تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/02/05 - 12:33
کد خبر: 430785

فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد در حوزه «معدن» و «پتروشیمی»

فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد در حوزه «معدن» و «پتروشیمی»

رئیس دانشگاه آزاد از ورود این دانشگاه به حوزه فعالیت های پژوهشی و اکتشافی در حوزه معدن، نفت و پتروشیمی خبر داد و گفت:در این فعالیت ها دانشجویان در کنار آموزش، مهارت هایی را نیز کسب می کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بیش از ۳ سال است که محمد مهدی طهرانچی سکاندار بزرگترین سامانه دانشگاهی ایران است؛ او در مدت حضور خود در دانشگاه آزاد اسلامی، طرح‌های مختلفی را برای اصلاح فرایندهای آموزشی و پژوهشی و همچنین تمرکز بر حل مساله در دستور کار خود قرار داده است؛ طهرانچی می‌گوید سال ۱۴۰۱ قرار است مفهوم دانشگاه آزاد به عنوان یک «دانشگاه اجتماعی» محقق شود و از طریق سرمایه گذاری‌های صورت گرفته و همچنین پیوند دانشگاه با صنعت به درآمدزایی خوبی برسد.

رئیس دانشگاه آزاد  درباره طرح آمایش و ورود دانشگاه آزاد به حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فناورانه، آخرین وضعیت واحدهای زیان ده، میزان درآمد دانشگاه آزاد از شهریه، وضعیت افزایش حقوق اعضای هیات علمی، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های تحصیلی و … توضیح داد که متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است؛

*آقای دکتر این روزها یکی از طرح‌های مهم دانشگاه آزاد، اجرای «طرح آمایش» بوده و واحدها در حال بررسی چگونگی اجرای این طرح متناسب با شرایط استان و مناطق خود هستند؛ لطفاً بگویید طرح آمایش دانشگاه آزاد به چه حوزه‌هایی قرار است ورود کند و با اجرای آن به دنبال تحقق چه اهدافی هستید؟

ابتدا باید مقدمه‌ای را در این خصوص مطرح کنم؛ ببینید ما یک دانشگاه داریم که در دو مقوله علم و فرهنگ فعال است؛ دانشگاه درواقع زندگی ساز، علم ساز، آینده ساز و توسعه ساز است منتها دانشگاه منزوی نیست. ما در برنامه پنج ساله دانشگاه، دو محور داریم یک محور دانشگاه کارآمد و پایدار که ۴ موضوع درون خود دارد؛ یکی رفتار هم افزا، سازمان یادگیرنده، فرهنگ سازمانی و دیگری بهره وری اقتصادی. یک بحث دیگری داریم تحت عنوان «دانشگاه پرورش گر قوه عاقله و توسعه گر فضای انقلابی» که درون خود ۲ بسته دارد؛ نخست تربیت هویتی-اخلاقی و دیگری کارآمدی تحصیلی. کارآمدی تحصیلی از مرکز دانشگاه شروع می‌شود و تا مرز می‌آید و بعد از آن به بیرون از دانشگاه می‌رود. چون کارآمدی تحصیلی فقط با نگاه درون گرا شدنی نیست.

یکی از اشکالات نظام آموزش عالی ما این است که به شدت درون گراست؛ یعنی دیواری دور خودش کشیده و خودش می‌اندیشید، برنامه ریزی می‌کند و با مولفه‌های خود هم اقدام می‌کند. ما می‌گوییم که دانشگاه درون زا باشد اما برون گرا. حالا برونگرایی دانشگاه یعنی چی؟ به این معناست که دو حلقه پیرامون دانشگاه قرار دارد؛ یک حلقه جامعه ملی و دیگری جامعه جهانی. در جامعه ملی شما به مردم کوچه بازار بگویید، ۱۰۰ مقاله ارائه داده‌ام، می پرسد مقاله چیست؟ می‌گویید در ژورنال چاپ می‌کنند، می پرسد به چه درد می‌خورد؟ واقعیت این است که آن مقاله به درد او نمی‌خورد و این مقاله ادبیات درون نظام دانشگاهی ست. مردم در جامعه ۳ موضوع را می فهمد؛ یکی اقتصادی، اجتماعی و فناوری. دانشگاه همان موسسه‌ای است که به طور مثال مدلی را ارائه داده که به منجر به کنترل تورم شده و یا آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است.

