تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/24 - 21:09
کد خبر: 429662

سخنرانی نماینده جنبش عدالتخواه در ضیافت افطاری با حضور رئیس جمهور

 سخنرانی نماینده جنبش عدالتخواه در ضیافت افطاری با حضور رئیس جمهور

نماینده جنبش عدالتخواه گفت: آقای رئیسی مردمی بودن دولت به شعار و کارهای مقطعی نیست و با لکه گیری اتفاقی نمی‌افتد، تحقق این شعار نیازمند تغییر ریل و جهت جدی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» متن سخنرانی نماینده جنبش عدالتخواه در دیدار افطاری با رئیس جمهور حجت الاسلام رئیسی به شرح ذیل است:

آقای رئیس جمهور

سلام علیکم؛

ضمن تشکر از برپایی این جلسه و نشستن پای صحبت دانشجویان، امید آن است که این دست جلسات اولا مستمر بوده و دوما مثمر ثمر واقع شود.

آقای رئیسی در این جلسه به عنوان دانشجویان عدالتخواه برخود لازم می‌بینیم نکاتی را که نسبت به آنها نگرانی داریم ذیل ۳ عنوان خدمت شما مطرح کنیم؛ امید که موثر باشد.

۱- مباحث اقتصادی
آقای رئیسی پیش از هرچیز باید مجددا بر روی این نکته تاکید کنیم که همچنان بعد از گذشت ۹ ماه از آغاز به کار دولت، خبری از یک ایده و گفتمان محوری واحد در بخش‌های مختلف دولت شما نیست.
میبینیم که در موضوعات مختلف هر کدام از وزرا و معاونین، ساز خودشان را میزنند و بعضا متناقض و متضاد در مورد یک موضوع ابراز نظر میکنند.

آقای رئیسی این را بدانید که پیشرفت زمانی حاصل می شود که ما بدانیم که از بین همه کارهای خوب کدام کارها را نباید انجام دهیم متاسفانه باید بگوییم که هنوز دولت شما متوجه این امر نشده است؛ شاید اصلی ترین مصداق این حرف برنامه‌ای باشد که تحت عنوان برنامه تحول دولت منتشر شد. برنامه‌ای برای اجرا نشدن و پر از حرف های خوب ناهمسو و بعضا متضاد. هرچند صرف تدوین چنین سندی که بتواند برخی اولویت های اجرایی را برای دولت روشن کند، ممدوح است. ولی باید اذعان کنیم که این سند برای تحول نیست و در بهترین حالت به سرنوشت سند تحول قوه قضائیه منجر خواهد شد که به علت عدم ریل گذاری صحیح، با عوض شدن افراد به فراموشی سپرده شد.

آقای رئیسی متاسفانه باید بگوییم که دولت شما تا اینجای کار نشان داده است که تکلیفش با خودش روشن نیست. صبح تا شب شعار می‌دهید که خط قرمز ما سفره مردم است ولی در عمل با حذف ارز ۴۲۰۰ و ۵  برابر کردن مبنای ارزش گذاری برای دریافت حقوق گمرکی، آن هم همسو با موج تورم جهانی، در حال قیچی کردن سفره مردم هستید. آقای رئیسی نمی‌شود اینگونه اقتصاد را مدیریت کرد.

حاج آقای رئیسی بی تفاوت نبودن شما نسبت به درد مردم و دغدغه قلبی شما برای وضعیت آنها، توام با مردم‌داری‌تان چیزی است که ما را دلگرم کرده، ولی آقای رئیسی این را بدانید اعتماد ذره ذره بدست می آید ولی به یکباره از دست می‌رود و شما هم خوب میدانید تا زمانی که مردم نتوانند به دولت اعتماد کنند حاضر نخواهند بود که سرمایه های خود را برای تولید و اشتغال از زیر بالشت در بیاورند.

اتفاقاتی از قبیل اینکه قبل از عید آقای مخبر بگوید ارز ۴۲۰۰ دارو حذف نمی شود بعد مقامات وزارت بهداشت بگویند حذف میشود و بعد خبر بیاید که بانک مرکزی ارز ترجیحی را تخصیص داده است، باعث میشود که دیگر کسی برای حرف دولت تره هم خرد نکند. یا اینکه صحبت از ساخت ۴ میلیون مسکن شود ولی در عمل بغیر از پاره‌ای گزارشات چیزی نبینیم، یا اینکه وزیر صمت وعده حذف قرعه کشی، تثبیت قیمت و افزایش تولید خودرو را بدهد و بعد ببینیم که خبری نیست. همه اینها مصادیقی از وعده و وعیدهایی از دولت هستند که نه تنها دردی را دوا نکرده اند، بلکه مستمر اعتبار دولت را خدشه دار میکنند.

پیشنهاد ما در این موضوع این است که دولت خود را موظف و مقید به یک‌سری بازه‌های زمانی کند. مثلا خود را مقید کند و اعلام کند به مدت ٣ سال هیچ تغییری در قوانین و مقررات تجارت خارجی اعمال نخواهد کرد، چنین اقداماتی می‌تواند محقق کننده شعار دولت قوی باشد.

