تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/02/19 - 16:53
کد خبر: 432027

امیرعبداللهیان: تاکید رئیسی بر برقراری ارتباط قوی و بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌ها

امیرعبداللهیان: تاکید رئیسی بر برقراری  ارتباط قوی و بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌ها

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست تخصصی «دیپلماسی علمی؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راه حل‌ها» که روز دوشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه به جامعه دانشگاهی که در این دوره، حامیان قوی از شخص رئیس‌جمهور تا رده‌های دیگر دارد تبریک می‌گویم، گفت: رئیس‌جمهور نشان داد که حمایت جدی از دانشگاهیان دارد و در جلسات دولت شاهد هستم که به ما یادآوری می‌کند که حتماً ارتباط قوی برقرار و از ظرفیت دانشگاه ها بهره برداری شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، وزیر امور خارجه کشور گفت: در وزارت امور خارجه یک دستیار علم و فناوری از بین دانشگاهیان قرار خواهیم داد تا بتواند حلقه وصلی بین وزارتخانه و دانشگاه باشد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست تخصصی «دیپلماسی علمی؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راه حل‌ها» که روز دوشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه به جامعه دانشگاهی که در این دوره، حامیان قوی از شخص رئیس‌جمهور تا رده‌های دیگر دارد تبریک می‌گویم، گفت: رئیس‌جمهور نشان داد که حمایت جدی از دانشگاهیان دارد و در جلسات دولت شاهد هستم که به ما یادآوری می‌کند که حتماً ارتباط قوی برقرار و از ظرفیت دانشگاه ها بهره برداری شود.

وی تصریح کرد: وظیفه ما کمک و پیگیری توسعه دیپلماسی علمی است و قول می‌دهم موضوعات مطرح در این جلسه را پیگیری می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: یکی از مصوبات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که اولین جلسه آن بعد از ۸ سال و نیم، اواخر سال گذشته به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، این است که بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ قانون «جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور» را به تصویب مجلس برسانیم؛ کمیسیون امنیت ملی و دادگستری و وزارت امور خارجه موظف شدند این قانون را آماده کنند.

وی افزود: یکی از نکات مهم این قانون توجه به وضعیت ایرانیان دو تابعیتی است که هم سرمایه بزرگی هستند، از نظر بخشی از دستگاه‌های امنیتی ما ممکن است تهدیداتی در دل این سرمایه وجود داشته باشد. نگاه ما این است که این مسئله دو تابعیتی را بعد بیش از ۴۰ سال که مغایر با قانون اساسی است، بتوانیم در قالب این قانون به نتیجه برسانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان که در جامعه رها می‌شوند در خارج از کشور هستند، عنوان کرد: ما در سفرها وقتی با آنها دیدار می‌کنیم، انتظار دارند که بخش دولتی به آنها کمک کند تا انگیزه داشته باشند و بتوانند به ایران بازگردند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: باید راهکاری پیدا شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند ارتباط قوی با دانشگاه داشته باشند. این موضوع به ما هم کمک می‌کند که بتوانیم ابزاری را پیدا کنیم که دانشجویان بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی جذب همان دانشگاه یا دستگاه‌های ذیربط در کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه عمده دانشجویان ما در خارج از کشور به صورت آزاد تحصیل می‌کنند، تاکید کرد: خیلی نمی‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. زمانی ارزی به آنها داده می‌شد که خود همین ارز یک انگیزه و چسبندگی برای آنها ایجاد می‌کرد. ما در قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور این بخش‌ها را هم در نظر داریم؛ برای جذب دانشجویان خارجی اقداماتی را صورت داده شده و پردیس‌هایی را در کیش راه‌اندازی شده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اما کیش برای بسیاری از این دانشجویان جاذبه‌ای ندارد و پایتخت برای آنها بسیار جذاب‌تر است. بنابراین مهم است که این نکات در جذب دانشجویان خارجی مد نظر قرار بگیرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نوع نگاه افرادی که به عنوان وابسته‌های علمی به سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی اعزام می‌شوند نیز بسیار مهم است، ما باید این رایزن‌های علمی را با همکاری اعضای دولت افزایش بدهیم و دانشگاهیان هم به انتخاب این افراد از درون دانشگاه به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های برتر ما در کشورهای خارجی، حداقل در کشورهای حوزه مقاومت بسیار مشتری دارند، اظهار کرد: کشورهای منطقه بسیار خواهان وجود شعبه از دانشگاه‌های برتر ایران در کشورهای خود هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما باید یک ساز و کار تعریف‌شده بین وزارت علوم، دانشگاه‌ها، معاونت علم و فناوری و وزارت بهداشت تعریف کنیم، گفت: رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری پیشنهاد تشکیل یک کارگروه را داد که باید در بخش علمی و دانشگاهی شکل بگیرد و وزارت امور خارجه در خدمت اهداف این کارگروه خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما در وزارت امور خارجه آمادگی داریم به دولت در خصوص اعزام رایزنان علمی به مناطق مهم و با اهمیت کمک کنیم، افزود: متعهد می‌شویم یک ساز و کاری را در وزارت امور خارجه ایجاد کنیم که سفارتخانه‌های ما از اساتیدی که به دلایل مختلف علمی به خارج از کشور می‌روند، حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل بیاورند.

وی اعلام کرد: حتماً در وزارت امور خارجه یک دستیار علم و فناوری از بین دانشگاهیان قرار خواهیم داد تا بتواند حلقه وصلی بین وزارت امور خارجه و دانشگاه باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه متاسفانه حق عضویت‌ها در دولت گذشته به سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت نشده است، گفت: موضوع اصلی مشکل ارز نیست. مشکل اصلی به دلیل تحریم است که این پول در میسر تبادل بانکی انجام نشده است.

وی گفت: رئیس‌جمهور دستور داد با تشکیل کمیته‌هایی سازمان‌های بین‌المللی که حدود ۱۲۰ سازمان است بررسی شود و حق عضویت آنهایی که ضروری است به هرشکلی شده پرداخت شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top