*پس با توجه به تاکیدات شما، دانشگاه آزاد بنا دارد به حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فناورانه به طور جد ورود کند...

بله، در واقع اگر می‌خواهیم دانشگاه را در این حوزه‌ها درگیر کنیم، نیاز است آمایش اقتصادی، اجتماعی و فناوری صورت بگیرد. یعنی دانشگاه باید به نقشه شناختی دست یابد که زیست بوم پیرامون را به خوبی توصیف کند. لذا در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ اقدامات لازم انجام شده و در واقع مبتنی بر سند آمایش کشور که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تصویب شده، فضای جمعیتی و اقتصادی استان‌ها در حد شهرپایه ترسیم شد.

دانشگاه آزاد دانشگاهی ست شهرپایه و در هر استانی کاملاً وضعیت جمعیت، کوچ جمعیتی در ۱۰ سال، رفتار جمعیتی از لحاظ نقشه رشد، رفتار بچه‌ها در مقطع ابتدایی و دبیرستان و …، فقر، بیکاری، جی دی پی، اشتغال‌های در حال ظهور و در حال زوال را کاملاً در یک تصویر کلی توصیف کرده‌ایم. در ماه‌های پایانی سال در استان هرمزگان و کرمان توانستیم به نقشه ماموریت گرایی اقتصادیِ آموزش عالی مبتنی بر دانشگاه آزاد برسیم که چه رشته‌هایی را باید برای رونق اقتصادی در این مناطق راه اندازی کنیم. اولاً ما کشور را به جای ۳۱ استان، ۸۰ تا ۹۰ ناحیه در نظر گرفتیم و استان هرمزگان که پیشتاز بود به ۳ ناحیه و یک رکن مرکزی تقسیم کردیم که این ۳ ناحیه شرق، غرب و جزایر و بندرعباس به عنوان رکن مرکزی انتخاب شدند. ناحیه غربی ناحیه دریایی و اقتصاد دریا، ناحیه شرقی اقتصاد کشاورزی و ناحیه جزایر با ویژگی‌های گردشگری و اقتصاد دریا تشخیص داده شد.

*با توجه به طرح آمایش وضعیت رشته‌های تحصیلی هم دستخوش تغییراتی خواهد شد...

بله در همین رابطه بررسی شده است که وضعیت رشته‌های تحصیلی به چه صورت است و آیا این رشته‌ها با وضعیت آمایش آن منطقه همخوانی دارد و یا اینکه چه رشته‌هایی نیاز به تغییرات دارند. ما در یک سال اول برنامه به اینجا می رسیم که چه دانشکده‌های موضوعیِ بین رشته‌ای راه اندازی خواهد شد. یعنی مثلاً دانشکده موضوعی خدمات دریایی، دانشکده اقتصاد دریا و یا فناوری‌های دریایی، دانشکده‌های فناوری و مهارت کارآفرینی ایجاد خواهند شد. از سوی دیگر مشخص شده است که کدام واحدهای ما باید مهارتی و یا کدام فناورانه-مهارتی و کدام علمی-پژوهشی و فناوری کار کنند. انشالا تا پایان ترم دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، چند واحد دیگر برنامه خود را ارائه خواهند داد. فاز اول و دوم طرح آمایش که شناختی و ناحیه بندی بوده، توسط واحدها انجام شده و فاز سوم که ماموریت گرایی اقتصادی ست، در حال انجام است.

*ورود دانشگاه آزاد به مباحث اجتماعی و جامعه محور چگونه است؟

بحث بعدی «آمایش اجتماعی» است که هدف را آسیب‌های اجتماعی قرار دادیم. نقشه اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور طی ۱۰ سال تهیه شده و متناسب با این اطلس ماموریت‌هایی به معاونت ارتباطات اجتماعی سپرده شده که هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد. در این معاونت بنا داریم، آسیب‌های اجتماعی را در هر شهر و استانی شناسایی می‌کنیم، بعد از آن هسته فکری و بعد کانون دانشگاه و جامعه و پس از آن دانشکده‌های موضوعی راه اندازی خواهند شد. ضمناً بسته‌های مداخلاتی از دل آسیب‌ها استخراج خواهد شد؛ در حال حاضر اما در مرحله کاربست دانش علوم اجتماعی در سلامت اجتماعی هستیم و شهر به شهر آسیب‌های شناسایی می‌شوند مثلاً طلاق در جنوب کشور یک عامل دارد در شمال کشور عامل دیگری می‌تواند داشته باشد؛ بنابرین نمی‌توانیم بگوییم یک نسخه برای کاهش طلاق ارائه دهیم چرا که یک جا در خانواده مرفه طلاق داریم یک جا در خانواده فقیر.

