تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/02/19 - 09:23
کد خبر: 431967

همه مواردی که دانشجو باید برای انجام پایان نامه دکتری رعایت کند!

همه مواردی که دانشجو باید برای انجام پایان نامه دکتری رعایت کند!

همان‌طور که بیان شد برای انجام پایان نامه مقطع دکتری انتخاب یک موضوع جدید دارای اهمیت است. موضوع انتخابی باید قابلیت تحقیق را داشته باشد تا دانشجو بتواند با دید وسیع نسبت به آن و موضوعات مرتبط با آن، اطلاعات گسترده‌ای کسب نماید. در انتخاب موضوع باید توجه کنید که هر چه موضوع کوتاه‌تر باشد می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از فعالیت‌های مهم دانشجویان مقطع دکتری انجام پایان نامه دکتری است که با هدف رسیدن به درجه علمی بالاتر و کسب مدرک معتبر انجام می‌شود. افرادی که می‌خواهند با موفقیت دوره دکتری را به سرانجام برسانند باید در مورد انجام رساله دکتری اطلاعات خود را کامل کنند. نگارش یک رساله دکتری اصولی باید طبق معیارهای مشخص و در یک چارچوب علمی باشد. دانشجویان باید با شیوه صحیح نگارش پایان نامه دکتری آشنایی پیدا کنند تا بتوانند در زمان تعیین شده و در جلسه دفاع، از پایان نامه خود دفاع کرده و پاسخگوی سوالات داوران باشند. نگارش پایان نامه مقطع دکتری دارای پیچیدگی‌های زیادی است که در این مقاله به آن اشاره خواهیم داشت. در صورتی که می‌خواهید در مورد شیوه صحیح انجام پایان نامه دکتری بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

 

پایان نامه دکتری چیست

رساله دکتری که با نام پایان نامه دکتری شناخته می‌شود، به عنوان یک نوشته علمی و پژوهشی است که فرد برای پایان رساندن مقطع دکتری باید آن را نگارش کرده و در جلسه تعیین شده از آن دفاع کند. انجام رساله دکتری نیاز به تحقیق و پروژهش‌های زیادی دارد و باید طبق اصول علمی نگارش شود. پایان نامه دکتری یک نوشته مفصل و حجیم است که هر بخش آن دارای دامنه گسترده‌ای بوده که به همراه توضیحات کافی ارائه می‌شود. دانشجویان باید برای انجام پایان نامه دکتری یک سری نکات کلیدی و علمی را در نظر بگیرند تا بتوانند محتوای نگارش شده را به صورت ارزشمند به داوران ارائه کنند. مراحل نوشتن رساله دکتری شامل چند گام مختلف است که هر گام دارای نکات زیادی است که در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت.

شیوه انجام پایان نامه مقطع دکتری به چه صورت است

مهم‌ترین بخش نگارش رساله دکتری انتخاب موضوع رساله است. دانشجویان برای این که بتوانند پایان نامه خود را به خوبی نگارش کنند ابتدا باید یک موضوع کاملا جدید و نو انتخاب کرده و در مورد آن تحقیق کنند. انتخاب یک استاد راهنمای دلسوز می‌تواند در این زمینه بسیار یاری دهنده باشد. ارائه پروپوزال به استاد راهنما که شامل بخش‌های مختلف نظیر هدف مسئله، تاریخچه و سوابق تحقیق است، می‌تواند بخش آغازین انجام پایان نامه دکتری باشد. از مهم‌ترین گام‌های نگارش رساله دکتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· انتخاب موضوع جدید و ارائه پروپوزال به استاد راهنما

همان‌طور که بیان شد برای انجام پایان نامه مقطع دکتری انتخاب یک موضوع جدید دارای اهمیت است. موضوع انتخابی باید قابلیت تحقیق را داشته باشد تا دانشجو بتواند با دید وسیع نسبت به آن و موضوعات مرتبط با آن، اطلاعات گسترده‌ای کسب نماید. در انتخاب موضوع باید توجه کنید که هر چه موضوع کوتاه‌تر باشد می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.

همه مواردی که دانشجو باید برای انجام پایان نامه دکتری رعایت کند!

پس از انتخاب موضوع، نگارش پروپوزال دارای اهمیت است. پروپوزال که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است به عنوان طرح اولیه شناخته شده و به صورت میانگین بین 10 الی 15 صفحه آماده می‌شود. در پروپوزال مسائل مختلفی نظیر فرضیه‌های موضوع و هدف از انجام پژوهش ارائه می‌شود.

