تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/01/25 - 03:53
کد خبر: 429691

منگلی:

اراده‌ی سیاسی لازم برای انجام امور در وزارت اقتصادموجود نیست

منگلی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی گفت:الحق و الانصاف در وزارت اقتصاد «شعار»‌های خوبی داده می‌شود، اما متاسفانه اراده‌ی سیاسی لازم برای انجام امور وجود ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،

متن سخنرانی نماینده دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:

جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم

سلام علیکم

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، سعی کردیم در بسط و شرح مفهوم دولت مردمی به مجموعه‌ی دولت کمک کنیم. در ۱۶ آذر سال گذشته، از طبقه‌ی مردم فریبی گفتیم که با شعار‌های زیبا به دنبال چپاول ملت می‌گردند و باید نسبت به حضورشان در دولت حساس بود. از آنجایی که به نیت شما برای اصلاحگری و حل یکپارچه مسائل مطمئنیم، اکنون بر خود لازم می‌دانیم نسبت به آسیب‌های رخ داده در دولت در همین مدت روی کار آمدن، نکاتی را ارائه کنیم.

۱. توجه به امر «ایده»: از ابتدای روی کار آمدن دولت جناب عالی مدام از مخالفان و موافقان دولت این گزاره که «اگر با یک پارچگی قوای سه گانه، مسائل کشور حل نشود، در هیچ شرایط دیگری حل نخواهد شد» را می‌شنویم. این گزاره با این حجم از اغراق را تله بدخواهان می‌دانیم چرا که همگی واقفیم مسائل کشور، مسائل پیچیده‌ای است و نباید با اتکا به چند گزاره و ارجاع به همخوانی ظاهری قوای سه گانه، حل تمام مشکلات را به آن حواله دهیم. آقایان بیایند پاسخ دهند در دوران خودشان که مجلسی همسو حضور داشت و از قضا اختیارات کلانتری نظیر سیاست گذاری در امر سیاست خارجه را در اختیار داشتند، چه ایده محوری جز «مردم تلاش کنند تا ما به اهدافمان برسیم» ارائه دادند که امروز افکار عمومی را به موهوماتی نظیر «حل تمام مشکلات» ارجاع می‌دهند؟ جناب آقای رئیسی! این دامی که برای دولت جناب عالی پهن کرده‌اند -و متاسفانه از سمت خود دولت هم به صورت جدی دنبال می‌شود- پایانی جز ناامیدی عمومی نخواهد داشت.

نباید در استفاده از «گفتمان کارآمدی» اغراق کرد، این تفکر تنها زمانی منجر به کارآمدی واقعی خواهد شد که کلان‌ایده‌ی دولت شما یعنی «مردمی‌بودن» را در تمام ابعاد به همراه داشته باشد. چرا که کارآمدی واقعی تنها با مشارکت همگانی پایدار خواهد ماند و تحول پایدار تنها با سازماندهی ساختار‌های مردم‌سالار محقق خواهد گشت. در همین چند ماهه شواهدی نظیر «وعده‌ی نابودی فقر مطلق در عرض یک ماه» دیده‌ایم که به نظر می‌آید ناشی از همین موضوع باشد؛ البته که در خود مفهوم دولت مردمی هم نباید ساده اندیشی کرد و آن را به صرف میان مردم بودن- که البته بسیار سنت حسنه‌ای است- خلاصه کرد چرا که تحقق دولت مردمی تنها با بسط و گسترش ساختار‌های مشارکت عمومی اتفاق خواهد افتاد.

۲. اجتناب از اتخاذ سیاست‌های واگرا: همانطور که گفتیم، مسائل کشور عزیزمان ایران، مسائلی بس پیچیده است و با گل کوچک بازی کردنِ این پا با آن پا نمی‌شود به تیم حریف گل زد! در این مدت تعدد برخی سیاست‌های واگرا توی ذوق زده است. فی المثل در وزارت اقتصادی که یکی از اهدافش حمایت از تولید است نباید برای لنج‌ها اندازه‌ی ۳۰ نیسان آبی، ظرفیت قاچاق کالا از آن ور آب با اسامی غلط اندازی نظیر «ته‌لنجی» در نظر گرفته شود! در وزارت اقتصادی که به دنبال مبارزه با اشرافی گری است، نباید بیش از ۳۰ درصد از کل ارز تخصیص یافته به گوشی تلفن همراه، به یک برند لوکس آمریکایی که از قضا قبلا هم مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفته بود، تخصیص داده شود، در حالی که برند مذکور تنها ۶ درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند! البته الحق و الانصاف در وزارت اقتصاد «شعار»‌های خوبی داده می‌شود، اما متاسفانه اراده‌ی سیاسی لازم برای انجام امور وجود ندارد.

در بحث خودرو که نیازمند برنامه ریزی و اقدامی صحیح برای تحول است، بالغ بر ۲۹ نهاد دولتی و غیر دولتی تصمیم می‌گیرند، طبیعی است که تعدد تصمیم گیران منجر به اتخاذ سیاست‌های واگرا خواهند شد و به نظر این اصلی‌ترین مانع ترقی صنعت خودرو است.

بار‌ها در سخنان جناب عالی شنیده ایم که نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکرات نگه داشت لکن چیزی که در عمل دیده می‌شود این است که با یک توئیت وزیر خارجه در خصوص مذاکرات قیمت ارز جابه جا می‌گردد. باید گفت چیزی که از اتخاذ سیاست‌های واگرا جلوگیری می‌کند مشخص بودن همان گفتمان غالب در امور دولت است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top