تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/03/19 - 10:25
کد خبر: 434885

چگونگی تغییر در کنکور؛

بررسی تغییرات جدید کنکور دو مرحله‌ای

بررسی تغییرات جدید کنکور دو مرحله‌ای

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد. همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مطابق مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه» که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید قرار شد که از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار شود.

مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی هستند که بیش از ۲ سال به صورت مستمر روی این موضوع کار شده است و چند سالی هم می‌شود که ستاد نقشه جامع علمی کشور روی این طرح کار می‌کند. بر همین اساس قرار است که از سال ۱۴۰۲ تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت ۶۰ درصد قطعی در کنکور سراسری لحاظ شود، اما در سال ۱۴۰۱ این تاثیر ۴۰ درصد خواهد بود در این آزمون موارد زیر تاثیرگذار خواهند بود.

تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی که تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و دارای مجوز پذیرش دانشجو از ان هستند موسسه را تشکیل می‌دهند.

زیرگروه ها در هر گروه آزمایشی حذف می شود

میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در گروه‌های آموزشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان و هنر نمره‌کل آزمون اختصاصی داوطلبان کنکوری را تشکیل می‌دهند که اجرای آن از سال ۱۴۰۲ به بعد است.

طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر کدام از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌شود و هر سه سال قابل بازنگری است و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می شود.

مطابق تبصره ۲ سازمان سنجش این اختیار را دارد که برای برخی از رشته‌های خاص مانند تربیت بدنی یا رشته‌های هنر علاوه بر آزمون اختصاصی به برگزاری آزمون عملی یا تشریحی بپردازد.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون در رشته های پرمتقاضی

پذیرش در رشته محل هایی که پرمتقاضی نیستند مطابق سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام خواهد شد و در رشته محل های پرمتقاضی هم با اعمال نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی خواهد بود.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی کنکور سراسری برای پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود ۴۰ درصد با تأثیر مثبت است و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ تاثیر آن به صورت ۶۰ درصد قطعی در نمره کل نهایی اختصاص می‌یابد و ۴۰ درصد باقی مانده آن سهم خود آزمون را تشکیل می‌دهد.

مطابق ماده ۴ وزارت آموزش و پرورش بایستی سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان را ایجاد کند تا از سال ۱۴۰۲ تمام داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها دارای سابقه تحصیلی باشند.

از سال ۱۴۰۴ به بعد هم تمام داوطلبان در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی متناسب با نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش باشند.

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور وظیفه دارد که نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست‌های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی طی حداکثر شش ماه اقدام کرده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

حذف دروس عمومی در کنکور

ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد افزود: با این کار سوالات تخصصی می‌تواند عمیق ترطرح شود؛ چرا که با حذف سوالات دروس عموم مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می‌باید.

او گفت: کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می‌شود و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت خواهد کرد.

اما و اگر‌هایی درباره برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ وجود دارد و انتقاداتی هم نسبت به ناقص بودن این مصوبه از سوی مجلس مطرح شده است که باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را از شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد.

کنکور دو مرحله ای شد

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از چندین جلسه بررسی، طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند.

در جلسه روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تأمین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و بویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید. همچنین اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مباحث خود برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه، به منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند.

بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود. سیاست‌های جدید بتدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد، به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد. همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

جزئیات دقیق سیاست‌های جدید سنجش و پذیرش دانشجو متعاقباً از سوی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

آزمون بدون کاغذ از سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره برگزاری آزمون تمام الکترونیک سراسری در سال ۱۴۰۳، گفت: برای سال ۱۴۰۳ آزمون سراسری به شکل الکترونیکی و بدون کاغذ برگزار می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها، سازمان سنجش سالی شش آزمون برگزار می‌کند که از این تعداد، داوطلب دو آزمون را می‌تواند به رسمیت بشناسد و چهار آزمون دیگر، آزمایشی محسوب می‌شود.

پورعباس به این نکته اشاره کرد که آزمون‌های استاندارد کشوری در چارچوب آزمون سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

معاون وزیر علوم تاکید کرد که داوطلبان تا زمانی که در آزمون‌های آزمایشی به نقطه مطلوب نرسیده‌اند، حق شرکت در آزمون‌ها دارند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top