· پیدا کردن منابع اصلی و مرتبط

جهت انجام پایان نامه دکتری مدیریت و سایر رشته‌ها، پیدا کردن منابع اصلی و مرتبط دارای اهمیت است. دانشجویان باید بتوانند برای نگارش پایان نامه دکتری توانایی جستجوی مطالب و پژوهش بر روی آنها را داشته باشند. در هنگام یافتن منابع اصلی، پیدا کردن منابعی که تناسب زیادی با موضوع پژوهش داشته باشد دارای اهمیت است. هم‌خوانی پژوهش با رویکرد اولیه تحقیق می‌تواند فرد را در یک مسیر هموار قرار دهد.

· نگارش متن اصلی پایان نامه

با توجه به پروپوزال تایید شده توسط استاد راهنما و یادگیری شیوه صحیح جستجوی منابع اصلی، نگارش متن اصلی پایان نامه آغاز می‌شود. این بخش شامل بسط دادن موضوع اصلی پژوهش است که باید مطابق با عنوان پایان نامه انجام شود. وجود چکیده در بخش‌های ابتدای می‌تواند راهبرد صحیح تحقیق را نشان دهد. مفاهیم علمی باید ساده و روان نگارش شوند تا انسجام متن پایان نامه حفظ شود. رعایت اصول امانت و داشتن الگوی منطقی در نگارش متن اصلی پایان نامه نیز به عنوان کلیدی‌ترین نکات در این بخش است.

· نتیجه گیری پایان نامه

یکی از نکات کلیدی در انجام پایان نامه دکتری نگارش صحیح نتیجه گیری است که می‌تواند به عنوان یک بخش جمع بندی محسوب شود. دانشجویان باید پس از کامل کردن هر بخش از مقاله، آن را به استاد راهنما نشان دهند تا تاییدیه نهایی را دریافت کنند. پس از نگارش کامل متن و بدنه اصلی پایان نامه، نتیجه گیری می‌تواند تمام موارد نگارش را به صورت کوتاه جمع بندی کند. پس از پایان نگارش کلیه فصول و نتیجه‌گیری، تحویل یک نسخه از پایان نامه تایپ شده جهت بررسی نهایی به استاد راهنما ضروری است.

همه مواردی که دانشجو باید برای انجام پایان نامه دکتری رعایت کند!

· اعلام آمادگی دفاع و داوری پایان نامه

دانشجویان مقاطع مختلف می توانند از خدمات سایت آسان داک برای دانلود پروپوزال آماده برای درس روش تحقیق یا مقطع دکتری استفاده کنند. در جلسه دفاع که با حضور داوران داخلی و خارجی انجام می‌شود، فرد به صورت میانگین حدود 45 دقیقه زمان دارد تا از رساله دکتری دفاع کند. در ایران با توجه به قوانین موجود، هر شخصی می‌تواند در این جلسه حضور پیدا کند. سوالات پرسیده شده در این جلسه تنها توسط داوران انجام می‌شود. در این جلسه معمولا پیشنهاد‌های مختلفی از سوی داوران برای اصلاح موارد ذکر شده بیان می‌شود که دانشجویان باید آن موارد را اصلاح کرده تا تایید نهایی را دریافت کنند. در صورتی که بخواهید انجام پایان نامه دکتری خود را با اطمینان به یک مجموعه معتبر بسپارید، می‌توانید نگاهی به خدمات مؤسسه علمی ایستگاه دانشجو داشته باشید که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

انجام رساله دکتری توسط مؤسسه ایستگاه دانشجو

مؤسسه علمی و پژوهشی ایستگاه دانشجو قدیمی‌ترین مؤسسه مشاوره پروپوزال و پایان نامه در کشور است. این مجموعه در سال‌های اخیر از سوی دانشجویان و اساتید به عنوان مؤسسه نمونه کشوری در این زمینه انتخاب شده است. اگر به دنبال انجام پایان نامه دکتری هستید و می‌خواهید انجام رساله دکتری مدیریت و سایر رشته‌ها را به بهترین شکل به پایان برسانید، می‌توانید از خدمات این مجموعه استفاده کنید. اساتید موسسه ایستگاه دانشجو در تمامی مراحل نوشتن و انجام پایان نامه با دانشجویان همراه بوده و تا دفاع از پایان نامه مشاوره و راهنمایی‌های لازم و همچنین از همه مهم‌تر آموزش‌های لازم را به دانشجویان در رشته‌های مختلف ارائه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به آدرس این مجموعه sm404.info مراجعه کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top