تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/01/30 - 11:23
کد خبر: 430232

ویتامینی که ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

ویتامینی که ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

در یک مطالعه جدید روی جوندگان، دانشمندان بررسی کردند که چگونه ویتامین K می تواند بر توانایی های شناختی موش های مسن تأثیر بگذارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، با بالا رفتن سن، خطر ابتلاء به زوال عقل افزایش می‌یابد. زوال عقل اصطلاحی است که به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود و شایع‌ترین آنها بیماری آلزایمر است که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد. با این حال، برخی از داروها در دسترس هستند که می‌توانند به رفع علائم کمک کنند. علاوه بر این، محققان به دنبال راه‌هایی برای کاهش شدت علائم یا جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری هستند.


نتایج یک مطالعه جدید از دانشگاه المعرفه در عربستان سعودی نشان می‌دهد که ویتامین K ممکن است در مقابله با زوال شناختی مفید باشد. در مطالعه جدید، دادن مکمل ویتامین K به موش‌ها آزمایش شد.

طبق گفته انجمن آلزایمر، زوال عقل «یک اصطلاح کلی برای از دست دادن حافظه، زبان، حل مسئله و سایر توانایی‌های فکری است که به اندازه‌ای شدید است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.»


تصور می‌شود که بیماری آلزایمر نتیجه تجمع پروتئین‌های غیرطبیعی در مغز به نام پلاک‌های آمیلوئید است. اینها می‌توانند از سیگنال دهی سلول‌های مغز جلوگیری کرده و به آنها آسیب برسانند.

بر اساس جدیدترین داده‌های انجمن آلزایمر، افراد ۶۵ سال و بالاتر در معرض بالاترین خطر ابتلاء به زوال عقل آلزایمر هستند.

مصرف انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. یکی از ویتامین‌هایی که در سلامت مغز و استخوان نقش دارد ویتامین K است که اغلب در سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود.

پروفسور «محمد الشربینی»، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «فرایند پیری با بدتر شدن عملکرد مغز مرتبط است. ویتامین K یک ویتامین طبیعی محلول در چربی است که از مغز در برابر ابتلاء به آلزایمر محافظت می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «مصرف مقادیر کافی سبزیجات و میوه‌ها برای حفظ سطح طبیعی ویتامین K رضایت بخش است. با این حال، مکمل‌ها نیز در دسترس هستند تا در صورت عدم توانایی در مصرف، جایگزین منابع طبیعی شوند.»

محققان یک آزمایش طولانی ۱۷ ماهه را روی موش‌ها انجام دادند. یک گروه مکمل ویتامین K دریافت کردند و گروه دیگر مکمل ویتامین K دریافت نکردند. موش‌ها در طول مطالعه یک سری تست‌های عملکرد شناختی را انجام دادند.

در پایان مطالعه، موش‌هایی که مکمل‌های ویتامین K دریافت کردند، سطح اختلالات شناختی، افسردگی و اضطراب شأن کمتر بود. علاوه بر این، این موش‌ها بهبود حافظه مکانی و توانایی یادگیری را تجربه کردند.

پروفسور الشربینی می‌گوید: «ویتامین K تأثیر بسیار امیدوارکننده ای در جلوگیری از تغییرات رفتاری، عملکردی، بیوشیمیایی و هیستوپاتولوژیک مرتبط با پیری در مغز موش‌های مسن نشان داد.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
معمای بی‌پاسخ «از کرخه تا راین» / پس از جنجال حذف سکانس تشییع امام خمینی(ره)، نسخه کامل فیلم به پلتفرم‌ها بازگشت
 ۱۱ سوال فنی ناظر به متن توافق احتمالی ایران و آمریکا
حذف روشنفکران تراز انقلاب اسلامی 
آتش سوزی انبار کالا حوالی میدان قیام در منطقه ۱۲ تهران
ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان
حمله تروریستی آمریکا به نفتکش هندی و احضار دیپلمات آمریکایی
سرمایه‌گذاری ۵ همتی برای خودکفایی در دارو و تجهیزات پزشکی
آیت‌الله اراکی خطاب به مسلمانان: حمله به منافع آمریکا یک واجب شرعی است
پزشکیان: زیرساخت‌های حیاتی، شریان‌های زندگی مردم‌اند
ترامپ با گزافه‌گویی علیه ایران: برای خاورمیانه و کل جهان صلح می‌خواهم
ادامه اقدامات خصمانه آمریکا و تحریم‌های جدید علیه ایران
مسکو: درخواست‌ها از ایران برای ازسرگیری بازرسی‌ها کاملا نامناسب است
بقایی: جام جهانی نباید بهانه‌ای برای آزار نمایندگان ورزشی ملت‌ها شود
مسکو: تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و کره شمالی لغو شوند
جاده چالوس یک‌طرفه شد
فیلم | استاد دانشگاه: ۶ پل اصلی مسیر ترانزیت راه‌آهن ریلی ما را زدند/ ۴۰ ساعت طول کشید تا پل‌ها بازسازی شد!
ایران تنها در صورت پذیرش خواسته‌های ملت، پای میز مذاکره می‌رود
مراسم گرامیداشت سرداران شهید و شهدای اقتدار ایران برگزار شد
تکرار سیاست مذاکره و جنگ ترامپ علیه ایران
پرداخت ۲۲۸۰ میلیارد ریال خسارت به خودروهای جنگ‌زده
تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام آژانس اتمی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top