تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/24 - 03:57
کد خبر: 429565

نمایندگان بسیج دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نمایندگان بسیج دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نماینده بسیج دانشجویی گفت: از دولت انقلابی و وزیر ارشاد انتظار می‌رود می‌رود که ریل گذاری مناسبی در راستای تحقق جهاد تبیین صورت بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

راستی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این نشست با بیان اینکه مهمترین نقدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است عدم مشاهده یک دال مرکزی و گفتمانی، یک راهبرد کلان بلند مدت و یک کلان نظریه است، تصریح کرد: اگر چه کلیدواژه‌هایی مانند عدالت فرهنگی را از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده ایم، اما نه تنها در عمل کنشی در راستای تحقق عدالت فرهنگی صورت نگرفته بلکه بر خلاف عدالت هم از وزیر ارشاد کنشگری دیده ایم. سوال این است که چرا وزیر ارشاد باید برای بازیگری که پول میلیاردی اختلاس شده صندوق ذخیره فرهنگیان را دریافت کرده درخواست معافیت مالیاتی کند. در حالی که سایر اقشار مالیات می‌پردازند.
نمایندگان تشکل های دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند/ از باز شدن پای «یاس» و «تتلو» به دغدغه های دانشجویی تا واکنش به جریان «می‌تو»
وی با اشاره به اینکه امروز فقدان یک کلان نظریه در حوزه‌های عمده فرهنگ از جمله موسیقی، سینما، تئاتر، کتاب و ترجمه قابل مشاهده است، اظهار کرد: حوزه فرهنگ عمومی نسبت به دیگر حوزه‌ها پیچیدگی بیشتری دارد با این وجود سوال این است که آیا وزارت ارشاد ایده و یا گفتمانی برای مسائل فرهنگ عمومی شامل زیست جنسی جامعه، حجاب، فرهنگ آپارتمان نشینی و دیگر مسائل دارد یا نه؟

راستی با بیان اینکه از نظر ما نماینده ایران در اسکار و در جشنواره فجر در دوره اخیر تفاوتی با سال‌های قبل نداشته، تصریح کرد: در جشنواره فجر اخیر چه تحولی جز نشستن آقای خزائی به جای آقای داروغه زاده و لو رفتن برگزیدگان جشنواره صورت گرفته است. مضاف بر این بنده از آقای اسماعیلی خواهش می‌کنم که فیلم سینمایی موقعیت مهدی را هم به نام خودشان نزنند.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته مدیران ما در مواجهه با سلبریتی‌ها و غرب گرا‌ها یا در دام انفعال و یا در دام تقابل مطلق افتادند، با این وجود ما تاکنون از وزیرارشاد دولت سیزدهم در مواجهه با سلبریتی‌ها و غرب گرا‌ها علی رغم وجود سوژه‌هایی برای انجام کار مشترک از جمله محیط زیست راهبردی مشاهده نکردیم؛ و این در حالی است که این بدون راهبردی ممکن است ما را هر لحظه در موقعیتی قرار دهد که هنرمندی مانند حسام الدین سراج را منزوی و فردی مانند «تتلو» را بالا بیاوریم.

راستی با تاکید بر اینکه ما در حوزه نشر نیاز جدی به رتبه بندی ناشران داریم و این طرحی است که پس از گذشت سال‌ها هنوز اجرایی نشده، افزود: توزیع ناعادلانه کاغذ یارانه‌ای در بین ناشران از نتایج عدم رتبه بندی ناشران بوده و‌ ای بسا ناشری که کمترین انطباق را با اهداف انقلاب اسلامی و بوم جامعه ایران داشته و همه عزم خود را برای پمپاژ آثار زرد خارجی و ترجمه آن‌ها گذشته بیشترین یارانه کاغذ را از وزارت ارشاد گرفته باشد.

وی به وضعیت نابسامان آموزشگاه‌های هنری و تالار‌های نمایش اشاره کرد و گفت: وظیفه نظارت بر آموزشگاه‌های هنری و تالار‌های نمایش بر عهده وزارت ارشاد است با این وجود اگر نظارت بیشتری صورت می‌گرفت امروز این حجم از تعرض به حقوق زنان هنرمند و خواسته‌های غیرشرعی و غیرمجاز از آن‌ها صورت نمی‌گرفت. واقعیت این است که در سال‌های اخیر در بخشی از آثار هنری و به ویژه در فیلم‌های سینمایی با تنزل زن در راستای تغییر ذائقه جامعه تلاش شده و از طرفی مسیر تحقیر زن در جامعه و همچنین زنان هنرمند هموار شده است و این‌ها جز مسائلی هستند که باید با آن‌ها برخورد جدی صورت بگیرد.

راستی با بیان اینکه فرهنگ در برج عاج قابل مدیریت نبوده و نیازمند ارتباط بین صف و ستاد است، تصریح کرد: در وزارت ارشاد نیازمند یک نگاه بین المللی و فراملی هستیم چرا که در این سال‌ها نسبت به تولید آثار انقلابی فراملی کم کاری صورت گرفته و همین مسئله باعث شده که ما حداقل به ترجمه آثار انقلابی بسنده کنیم؛ و این در حالی است که بازار نشر ما در کشور‌هایی مانند تاجیکستان و افغانستان هم که زبان آن‌ها فارسی است خالی است.

حسن نیا، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در این نشست گفت: سوالی که وجود دارد این است که چرا در بحث جهاد تبیین که به فرمایش رهبر معظم انقلاب یک فریضه قطعی و فوری است و همچنین در برهه ا یی که به قول رهبری جنگ روایت هاست و اگر ما روایت نکنیم دشمن آنطور که دوست دار روایت می‌کند چرا وزارت ارشاد نیرویی هم سنگ و همتراز شهید آوینی تربیت نکرده است در حالی که این وزارت خانه یکی از نهاد‌هایی است که به خوبی میتواند در این امر و جهاد تبیین نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه این درست نیست که دفاع مقدس و قهرمانان انقلاب در این برهه به خوبی روایت نمی‌شوند و جوانان دهه ۸۰ و حتی قبل آن نیز شناخت کافی نسبت به این افراد ندارند، اظهار کرد: نباید نام این قهرمانان نباید فقط در حد یک اسم روی خیابان ها، بزرگراه‌ها و یا کوچه‌ها باقی بماند.

حسن نیا تصریح کرد: در سال ۹۹ رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند‌ای کاش افرادی همانند شهید آوینی بودند تا حماسه عظیم مبارزه با بیماری کرونا را روایت کنند. همانطور که شهید آوینی دفاع مقدس را به خوبی روایت کرد کاری که در این روز‌ها مغفول مانده پرداختن به مسئله جهاد تبیین است.

وی با بیان اینکه چرا در جشنواره فجر که بستر مناسبی برای جهاد تبیین بود از این ظرفیت به خوبی استفاده نشد؟ افزود: از دولت انقلابی و وزیر ارشاد انتظار می‌رود می‌رود که ریل گذاری مناسبی در راستای تحقق جهاد تبیین صورت بگیرد.

نظری، دیگر عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها بیشتر تحت نفوذ نمایندگان مجلس هستند تا وزارت ارشاد، گفت: یکی از دلایل نفوذ نمایندگان در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعف معاونت استان‌های این وزارت خانه است.

وی بیان کرد: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان دو برابر ظرفیت نیرو جذب شده، ولی این نیروی انسانی کارآمد نیست و به درد سازمان نمی‌خورد و از طرفی قوانین و مقررات مختلف نیز اجازه جذب نخبگان را نمی‌دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top