تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/03/05 - 04:29
کد خبر: 433540

بررسی حواشی دیدار نمایندگان مجلس با رهبرانقلاب (بخش اول)؛

قالیباف کدام اقدام نکرده را فاکتور کرد؟

قالیباف کدام اقدام نکرده را فاکتور کرد؟

صحبت های محمدباقر قالیباف در خصوص اصلاح ساختار بودجه گویی نوعی فاکتورسازی بود که با نظر قطعی و مخالف رهبر انقلاب اسلامی رو به رو شد. حال سوال اینجاست که آیا مجلس و در راس آن محمدباقر قالیباف بعنوان رئیس مجلس شورای اسلامی از عملکرد خود در خصوص لایحه بودجه آگاه نبود که در چنین تریبونی همچین ادعایی می کند و با مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب رو به رو می شود؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب در حالی برگزار شد که رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق ابتدایی به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد دوسال اخیر مجلس پرداخت.

یکی از مواردی که قالیباف در ارائه گزارش عملکرد مجلس در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی بر آن تاکید داشت اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس بود. وی در ماه های گذشته در رسانه های مختلف بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشت و معتقد بود مجلس بر این اعتقاد است که باید خنثی سازی تحریم‌ها، راهبرد اصلی برای اقتصاد کشور باشد، به همین دلیل همّت اصلی مجلس توجه به این امر مهم است.

قالیباف: اصلاح ساختار بودجه مهمترین دغدغه مجلس یازدهم

قالیباف با اشاره بر اینکه اصلاح ساختار بودجه مهمترین دغدغه مجلس یازدهم بوده است، اظهار داشت: برای نیل به این مهم، تلاش زیادی صورت گرفته و نتایجی نیز حاصل شده است که البته به دلیل ضرورت قانونی، نیاز به همکاری دولت‌ها دارد و امیدواریم با تجربه‌های به دست آمده در مجلس و استقرار دولت سیزدهم، سال آینده بتوان تحول در ساختار بودجه را شتاب بیشتری بخشید.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به تصویب احکام الزامات اصلاح ساختاری بودجه در مجلس یازدهم، ابراز داشت: دولت در آن ملزم به اقداماتی شده که نتیجه آن انضباط بخشی به فرایند بودجه‌ریزی، شفاف شدن پرداخت‌ها، پایداری منابع، پیشگیری از انحراف بودجه، کاهش گلوگاه‌های رانت خیز و نیز نظارت و کنترل بر مصارف را فراهم می‌کند؛ از جمله اینکه همه پرداخت‌های بودجه باید پس از ایجاد شناسه و صرفاً برای ذی نفع نهایی انجام شود و نیز هرگونه پرداخت وجه بابت انعقاد و اجرای معاملات بزرگ و متوسط دستگاه‌ها، باید در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ثبت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سال اول، در مهمترین مساله اصلاح ساختار، یعنی کاهش کسری تراز بودجه، علیرغم نظر دولت وقت، اجازه افزایش لجام گسیخته کسری بودجه را ندادیم، اظهار کرد: در سال 1401 نیز، با اینکه اجازه برداشت بیشتر از صندوق توسعه ملی داده نشد، تلاش کردیم ناترازی بودجه افزایش پیدا نکند.

رهبر انقلاب: بودجه انصافاً اصلاح نشده

اما واکنش رهبر انقلاب اسلامی به سخنان قالیباف درخصوص اصلاح ساختار بودجه کاملا مخالف وی بود و اعتقاد داشتند که بودجه اصلاح نشده است.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در واکنش به سخنان رئیس مجلس افزودند: یک مسئله، مسئله‌ی بودجه است که حالا آقای قالیباف اشاره کردند. نه، بودجه انصافاً اصلاح نشده؛ یعنی مشکل ترکیب غلط بودجه اصلاح نشده، که یک مقداری از این مربوط به دولت است، یک مقداری مربوط به مجلس است. البتّه من این را بیشتر باید خطاب به دولتی‌ها بگویم و گفته‌ام و باز هم خواهم گفت ان‌شاءالله؛ امّا شما هم نقش دارید.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بیان کردند: یکی از کارهایی که مجلس میتواند در مورد بودجه انجام بدهد، این است که به کسری بودجه اضافه نکند؛ یعنی هزینه‌هایی که تعیین میشود بدون اینکه درآمد معادلش محاسبه‌ی دقیق شده باشد و معلوم باشد که این درآمد و این منبع وجود دارد. گاهی این‌ جوری است که منابع بودجه، منابع خیالی است، منابع واقعی نیست. خب، در قبال منابع خیالی، هزینه‌های واقعی است؛ این کسری بودجه را افزایش میدهد؛ کسری بودجه امّ‌الخبائث است؛ بسیاری ‌از مشکلات بزرگ اقتصادی ما  ناشی از کسری بودجه است. این هم یک مسئله.

رهبر انقلاب با فاکتورسازی قالیباف مخالفت کرد؟

صحبت های محمدباقر قالیباف در خصوص اصلاح ساختار بودجه گویی نوعی فاکتورسازی بود که با نظر قطعی و مخالف رهبر انقلاب اسلامی رو به رو شد. حال سوال اینجاست که آیا مجلس و در راس آن محمدباقر قالیباف بعنوان رئیس مجلس شورای اسلامی از عملکرد خود در خصوص لایحه بودجه آگاه نبود که در چنین تریبونی همچین ادعایی می کند و با مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب رو به رو می شود؟

حال سوال اینجاست یعنی کسانی که در ماه های گذشته ادعا داشتند تصمیم مجلس برای اصلاح مبنایی ساختار بودجه دقیق بوده است و اگر دولت مطابق با مفاد بودجه حرکت کند مشکلی به وجود نمی آید و همیشه از اصلاح دقیق ساختار بودجه در رسانه ها و مجامع عمومی صحبت می کنند تاکنون با مردم صادق نبودند؟

قالیباف بر چه اساس و فاکتوری در حضور ولی فقیه مسلمین از اصلاح بودجه صحبت می کند در حالی رهبر انقلاب اسلامی معتقدند ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده و در مجلس نیز نباید با افزایش هزینه‌ها بدون تعیین درآمدهای واقعی و قابل تحقق، به کسری بودجه که ام‌الخبائث مشکلات اقتصادی است، اضافه شود. گاهی منابع بودجه خیالی است و واقعی نیست اما هزینه ها واقعی است که کسری بودجه را افزایش می دهد؟

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top