تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/01/28 - 12:42
کد خبر: 429984

رئیس دانشگاه آزاد عنوان کرد:

بزرگترین هیئت ها را دانشگاه‌ها باید در درون خود داشته باشند

بزرگترین هیئت ها را دانشگاه‌ها باید در درون خود داشته باشند

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست، گفت: در هیأت های مذهبی شور و شعور وجود دارد و دانشگاه ها باید بزرگترین هیئت ها را درون خود داشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم جشن و سخنرانی هیأت فاطمه‌الزهرا (س) سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه در مسجد امام علی (ع) واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست

طهرانچی در این مراسم با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع)، با اشاره به اهمیت جایگاه هیأت های مذهبی، گفت: هر کشوری ساختار اجتماعی خود را دارد و در آن ساختار با توجه به فرهنگ هر ملت، زیرشبکه های اجتماعی شکل می گیرد. در کشور ما بیش از دو سده است که مفهوم اجتماعی به عنوان هیئت به طور رسمی خلق شده است و این مفهوم کارکردی بسیار جدی در مفاهیم تعلیم و تربیت، حضور اجتماعی و پشتیبانی مردم از یکدیگر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: محیط های تربیتی از خانواده آغاز شده و محیط های آموزشی، رفاقتی، محیط زندگی و محیط کار را در برگرفته و در نهایت به جامعه ختم می شود. در این بین یکی از محیط هایی که اهمیت بسیار دارد، محیط رفاقتی است؛ چرا که این محیط فضایی انتخابی است، در حالی که خانواده انتخابی نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اساساً فضای مجازی به دنبال نفوذ در محیط رفاقتی است و با شبکه سازی تلاش دارد این محیط را از اجتماع چند ده نفری به محیطی که تعداد آن بیشمار است، تبدیل کند و از این طریق دیگر محیط ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: زمانی که سخن از اجتماع و محیط است، اساساً اجتماع چه از نظر مادی و چه از نظر عقلانی در برگیرنده جاذبه و دافعه و همبستگی است. همانطور که این پدیده را در الماس مشاهده می کنیم که دوده کربن در اثر جاذبه و دافعه و گذار از محیط ترمودینامیکی، به الماس تبدیل می شود. اگر این نظم و جاذبه و دافعه وجود نداشته باشد، الماس تشکیل نمی شود. در محیط انسانی نیز غضب و شهوت، محبت و عداوت و تولی و تبری در بین افراد وجود دارد.

طهرانچی با بیان اینکه مودت، شیرازه هر محیط اجتماعی است، گفت: اجتماعی اصالت دارد که رابطه در آن، با مودت فی القربی به وجود بیاید؛ همانطور که خداوند در آیه ۲۰۰ سوره عمران می فرماید «یا ایهاالذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون» (ای اهل ایمان صبور باشید و یکدیگر را به صبر سفارش کنید و با یکدیگر در ارتباط باشید و از خدا بپرهیزید، شاید که رستگار شوید).

وی ادامه داد: براساس این آیه شریفه، اگر به دنبال رستگاری هستیم، باید ارتباط با یکدیگر را پیگیری کنیم و در این مسیر، انسان منزوی به رستگاری نخواهد رسید. هیأت های مذهبی یک محیط رفاقتی است که بر محور مودت فی القربی و با تکیه بر این آیه شریفه ایجاد شده است و اکنون اجتماع ما به چنین محیط هایی نیاز دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیاده روی اربعین حسینی مظهر اجتماع هیأت هاست، تصریح کرد: در اربعین حسینی مهربانی و ارتباط مردم با یکدیگر را در اوج می بینیم و مصداق این حدیث امام صادق (علیه السلام) که فرمودند وَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ کُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً کَمَا أَمَرَکُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (همان گونه که خدای عزّوجلّ به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید) در این اجتماع نمود پیدا می کند.

طهرانچی با بیان اینکه هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست، گفت: در هیأت های مذهبی شور و شعور وجود دارد و دانشگاه ها باید بزرگترین هیئت ها را درون خود داشته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top