آقای رئیسی متاسفانه باید بگوییم که در این نه ماه، عملکرد دولت شما در مجموع تقریبا زخمی را از مردم محروم دوا نکرده است. بلکه با ادامه موج های تورمی و سیاست های مخرب دولت در این مسیر، نظیر حذف ارز ۴۲۰۰ و عدم جدیت در قضیه نهضت ملی مسکن؛ فشار مضاعفی بر پایین ترین طبقات جامعه وارد شده است. آقای رئیسی ما نگرانیم؛ نتیجه فشار به مستضعفین، خطر قهر آنها از انقلاب و خطر آبان های ۹۸ دیگری را در پیش خواهد داشت.

۲- جمهوریت و جایگاه مردم
دولت مردمی از شعارهای خوبی بود که دولت روی آن دست گذاشت و همواره در صحبت‌ها به آن اشاره کرده است.

اما آقای رئیسی مردمی بودن دولت به شعار و کارهای مقطعی نیست و با لکه گیری اتفاقی نمی‌افتد، تحقق این شعار نیازمند تغییر ریل و جهت جدی است.

اینکه شما به سفرهای استانی ملزم هستید، اتفاق خوبی‌ست اما این چیزی نیست که بتواند دولت مردمی را محقق کند.

ما در سال‌های گذشته با وقایعی از جمله میزان پایین ‍ مشارکت انتخابات‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، عدم تصویب طرح شفافیت، مطرح شدن طرح صیانت و مواردی از این قبیل مواجه بودیم که این اتفاقات، وجوه مردمی نظام اسلامی را درمعرض خطر جدی قرار داد و میتوان گفت که صدای مردم در این وقایع شنیده نشد.

توقع ما از رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم این است که دغدغه‌های مردم را نمایندگی کند یا حداقل نسبت به آنها بی تفاوت نباشد. نه اینکه مسئله‌ای مثل طرح صیانت یا حتی سربازی در جامعه مطرح باشد و رئیس جمهور در قبال همه آنها سکوت کند. این انتظار از شما می‌رفت که در اینگونه موارد دغدغه های مردمی را نمایندگی کنید و برای تحقق آنها بجنگید نه اینکه با سکوتی قابل تامل از کنار ماجرا گذر کنید.

۳- مطالبات:
مجموعه مطالباتی وجود دارد که مسئله‌ی جدی مردمی است که صدایشان به جایی نمیرسد و لازم دیدیم در اینجا برخی از آنها را مطرح کنیم.
البته دور از انصاف است که بگوییم در این مسائل هیچگونه پیگیری‌ از جانب مسئولین نشده است، اما انتظار این است شخص رئیس جمهور با ورود به این مسائل کمک شایانی برای حل هرچه سریعتر آنها انجام دهد.

۱- مشکلات مردم ده‌ونک: الحمدلله در این موضوع پیگیری‌ها به جای خوبی رسیده‌است، اما برای حل و فصل این موضوع نیازمند یک عزم راسخ‌ و جدی‌ هستیم که با یک مصوبه هیئت دولت این معضل چند ده ساله به خیر و خوشی به سرانجام برسد.

۲- مشکلات ملوانان کنارکی: پیرو نامه‌ای که درمورد مشکلات ملوانان کنارکی به دفتر جنابعالی ارسال گردید و پیگیری‌هایی که از وزارت خارجه انجام شد، متاسفانه جواب مشخصی در رابطه با حل مشکل داده نشد و انتظار می‌رود که تکلیف این مسئله هرچه سریعتر مشخص شده و راه‌های مرتفع کردن آن از طرف مسئولین ذی‌ربط طی شود.

۳- مشکل شناسنامه دار شدن فرزندان زنان ایرانی که همسرانشان از اتباع خارجی می‌باشند: در این موضوع علی‌رغم تصویب قانون مربوطه، در مرحله‌ی اجرا انقدر به کندی عمل شده است که میتوان گفت تقریبا کاری از پیش جلو نرفته است.

۴- مسئله اشتغال اتباع خارجی: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که حتی زمانی که اتباع خارجی تخصص‌های مورد نیاز را هم کسب می‌کنند، امکان اشتغال رسمی ندارند و با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و از انجایی که ایران جزو ۲۰ کشور اول مهاجر پذیر جهان است، میتوان از ظرفیت بالای این مهاجران برای رشد علمی و اقتصادی کشور به خوبی استفاده کرد. اما دریغ که از این فرصت هم استفاده‌ای نمی‌شود.

و در آخر نیاز است این نقد را خدمت شما و دفترتان اعلام کنیم که این جلسه پنجمین جلسه‌ی شما با دانشجویان از زمان ریاستتان بر قوه‌ی قضائیه تا به الان است و متاسفانه غیر از یک برنامه، محتوای صوتی یا تصویری هیچ یک از برنامه ها به صورت آزاد در اختیار تشکل‌ها قرار داده نشده است. و نمیدانیم مسئله‌ای به این پیش پا افتادگی چرا انقدر باید دچار پیچیدگی و مقاومت بشود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top