تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/03/09 - 08:12
کد خبر: 433924

واکنش فعالین دانشجویی به حواشی جشنواره کن؛

ایستاده بر قله ایران هراسی/ زهرا امیرابراهیمی به مردمی که نزد آنان بی آبروست، دهن کجی کرد!

ایستاده بر قله ایران هراسی/ زهرا امیرابراهیمی به مردمی که نزد آنان بی آبروست، دهن کجی کرد!

‌در حالی فیلم موهوم «عنکبوت مقدس» با ارایه چهره‌ای مخدوش از جامعه‌ی ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین‌المللی جای سوال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین‌المللی به جای گذاشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر شاهد برپایی جشنواره فیلم کن در فرانسه بودیم جشنواره‌ای که با پیام ویدئویی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آغاز می‌شود و در قوانینش قید می‌کند به علت جنگ شرق اروپا، ورود هر فیلمساز روسی ممنوع است، به‌‌وضوح اعلام کرده همه معیارهایش کاملا هنری نیستند و سیاست نقشی تعیین‌کننده در بخش عمده‌ای از رفتارهای این جشنواره، از انتخاب آثار تا طرز برگزاری رویداد و درنهایت اهدای جوایز دارد.

سیاستی که سالهاست بخش جدا نشدنی از این جشنواره است و بازیگران و عوامل فیلم هاب حاضر در این جشنواره گویی تازه به فکر مردم می افتند و می توانند به راحتی جانب مردم را بگیرند. این دوره اگر از مد لباس های هنرمندان کشورمان که مورد انتقاد بسیاری از طراحان مد و لباس کشورمان قرار گرفتند بگذریم حرف ها و صحبت های عجیب آن ها فضای جشنواره کن و دنیا را به سمت هرچه بیشتر ایران هراسی سوق داد.

زهرا امیرابراهیمی، بازیگر سابق تلویزیون ایران که سال‌ها پیش از افشا شدن بعضی مسائل خصوصی‌اش صدمه دیده بود و دیگر نتوانست در داخل کشور به فعالیت هنری‌اش ادامه دهد، نخل طلای کن را برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده شد. اما همه می‌دانیم که حالا نه‌تنها جایزه گرفتنش در کن به‌دلیل خود بازی او در فیلم عنکبوت مقدس نبوده، بلکه این فیلم هم به دلایل سیاسی به جشنواره کن راه یافته و یکی از فاکتورهایی که حضور آن را در بخش مسابقه تسهیل کرد، حضور زهرا امیرابراهیمی در جمع بازیگرانش بود.

جالب آنجاست که دو فیلم ایرانی حاضر در این جشنواره از نظر مخاطبان جشنواره جز فیلم های پایانی و بی کیفیت این جشنواره هستند.

فیلمی که در آن درباره مقدسات اسلام و شیعیان محتوای جعلی و دروغین و نفرت انگیز نمایش داده میشود و باوجود عدم رضایت مخاطبان اما به راحتی آن را برنده اعلام می کنند که با بیانیه تند سازمان سینمایی نیز همراه بود. در بخشی از این بیانیه آمده است:

‌این بار نیز در جشنواره فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود شاهد آن بودیم که ساخته‌ای نه تنها صرفا سیاسی بلکه شب نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی ایرانی تبار و برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است، این سیاهه‌ی تصویری باسوگیری اجتماعی، مذهبی و تحقیر باورهای آیینی ایرانی اسلامی درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن کریم رفته‌اند غافل از اینکه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.

‌در حالی فیلم موهوم «عنکبوت مقدس» با ارایه چهره‌ای مخدوش از جامعه‌ی ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین‌المللی جای سوال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین‌المللی به جای گذاشته است.

فعالین دانشجویی نیز به روند برگزاری جشنواره کن انتقاد کردند که از این رو در ادامه نظرات برخی از این افراد را می خوانید:

ایرانی بودن صرفاً به محل تولد خلاصه نمی‌شود!

مصطفی ساجدی، فعال سابق دانشجویی و منتقد سینما در صفحه اینستاگرام خود با انتقاد از فیلم عنکبوت مقدس نوشت: ما می‌توانیم برای موفقیت یک ایرانی خوشحال باشیم، به خصوص آنکه این موفقیت بعد از تحمل سختی‌ها و عبور از یک اجحاف باشد؛ اما یک شرط دارد!

ارنست رنان فیلسوف و زبان‌شناس فرانسوی ملیت را اینگونه تعریف می‌کند: «ملت یک روح است، یک اصل معنوی؛ دو چیز که در واقعیت یک چیز بیش نیستند، این روح و این اصل معنوی را می‌سازند. از یک سو، میراثی غنی و مشترک از خاطرات و از سوی دیگر وفاق کنونی، تمایل به زندگی مشترک، به ارزشمند ساختن میراث دست ناخورده و بازمانده از پیشینیان.»

