از زبان ها، فرهنگ‌های قومیتی و سایر عرصه‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه دولت سیزدهم دارای نیت اصلاح است سال‌های پیش روی این دولت بهترین فرصت برای تهیه راهکار‌های فرهنگی و آزمایش آنهاست و قطعا اگر این اتفاق نیفتد دوباره چند دهه عقب خواهیم افتاد و مقوله تمدن سازی و راهکار‌هایی که باید تولید شوند به این زودی‌ها محقق نخواهند شد.

اسکندری با بیان اینکه وزارت ارشاد برای تسهیل کردن قوانین باید از اکثریت ذهن‌ها و گروه‌های دغدغه‌مند جامعه استفاده کند و به حمایت از این گروه‌ها بپردازد تا در سال‌های باقی مانده از عمر این دولت در تولید محتوا و تولید راهکار به نتیجه برسد، اظهارکرد: در بحث شفافیت مجلس شورای اسلامی علی رغم نامش انقلابی نبوده با این وجود امیدواریم دولت در این زمینه انقلابی باشد و البته روزنه‌هایی هم دیده شده است. کوچترین دستاورد شفافیت اعم از شفافیت مالی، شفافیت راهکار‌ها و شفافیت حرف‌ها این است که باعث می‌شود مردم وارد حمکرانی شوند و این به معنای دموکراسی اسلامی است. همچنین شفافیت موجب می‌شود که بر تک تک اعمال حکمرانی نظارت داشته باشند. مضاف بر این شفافیت موجب رشد مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آرمان خواهی اجتماعی از جمله مسائلی است که بعضا در دولت‌های اصولگرا وقتی نقدی صورت می‌گیرد به محاق می‌رود، تصریح کرد: یکی از دلایل ناامیدی مردم به ویژه در دولت سابق وجود دیدگاه‌های امنیتی در مسائل مختلف بوده. در واقع ما به جای اینکه با ایجاد گفتمان مردم را قانع کنیم به زور و مسائل امنیتی متوسل شده ایم با این وجود این اقناع سازی از وظایفی است که به وزارت ارشاد برمی گردد.
نمایندگان تشکل های دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند/ از باز شدن پای «یاس» و «تتلو» به دغدغه های دانشجویی تا واکنش به جریان «می‌تو»
اسکندری تبدیل شدن عدالت خواهی و آرمان خواهی به فرهنگ عمومی را از جمله مطالبات روی زمین مانده رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: تبدیل شدن عدالت خواهی و آرمان خواهی به یک فرهنگ عمومی باید از سوی وزارت ارشاد پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مقابله با خرده فرهنگ‌ها با هدف یکپارچه کردن ملت از جمله مسائلی است که موجب شده تا این خرده فرهنگ‌ها جای خود را به فرهنگ غربی بدهند چرا که ما نتوانستیم فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم و این مسئله‌ای است که دارد به کشور ضربه می‌زند، اضافه کرد: بسیاری از اقدامات سایر دستگاه‌ها مثل طرح‌های توسعه اطراف حرم تاثیرات مخربی روی فرهنگ کشور داشته اند و این در حالی است که مزیت تبدیل عدالت خواهی به فرهنگ عمومی می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث جلوگیری از این اقدامات شود.

اسکندری بیان کرد: روایت‌های امنیتی باعث شده تا تاریخ و برخی از اتفاقات در طول تاریخ سانسور شوند و حتی این مسئله موجب سانسور انقلاب، آزادی خواهی و عدالتخواهی اسلام در برخی از روایت‌ها شده و این نیز موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top