*آقای دکتر این بسته‌های مداخلاتی دقیقاً چه هستند و کارایی شان چیست؟

در بسته‌های مداخله‌ای به طور مثال کلینیکی در منطقه‌ای که خشونت بالاست، راه اندازی خواهد شد و در این راستا با سایر ارگان‌های شهری نیز هماهنگ خواهد شد. به نظرم در سال ۱۴۰۱ مفهومی که می‌گوییم دانشگاه آزاد، دانشگاهی اجتماعی است محقق خواهد شد؛ یعنی دانشگاهی در متن جامعه برای حل چالش‌های جامعه.

اقدامات لازم مربوط به آمایش فناوری را هم شروع کرده‌ایم که موضوع محور هستند و متناسب با آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

*میزان درآمد دانشگاه آزاد از شهریه در سالی که گذشت، چقدر بود و اینکه آیا همچنان دانشگاه واحد زیان ده دارد؟ راهکار شما برای خروج این واحدها از ضرر و زیان چه بوده و هست؟

ما در سال ۱۳۹۳، ۳۹ درصد زیان ده بودیم و در سال ۱۳۹۷ که من به دانشگاه آمدم، به ۸۹ درصد رسیدیم و دو سال پیاپی درآمد شهریه کاهش پیدا کرد. علی رغم اینکه شهریه و هزینه پرسنل افزایش پیدا می‌کرد ولی با یک کاهش درآمدی و کاهش جدی دانشجو مواجه شدیم. با اقدامات وسیعی که انجام گرفت در سال ۹۸، وضعیت تثبیت شد و تعداد دانشجویان دیگر کم نشد و زمزمه‌های افزایش شروع شد. تغییر جهت دانشگاه را شاهد بودیم و به سمت دانشگاه مهارت و اشتغال آفرین و نظام مندی و … سوق پیدا کردیم در سال ۱۳۹۹، درآمد دانشگاه از ۶ هزار میلیارد به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و پیش بینی ما این است در سال تحصیلی ۱۴۰-۱۴۰۱ به ۹ هزار میلیارد تومان برسد.

البته عمده این افزایش به دلیل دو موضوع است؛ یک افزایش دانشجو و دیگری نظام بخشی به نظام درآمدی و استفاده حداکثری از سامانه‌ها که کمک کرد که ما دیگر رفتار نظام مندی داشته باشیم. وقتی گزارش ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را به من دادند، اولین بار بود که در طی ۵-۶ سال گذشته جریان نقدینگی دیگر زیان ده نبود و زیان دانشگاه نسبت به سال قبل نصف شده بود. به نظرم سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ سال خوبی برای دانشگاه آزاد است.

*یعنی کماکان واحد زیان ده دارید یا خیر؟

بله، واحد زیان ده کماکان داریم. برخی واحدها از زیان خارج شدند و برخی در لبه زیان قرار دارند. ولی الحمدالله خروج زیان واحدها شروع شده با نه فقط فعالیت‌های آموزشی بلکه با مجموعه اقداماتی که اینها را از این وضعیت خارج می‌کند. ما در برخی واحدها، تورم نیرو داشتیم و نسبت دانشجو به استاد کارمند یک به ۱۰ بود در حالی که میانگین نرم ما یک به ۵۰ است. ولی الحمدالله ۲ سال پیاپی دانشجویان کارشناسی افزایش یافت و ما مهر ۱۴۰۰-۱۴۰۱، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو رسیدیم و خب یک تحول خیلی خوبی را شاهد بودیم و چیزی حدود ۲۰۰ هزار دانشجو به جمعیت دانشگاه اضافه شد و خیلی از واحدها احیا شد.

