تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/24 - 03:52
کد خبر: 429564

نمایندگان نشریات دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نمایندگان نشریات دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نماینده نشریات دانشجویی گفت: گفتمان سازی اولین لازمه فرهنگ سازی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

اسدی نماینده نشریات دانشجویی نیز گفت: در قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد هفت هدف اصلی و ۳۰ وظیفه اساسی برای این وزارتخانه تعیین شده است. بر این اساس وزارت ارشاد مسئول اجرای سیاست‌های نظام در فرهنگ عمومی است به این معنا که ریل گذاری و اجرای سیاست‌ها به عهده این وزارتخانه است با این وجود ما چقدر دیده ایم که وزارت ارشاد در راستای این هدف گام بردارد؟ واقعیت این است که خروجی ریل گذاری و سیاست گذاری که ما باید از این وزارتخانه ببینیم آن را شاهد نیستیم.

وی به ابتذال موجود در سینما اشاره کرد و افزود: در سطح دنیا سیاست‌ها و اهداف جشنواره‌ها مشخص و در راستای حکمرانی است، اما در ایران اینگونه نیست؛ مثلا یکی از داوران جشنواره فجر به گونه‌ای صحبت می‌کرد که انگار هیچ نهاد بالادستی، سازمان سینمایی و سیاست گذاری در کشور نیست و انگار فقط داور است که تعیین می‌کند سیاست‌های جشنواره چیست و تعیین می‌کند که چه کسانی باید جایزه بگیرند.

اسدی بر لزوم تقویت رابطه وزارت ارشاد با مجلس و به ویژه با کمیسیون فرهنگی تاکید کرد و گفت: گفتمان سازی اولین لازمه فرهنگ سازی است. با این وجود رسانه یکی از ابزار‌های قوی در گفتمان سازی به شمار می‌رود، اما ما چقدر رسانه‌ها را در راستای گفتمان سازی به کار گرفته ایم. در کشور‌های غربی و شرقی از رسانه‌ها برای گفتمان سازی مسائلی که می‌خواهند در جامعه نهادینه شوند استفاده می‌کنند و در این رابطه نیز به قهرمان سازی می‌پردازند، ولی ما به آن صورت از این ظرفیت استفاده نکرده ایم و نقش وزارت ارشاد نیز کمرنگ بوده است.

نماینده نشریات دانشجویی اسدی بر لزوم ایجاد یک وحدت رویه برای تولیدات تلویزیون و سینمایی تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان نشریات دانشجویی این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چقدر به نشریات دانشجویی کمک و از آن‌ها حمایت می‌کند. طبق آیین نامه شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزارت علوم، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد باید در جلسات این شورا شرکت کند، اما فقط نماینده معاون مطبوعاتی در جلسات شرکت می‌کند و تنها ارزش افزوده این فرد نیز این بوده که در رای گیری‌ها شرکت می‌کند و دیگر هیچ حمایت خاصی از سوی وزارت ارشاد از نشریات دانشجویی صورت نگرفته و این در حالی است که حمایت از نشریات دانشجویی به حد کافی و وافی از دست وزارت علوم برنمی آید.

همچنین عسگری دیگر نماینده نشریات دانشجویی نیز با بیان اینکه برخی جریانات داخلی و خارجی وجود داشته اند که فضای فرهنگی را به سمتی برده اند که انگار مقوله فرهنگ در کشورمان مساوی با سینما و موسیقی است، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ یعنی ذهنیت‌های حاکم بر وجود انسان که رفتار‌های انسان را هدایت می‌کنند و این در حالی است که حداقل نیمی از عوامل تعیین کننده در رفتار‌های انسان متاثر از مقوله فرهنگ هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top