تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/03/08 - 14:22
کد خبر: 433837

برگزاری قرارگاه جمعیت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی

برگزاری قرارگاه جمعیت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ فرزندآوری، قرارگاه جمعیت به ریاست وزیر بهداشت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران و به مناسبت گرامی داشت هفته ملی جمعیت، مراسمی با حضور عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، حجت الاسلام والمسلمین عیسوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و بانکی پور رییس کمیسیون مشترک جمعیت مجلس شورای اسلامی و صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

تکلیف سنگین وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در این مراسم اظهار داشت: در راستای اجرای  سیاست‌های کلی سلامت، جمعیت و خانواده؛ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۳۹۹ تصویب و در سال ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی گفت: بیش از ۵۰ درصد این تکلیف قانونی بر عهده وزارت بهداشت است که اولویت اصلی، حسن اجرای قانون و پیگیری بحث جوانی جمعیت است.

جباری بیان کرد: وزارت بهداشت در این راستا چندین برنامه را در نظر گرفته است که اولین محور مربوط به موضوع زایمان آسان، ارزان و‌ کریمانه برای مادران باردار است لذا در همین زمینه خدمات زایمان در سراسر کشور رایگان است و تمامی مراکز زنان و زایمان باید بهسازی و زیبا سازی شود و پرداخت کارانه به پرسنل بر اساس رضایت مادران انجام شود.

رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: محور دوم در برنامه های وزارت بهداشت شامل پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان ناباروری که دستورالعمل های ابلاغی آن در حال تکمیل است.

به گفته وی، بیش از سه و نیم میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که مقرر شده تمامی خدمات درمانی آنها تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

جباری تاسیس مراکز ناباروری سطح دو در دانشگاه ها و دانشکده ها را گام بلندی برای ارائه خدمات آسان تر و با کیفیت تر به مردم دانست و افزود: به منظور دسترسی آسان تر به خدمات پیشگیری و درمان ناباروری، در نظر است خدمات طب ایرانی در کنار طب کلاسیک به مردم ارائه شود.

جباری با بیان این نکته که نسخه جدید آموزش های قبل، حین و بعد ازدواج آماده شده است، افزود: به منظور انجام ازدواج های آسان و ماندگار،  این آموزش ها بر اساس  فرهنگ اسلامی، ایرانی ارائه می شود و در همین راستا مراکز خدمات مشاوره تاسیس شده است تا از آسیب های ناشی از طلاق به ویژه طلاق عاطفی پیشگیری شود.

وی افزود:حمایت بیمه ای از مادران تا دو سالگی فرزند و کودکان تا پنج سالگی و تهیه بسته های غذایی و بهداشتی برای خانواده های بی بضاعت از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

جباری با بیان این نکته که حدود ۱۳ درصد از افراد شاغل در سازمان ها را مادران شاغل تشکیل می دهند، افزود: امتیازات قانونی برای مادران باردار شاغل و دانشجو در دوره تحصیل و اشتغال در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به مرخصی تحصیلی، مرخصی ۹ ماه  زایمان برای مادران با حقوق و مزایای کامل و‌ اختیاری شدن شیفت شب برای خانم های شاغل اشاره کرد.

ارائه تسهیلات برای اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت

امیرحسین بانکی پور؛ رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی هم پیری جمعیت را یک ابر بحران دانست و عنوان کرد:  در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت؛ تسهیلات متنوع مالی، بانکی، مسکن، بیمه، اشتغال، آموزشی و...  در نظر گرفته شده که شامل ۷۳ ماده و ۲۵۰ حکم است.

به گفته بانکی پور، افزایش چهار تا پنج برابری تسهیلات وام ازدواج نسبت به دو سال گذشته و اختصاص زمین ۲۰۰ متری برای فرزند سوم به بعد از جمله این تسهیلات است.

رییس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ فرزند آوری، قرارگاه جمعیت به ریاست وزیر بهداشت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده است.

در پایان، بانکی پور به همه شهروندان توصیه کرد تا مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را برای بهره مندی از حقوق فردی در سطح جامعه مطالعه کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top