تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/18 - 19:47
کد خبر: 431919

انتشار کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی»

انتشار کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی»

کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» در ۴ بخش و ۵۰۲ صفحه منتشر شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» منتشر شد در این کتاب که در ۴ بخش و ۵۰۲ صفحه توسط مهندس شهناز جبل عاملی پدیدآوری شده است، پژوهش با انجام مصاحبه به صورت صوتی و تصویری با ۳۳ نفر از افراد آگاه به موضوع و نقش آفرین در زمینه‌های مختلف دانشگاه فنی و حرفه‌ای که بیش از نیم قرن با هدف تربیت کاردان فنی و حرفه‌ای با عناوین مختلف سازمان تعلیمات فنی و حرفه‌ای، دفتر امور مدارس عالی و اداره کل مدارس عالی فنی و حرفه‌ای فعالیت داشته‌اند، صورت گرفته است.

در این کتاب ضمن تهیه بانک اسناد و تاریخ شفاهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در نظام آموزش عالی کشور با دعوت از رؤسا، معاونین، مدیران و کارشناسان اسبق و تأثیرگذار در شکل گیری دانشگاه طی گفتگویی هدفمند به بازسازی و بازنمایی تاریخ شفاهی دانشگاه اقدام شده است.

لازم به ذکر است که از سال ۱۲۶۸ هجری شمسی برای اولین بار مدرسه دارالفنون توسط امیرکبیر جهت آموزش رشته‌های فنی و حرفه‌ای، مهندسی، طب و هنر تأسیس گردید و در ادامه در سال ۱۳۴۴ مدارس عالی فنی و حرفه‌ای جهت تربیت تکنیسین در قالب انستیتوهای تکنولوژی و مدرسه عالی فنی تهران تشکیل شد.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و پس از انقلاب فرهنگی، اداره کل مدارس عالی فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش، وظیفه تربیت تکنیسین را بر عهده گرفت.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ابتدا تحت عنوان «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم» و از زیر مجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش بود که در سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به «دانشگاه فنی و حرفه‌ای» تغییر نام داد و بعنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در کشور، از سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز نموده است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از عوامل متعددی مانند ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی، سیاست‌های اشتغال در جامعه، تحولات حوزه صنعت و فرصت‌های اقتصادی کشور تأثیر می‌پذیرند. تکنیسین‌ها یا کاردان‌ها به عنوان حلقه رابط میان نیروهای متخصص و کارگر ماهر نقش بسزایی در ارتقای کیفی تولید و کاهش هزینه‌های تولید دارند و چنانچه دارای دانش و مهارت کافی باشند بعنوان سرمایه دانشی سازمان‌ها حائز اهمیت ویژه خواهند بود.

در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در ۱۱۸ شهر کشور است. و بیش از ۱۵۳ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این دانشگاه دارای ۱۵۲ رشته است که ۴۴ رشته در مقطع کاردانی پیوسته، ۴۵ رشته در مقطع کاردانی ناپیوسته، ۵۹ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و ۴ رشته در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می‌گردد.

کتاب «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به روایت تاریخ شفاهی» بزودی طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top