تاریخ انتشار: جمعه 1401/02/30 - 01:16
کد خبر: 432923

مهدی جابری؛

نان و آب جمعیت چه می‌شود؟

نان و آب جمعیت چه می‌شود؟

این یک واقعیت است که جماعت خسته را نمی‌توان وادار به همراهی با قانون جوانی جمعیت کرد. این جماعت نیاز به انرژی، سرزندگی، امیدواری، تامین مالی و از همه مهم‌تر «باور و یقین» دارد. اگر اینچنین باشد، جمعیت خودبه‌خود رشد می‌کند و قانون اجرا می‌شود!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» یادداشت از مهدی جابری*/// «هفته ملی جمعیت» فرصت خوبی برای بررسی چالش‌های این حوزه، مرور عملکرد نهادهای متولی و آشنایی با دغدغه‌های مردم برای تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

در چند روز گذشته تعدادی از کارشناسان و برخی مدیران اجرایی درباره ابعاد مختلف اجرای قانون جوانی جمعیت اظهار نظر داشته‌اند. از جمله مهم‌ترین نکات مطرح شده در این اظهارات، ضرورت ایجاد اعتماد و اطمینان در افکار عمومی برای تحقق وعده‌های اقتصادی و تسهیلات تشویقی است. به این معنا که هم کارشناسان و هم مدیران در این موضوع اتفاق نظر دارند که باید مردم و خانواده‌ها را به این باور رساند که نهادهای دولتی و دست‌اندرکار برای پوشش هزینه‌های ناشی از افزایش جمعیت در کنار آنها هستند.

قطعا همراهی مردم از طریق شعار، دستور، مصوبه و بخشنامه حاصل نخواهد شد. مردم زمانی با این سیاست‌ها همراه می‌شوند که مجموعه دولت و نهادهای به ظاهر حمایتگر را در عمل و واقعیت کنار خود ببینند.  متاسفانه منفعل بودن دولت‌ قبل و عدم پایبندی به شعارها و وعده‌های مطرح شده آن دولت در طول ۸ سال، موجب ایجاد بدبینی و تردید در بخشی از جامعه شده است. بنابراین برای جبران این موضوع و ترمیم اعتماد عمومی باید اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی دوچندانی انجام شود و البته لازم است حمایت‌های اقتصادی، شغلی و اجتماعی به صورت واقعی در دستور کار باشد به طوری که مردم در محافل خانوادگی و مباحث جمعی برای یکدیگر تعریف و بازگو کنند که «من امروز فلان تسهیلات را دریافت کردم»، «واقعا حمایت شغلی خوبی از من شد»، «الان همه هزینه‌های خانواده 4 نفره ما تامین می‌شود» و از این قبیل اعترافات!

اما نکته قابل تأمل دیگر در نظرات کارشناسان، عدم پایبندی برخی نهادها در سال‌های گذشته به سیاست‌های جمعیتی و کم‌کاری و سهل‌انگاری آنها در این مسیر است. بنابراین می‌توان متوجه شد علت مقاومت جامعه برای تشکیل خانواده و فرزندآوری چیست. به عبارت دیگر ما شعارها و اهداف را روی کاغذ می‌نویسیم و حتی برای اجرای آنها بخشنامه صادر می‌کنیم اما وقتی یک عده از دست‌اندرکاران و مجریان موجب سرگردانی، خستگی و آزار مردم می‌شوند، نه‌ تنها نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود، بلکه ویروس بی‌اعتمادی در سطح جامعه منتشر می‌شود.

این یک واقعیت است که جماعت خسته را نمی‌توان وادار به همراهی با قانون جوانی جمعیت کرد. این جماعت نیاز به انرژی، سرزندگی، امیدواری، تامین مالی و از همه مهم‌تر «باور و یقین» دارد. اگر اینچنین باشد، جمعیت خودبه‌خود رشد می‌کند و قانون اجرا می‌شود!

*روزنامه نگار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top