با این تعریف موفقیت آنکه خود را ایرانی می‌داند، هنگامی ارزشمند و قابل احترام است که حاصل زیر سوال بردن فرهنگ، تمدن، مردمان کشور، وطن و مقدسات ملت نباشد. ایرانی بودن صرفاً به محل تولد خلاصه نمی‌شود! پیوند خوردن و تعریف نسبت‌ها با عناصر تشکیل دهنده یک وطن و ملت -یعنی فرهنگ و تمدن و مردم- است که می‌توانیم فردی را هموطن یا بی‌وطن بدانیم...

خانم زر امیر ابراهیمی، هرچقدر هم در جشنواره کن از مردم خوزستان و رنج آنها صحبت کند، هنگامی ایرانی محسوب می‌شود که علقه و علاقه مردم این خطه به اهل بیت (علیهم السلام) و فرهنگ ایرانی و ملیت این مردم درک کند و به آنها احترام بذارد و به نشانه احترام از حضور در اثری که نتیجه‌اش توهین به فرهنگ و مقدسات و ملیت آنها است خودداری کند اما تصمیم او چیز دیگری بوده است. او نه تنها تصمیم گرفت که بر خلاف خواسته‌ها و علایق یک ملت حرکت کند، بلکه آگاهانه دست به انتخابی زد که در تقابل و تخریب وطن و آنچه که وطن را شکل می‌دهد قرار گرفته است.

ایرانی‌های ضد وطن کم نداشته‌ایم؛ خیلی‌هایشان سختی هم کشیده‌اند اما یا روزی دست به سلاح نظامی بردند علیه این ملت یا امروز برای تحریم بیشتر مردم، نامه می‌نویسند. در عرصه فرهنگ هم می‌توان ضد ملت بود. پس اجازه بدهید از این اتفاق خوشحال نباشیم و کف و سوت نزنیم که او نه شرایط ایرانی بودن را دارد و نه حرمت هموطن بودن را حفظ کرده است.

اینقدری که شما سیاست رو بلدید مرحوم هاشمی بلد نبود

سجاد بلوکات از دیگر فعالین دانشجویی نیز در واکنش به حواشی جشنواره کن نوشت: چقدر شما هفت خطید چقدر شما آب زیر کاهید چقدر ما ساده ایم بخدا.

اینقدری که شما سیاست رو بلدید مرحوم هاشمی بلد نبود چقدر خوب بلدید به وقتش حرف‌بزنید به وقتش سانسور کنید چقدر از مسوولای ما مسوول ترید نه فقط اینایی که تو عکسن همشون از خود جشنواره تا خبرنگارها و ...

میپرسید چرا؟ این سناریو رو دقت کنید سعید روستایی با تهیه کننده ای که رسما سرهنگ سپاه بوده به جشنواره امده سرهنگ نوروزبیگی که رابط سپاه با موسسات تصویری برای ادوات جنگی بوده او از شرایط خفقان در کشور میگوید کسی از او درباره عقبه تهیه کننده سوال نمیکند اینجا سانسور ثواب است.

ترانه علیدوستی شرایط امروز ایران را می کوبد اما از مهمترین جنبشی که این روزها در سینمای ایران حرفش هست و اتفاقا او از ادم های محوری جنبش می تو یا پایان خشونت علیه زنان است هیچ حرفی‌نمیزند میدانید چرا؟ چون اولین سوال بعدی احتمالا این است که چطور فیلمی با حضور محوری یک فرد متهم به تجاوز با ادعای خانم علیدوستی و دوستانش یعنی فرهاد اصلانی اجازه حضور در جشنواره را گرفته چرا قسمت های بازی او در فیلم حفظ شده خون او رنگین تر از کوین اسپیسی ستاره هالییود بوده که تمامی سکانس های بازی اش در فیلم ریدلی اسکات حذف شده بود؟

چرا نسبت به حضور  سعید پورصمیمی فرد دیگر متهم به تجاوز در کنار خودش نخروشید؟ مجمع تشخیص‌ مصلحت روشنفکران برهم خوردن عیش فیلم برادران لیلا در کن را مصلحت نمیدانست؟ اقای رفسنجانی ببخشید خانم علیدوستی با گفتن انشالله گربه است از کنار قضاوت کتایون ریاحی پیرامون پورصمیمی گذشت؟

چرا هیچ رسانه ی مستقل غربی به کپی نعل به نعل فیلمنامه و دکوپاژ فیلم عنکبوت مقدس با فیلم عنکبوت کنجکاو نشد؟ حتی سوالش هم حرام بود؟‌ تا مبادا که ترک بردارد چینی نازک دل سازندگان؟ چون در این فیلم احیانا قرار بود تروریسم دینی را به تصویر بکشد و عنکبوت مقدس همسان سازی شود با مشهد مقدس؟ بقیه سوال ها حاشیه ای است و حالا سخت نگیرید دیگه!

