تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/01/29 - 13:52
کد خبر: 430108

باربری جاده‌ای و نقش تورم در قیمت تمام شده

باربری جاده‌ای و نقش تورم در قیمت تمام شده

پارامتر‌های بسیاری بر ارزش تمام شده کالا‌ها نقش دارند که جابجایی و حمل و نقل کالا یا مواد اولیه ساخت و تولید کالا‌ها برای کارخانجات و صنایع تولیدی یکی از آن‌ها است. ارتباط میان کرایه حمل و نقل و قیمت نهایی در این میان از تأثیر بیشتری برخوردار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حمل و نقل یکی از مهمترین زیرساخت‌های اقتصادی است که نقش مهمی هم در توزیع محصولات تولید شده بهه بازار دارد، به همین دلیل است که گفته می‌شود حمل و نقل جاده‌ای نقش مؤثری در بهای تمام شده کالا و به صورت غیر مستقیم در تورم دارد. به این ترتیب اگر کاهش‌هایی در هزینه حمل و نقل صورت گیرد و یا شیوه‌های حمل و نقل سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد، شاهد کاهش قیمت تمام شده کالا خواهیم بود.

برای نمونه باربری چهاردانگه مرکز ساخت مبلمان را در نظر بگیرید ایا با بالا رفتن هزینه حمل جاده ای هزینه تولید و قیمت تمام شده بالا نمیرود؟!

 

نقش حمل و نقل جاده‌ای بر بهای تمام شده کالا

پارامتر‌های بسیاری بر ارزش تمام شده کالا‌ها نقش دارند که جابجایی و حمل و نقل کالا یا مواد اولیه ساخت و تولید کالا‌ها برای کارخانجات و صنایع تولیدی یکی از آن‌ها است. ارتباط میان کرایه حمل و نقل و قیمت نهایی در این میان از تأثیر بیشتری برخوردار است.

معمولاً حمل و نقل کالا یا مواد اولیه بخش عمده‌ای از هزینه تولید یا رساندن محصول به بازار مصرف را به خود اختصاص می‌دهد. هرچه کالا بزرگتر باشد هزینه حمل و نقل آن نیز بیشتر است. از جمله مواردی که تعیین‌کننده هزینه حمل و نقل کالا است می‌توان به مواردی چون مسافت، حجم کالا، نوع حمل و نقل و... اشاره کرد. با توجه به تحقیقات انجام گرفته در این عرصه سهم سیستم حمل و نقل از قیمت تمام شده کلاً حدود ۱۲ درصد است.

 

نقش حمل و نقل کالا بر تورم و گرانی

اگرچه حمل و نقل کالا تنها بخشی از فرآیند تولید و عرضه کالا را به خود اختصاص می‌دهد اما نقش مهمی در اقتصاد، تورم و گرانی‌ها در کشور دارد. باربری و حمل و نقل هرچه ساده‌تر و سریعتر باشد مطمئناً بهای تمام شده کالا نیز کمتر شده و ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وقتی کالا‌های اساسی ارزان‌تر روانه بازار شوند مطمئناً نقش مهمی در کاهش گرانی‌ها در بخش‌های مختلف نیز خواهند داشت.

نباید تصور کرد که حمل و نقل کالا فرآیندی ساده و شامل بار زدن کالا در مبدأ، طی مسافت و تخلیه بار در مقصد می‌شود. در واقع مواردی چون هزینه بیمه محموله، مالیت‌های متعلقه، هزینه‌های مجوز‌های مرتبط با حمل و نقل و... از جمله فاکتور‌های تأثیرگذار بر قیمت حمل و نقل کالا محسوب می‌شوند.

کاهش تورم و گرانی با حمل و نقل مدرن

بهینه‌سازی زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های حمل داشته باشد. با مدرنیزه ساختن فرآیند حمل و نقل، استفاده از حمل و نقل ریلی با زیرساخت مناسب، توجه به ایمنی، کیفیت و امنیت جاده‌ها می‌توان در کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش بهای تمام شده کالا گام مؤثری برداشت.

در واقع با سرعت بخشیدن به فرآیند ارسال محصولات از کارخانه به بازار مصرف می‌توان بازار را به راحتی کنترل کرد، کاهش هزینه‌ها در بخش حمل و نقل نیز می‌تواند در کاهش قیمت نهایی محصول تأثیرگذار باشد. با کاهش قیمت‌ها در بازار می‌توان به مرور شاهد کاهش تورم در اقتصاد به ویژه در بخش عرضه و تقاضای کالا و محصولات بود.

ب توجه به این که باربری شور اباد مرکز انبار های تهران در انجاست با بالا رفتن هزینه حمل بین شهری ایا تصاعدی هزینه بالا نمیرود

چگونه می‌توان هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا را کاهش داد

شاخصه‌های بخش لجستیکی در کشور شامل همه زیرساخت‌های حمل و نقل و جابجایی است. هماهنگ نمودن زیرساخت‌ها و همچنین ارائه خدمات لجستیکی واجد ارزش افزوده به مشتریان با محوریت بخش خصوصی و مبتنی بر رقابت نیز می‌تواند در این مقوله تأثیرگذار باشد.

مواردی چون سیستم‌های ردیابی و رهگیری کالا و تبادل خودکار اطلاعات کالا در شبکه لجستیکی که در حال حاضر در اکثر کشور‌های پیشرفته جهان در حال اجرا است از مصادیق بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل به شمار می‌رود. هرچه در بخش حمل و نقل با زیرساخت‌های مدرن‌تر و به روزتری همراه باشیم مطمئناً می‌توان هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا چه از منظر تولیدات داخلی و چه کالا‌های وارداتی را به شکل چشمگیری کاهش داد.

باربری خاوران یکی از باربری های مهم شرق تهران است که وجود بورس چوب و سایر مصنوعات باعث رونق این صنعت یعنی حمل ونقل شده است .

و بالا رفتن هزینه حمل قیمت اجناس را تا 12 درصد بالا تر میبرد

باربری جاده ای و نقش تورم در قیمت تمام شده

جمع‌بندی

یکی از مهمترین بخش‌های تأثیرگذار در اقتصاد حمل و نقل بین جاده‌ای است. با توجه به لزوم حمل و نقل کالا‌های وارداتی از بنادر یا کالا‌های تولیدی از کارخانجات به بازار مصرف، این مقوله تأثیر مستقیمی بر بهای تمام شده کالا و در نتیجه گرانی‌ها و تورم خواهد داشت. لزوم توجه به زیرساخت‌ها در حمل و نقل و تلاش برای مدرن ساختن حمل و نقل، فرآیند حمل و نقل سریع و آسان و استفاده از تکنولوژی‌های برتر روز دنیا در این زمینه، می‌تواند به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نتیجه کاهش بهای تمام شده کالا کمک کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top