بدون اضافه کردن رشته‌های جدید، تقریباً در ۳ سالی که من در دانشگاه حضور دارم، انسجام بخشی کردیم و جهت گیری رشته‌ها تغییر کرد. طرح پویش تحولاتی را آفرید. آمار واحدهای زیان ده را پایان سال مالی اعلام می‌کنیم و فکر

می‌کنم در مرداد ۱۴۰۱ از ۸۹ درصد به نصف رسیده باشیم.

*آخرین اقدامات دانشگاه در برخورد با مدرک فروشی چه بوده است؟

در خصوص جعل مدرک، یک بحث جدی وجود داشت که ما باید ریشه‌ای برخورد می‌کردیم. ما دو سامانه پژوهشیار و آموزشیار را راه اندازی کردیم تا جلوی جعل مدرک را درون دانشگاه بگیریم؛ خصوصاً با راه اندازی سامانه آموزشیار اساساً هرگونه جعلی که یک سر آن با هک سیستمی رخ دهد، جلوگیری شد.

ابقا اقتصاد بزرگی پیرامون بحث جعل مدرک شکل گرفته بود و برخی‌ها درآمد چند صد میلیاردی داشتند. به تازگی شبکه ای در کرج، مشهد و در تهران شناسایی و برخورد شد. در حال حاضر حراست دانشگاه به محض اینکه کانالی را ببیند، سریعاً سراغ آن می‌رود. باند جدید جعل مدرک که در حال شناسایی است، ریشه آن در خارج از کشور قرار دارد که به زودی با آن هم برخورد خواهد شد. در گذشته جعل که صورت می‌گرفت با هک سیستم، استعلام آن مدرک هم درست بود اما دو سال اخیر که سامانه‌ها تغییر کردند به هیچ وجه این اقدام دیگر امکان پذیر نیست.

*آقای دکتر ماجرای اعتراض اساتید به شیوه‌نامه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد موسوم به طرح الف و ب چه بود؟ اساتید دانشگاه آزاد در بازه‌های زمانی مختلف اعتراضاتی به وضعیت حقوق خود داشتند و از طرفی بر لزوم همسان سازی با دانشگاه‌های دولتی تاکید دارند

در پایان سال ۱۳۹۹، یک افزایش حقوقی با اجرای طرح الف و ب اجرا کردیم و حواشی پیش آمده طبیعی بود کسانی که دوست داشتند نیایند دانشگاه و حقوق بگیرند، اعتراض داشتند. در حالی که بدنه اصلی دانشگاه حمایت کرد و همراه بود. براساس این شیوه نامه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش حقوق داشتیم و بعد از آن ۲۵ درصد دیگر حقوق‌ها افزایش یافت. ما برابری حق مسولیت‌ها را با دانشگاه‌های دولتی انجام داده‌ایم و لذا بعد از آن اگر فضای کاذب تیر، خرداد و مرداد ایجاد شد، به دلیل تلقی غلط اولیه در وزارت علوم و اجرای همسان سازی حقوق در دانشگاه‌های دولتی که ۳۰ درصد سوم از لحاظ قانونی و منابع اشتباه بود. ما در حال حاضر همسان هستیم.

افزایش حقوق هیات علمی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد مصوب شده است منتها بعد از اینکه دولت و تامین اجتماعی اقدامات لازم درباره افزایش حقوق را انجام دادند، ما هم آن را اعمال خواهیم کرد. احتمالاً در هفته سوم یا چهارم فروردین درباره افزایش حقوق در جلسه هیات امنا فکر خواهیم کرد. در حال حاضر مساله‌ای درباره همسان سازی نداریم.

*در حوزه رفاهی آیا اقدام خاصی برای کارکنان و اعضای هیات علمی در دستور کار دارید...

بله، در حوزه مسکن قرار است اتفاقات خوبی برای کارکنان دانشگاه آزاد رخ دهد؛ در اسفندماه سال گذشته جلسات زیادی در خصوص مسکن کارمندان دانشگاه در سطح معاون اول، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر مسکن برگزار شد و در حال حاضر هیات امنا زمین را مصوب کرده و برای تبدیل کاربری باید از نهاد رسمی مجوز بگیریم.

مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد به صورت اجاره به شرط تملیک خواهد بود و هیچ هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود، اما این موضوع در فیش حقوقی درج می‌شود؛ همچنین ساخت مسکن نیز از طریق تعاونی‌های مسکن هر استان پیگیری می‌شود و سازمان مرکزی تنها نقش نظارتی خواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top