اصغرفرهادی هنوز متهم به کپی در اخرین ساخته خودش است انقدری که در دنیا این اتهام جدی گرفته شده در ایران خبری از آن نیست چون اینجا حقوق کپی رایت رعایت نمیشود و اصغرجان اینجا مومن به فتوای استفاده از حق الاختراع کفار و جایزی استفاده از آن بین برخی از مراجع است و خیلی سخت نگرفته اما او با این اتهام سنگین جهانی از دید جشنواره کن جایز الخطا تشخیص‌داده شده و با انتخابش به عنوان داور دهن منتقدینش را گل گرفته اند. پس ببین استاد اگر کَن است شاگردانی این چنین سیاسی اصلا بعید نیست.

راستی هنوز فرد اصلی لو نرفته...

به فرهنگ و مردمی که نزد آنان بی آبروست، دهن کجی کرد!

محمدرضا کائینی از فعالین رسانه ای نیز درباره جایزه جشمواره فیلم کن نوشت: پانزده سال پیش، کمینه ای در وبال یک فضاحت، که خود و رفقایش خلق کرده اند، می مانَد. اول به" کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!" یا "خوردم، نخوردم" می افتد و می بیند که کار را خراب تر کرده و نهایتا هم، فرار از کشور را برمی دارد. مدتی گم و گور بود، تا هوا برش می دارد‌، که با عنکبوتِ سیاه نمایی از دین و وطن، به صحنه برگردد و احتمالا به فرهنگ و مردمی که نزد آنان بی آبروست، دهن کجی کند!

غافل از آنکه تاریخ و‌ موضوع مصرف خود را، به شدت محدود کرده است! به شهادت موارد مشابه، از این پس تنها در این جنس معرکه ها، به دنبالش خواهند فرستاد! بله، آدم ها حق تعیین سرنوشت دارند! به نظرم اگر در ایران می ماند و با مشکلات فیلمِ پخش شده اش می ساخت، شرافتمندانه تر از آن بود تا برود و با این فیلم ها بسازد! موضوع به قدری مهوع است، که ثناخوان های حرفه ای این جوایز هم، ترجیح داده اند تا زبان به دهان بگیرند.

حمایت داخلی ها از فیلم عنکبوت مقدس

با کسب جایزه امیرابراهیمی از جشنواره فیلم کن بسیاری از هنرمندان و سیاسیون کشورمان از این فیلم و برنده شدن آن در جشنواره فیلم کن حمایت کردند. حمایت هایی که هرچند از برخی هنرمندان انتظاری نمیرود به همچین موضوعاتی توجه کنند اما از برخی سیاسیون که انتظار می رفت هم از سیاست های جشنواره کن خبر داشتند هم به موضوعات و محتوای فیلم ورود می کردند واکنشی متناسب با محتوای فیلم نشان دهند اما می بینیم که آنها هم کورکورانه به حمایت پرداختند.

آذر منصوری عضو شورای مشاوران سیدمحمد خاتمی و معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت که در شهریور ۱۳۸۸ دستگیر شد و در اسفند همان سال حکم ۳ سال زندان از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب دریافت کرد اما اجرایی نشد در واکنش به اهدای جایزه بهترین بازیگر زن نوشت: زهرا امیرابراهیمی از خاکستر خود برخاست و امروز مزدش را گرفت.

علی علیزاده فعال رسانه ای نیز در جواب وی نوشت: خانم منصوری! شما واقعا اینقدر با ایران ستیزی فرهنگی در غرب ناآشنایید؟ یا از لجبازی سیاسی کنار ایران ستیزان ایستاده اید؟

محمدعلی ابطهی از دیگر فعالین سیاسی اصلاحطلب نیز در واکنش به این موضوع نوشت: زهرا امیرابراهیمی نشان داد که وقتی مشکلی زمینت می زند می شود دوباره بلند شد و به قله رسید.

گویا آقایان اصلاحطلب نمی دانند قله ای که زهرا امیرابراهیمی بر آن ایستاده است دروقع قله ایران هراسی است. حمایت از فیلمی که به تحریم های ایران مشروعیت بخشید آن هم توسط کسانی که همواره خود را مخالف تحریم های غربی ها می دانستند عجیب و دور از انتظار است.

کسانی که میخواستند در بین جهانیان چهره خوبی از ایران نشان دهند و ایران هراسی را در جهان کاهش دهند امروزه چطور می توانند از عوامل فیلمی حمایت کنند که مبلغ ایرات ستیزی در جهان هستند؟

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top