تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/04/26 - 11:33
کد خبر: 438404

علت ساییده شدن لاستیک خودرو چیست؟

علت ساییده شدن لاستیک خودرو چیست؟

سایش تایر خودروها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خودروکار، سایش لاستیک‎ خودروها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مشکلات عمده و متداول که بیشتر خودرو های قدیمی درگیر آن هستند، آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه‌ها رعایت نمی‌شوند یا اصلا دقیق تنظیم نمی‌شوند.

فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود، حتی اگر آن را رها کنید، نباید چنین وضعی پیش بیاید. گاهی هم فرمان لرزش دارد، بعضی وقت‌ها تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج است چون به درستی عمل نمی‌کند. سایش لاستیک‌ها علاوه بر این‌ها می تواند علل گوناگون دیگری از جمله خرابی و سائیدگی پلوس ها، ایراد در بالانس چرخ‌ها و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها داشته باشد.

سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای این‌که متوجه شویم که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است.

فرمان خودرو:
اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود (به خصوص زمانی که فرمان را رها می کنید)، اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند، آن‌گاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد.

فنر بندی:
فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که هم راستایی چرخ ها و یاتاقان های آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می شود.

همراستایی:
برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیک ها؛ لازم است که چرخها هم راستا باشند. این کار باعث می شود که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می شود و هدایت خودرو بهتر صورت می گیرد.

برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد: زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخ ها

کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخ‌ها است. هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو به طور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می شود که فرمان دهی خودور به سهولت صورت گیرد و از سایش لاستیک ها جلوگیر به عمل آید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشت کیلو شیشه در آزادراه زنجان - قزوین کشف شد
متفاوت ترین قاب از مراسم تشییع و تابوت ابراهیم رئیسی
اولین تصویر از آماده‌سازی محل دفن شهید سید ابراهیم رئیسی
پیکر شهید امیرعبداللهیان در حرم عبدالعظیم به خاک سپرده می‌شود
مقامات کدام کشورها در مراسم تشییع شهدای خدمت شرکت می‌کنند؟
وداع با پیکر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت در مصلی تهران برگزار شد
حزب تمدن اسلامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت
مراسم وداع با شهیدان خدمت در پایتخت آغاز شد
پرونده مجلس یازدهم بسته شد
انتشار دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از رئیس‌جمهور شهید رئیسی
روایت رئیس‌دفتر «رئیس‌جمهور شهید» از جزئیات سانحه سقوط بالگرد
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top