تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/05/13 - 00:54
کد خبر: 440238

نشریات دانشجویی در ماهی که گذشت؛

پرداختن به مسائل صنفی دانشگاه تا بررسی عملکرد دولت +جزئیات

پرداختن به مسائل صنفی دانشگاه تا بررسی عملکرد دولت +جزئیات

یکی از مسائلی که دستگاه دیپلماسی می‌توانست با رایزنی در حوزه انرژی به آن ورود کند مسئله کمبود برق در شبکه توزیع بود. باتوجه به مزیت نسبی ایران در حوزه انرژی‌های فسیلی مثل نفت و گاز با یک دیپلماسی فعال می‌توانستیم از این مزیت نسبی استفاده کنیم و ضعف کشور در حوزه برق را جبران کنیم.

به گزارش سرویس باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی را می‌توان یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی با بدنه دانشگاهی دانست. چرا که عملا این نشریات هستند که به عنوان رسانه‌ی مکتوب نقش ایفا می‌کنند و می‌توان آنرا از جریان ساز ترین رسانه ها در فضای دانشگاهی قلمداد کرد اما تا حدودی این رسانه ها در عصر حاضر و چندین سال اخیر کار را به پیام رسان ها و پلتفرم های اجتماعی داده اند. حال هر از چند گاهی این ارتباط روندی نزولی و حتی صعودی هم داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان داده‌اند در صورتی‌که بتوانند ذائقه دانشجویان را به‌خوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان رو به ‌رو خواهند شد.

از این رو در ادامه به بررسی نشریات دانشجویی در تیر ماه پرداختیم که نشریات دانشجویی در ماه گذشته بیشتر بر چه موضوعاتی تمرکز داشته اند:

نقد به رویکرد کاهش اختیارات شورای صنفی در تلنگر

گاهنامه صنفی فرهنگی سیاسی تلنگر به صاحب امتیازی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شماره بیست و پنجم خود سعی کرده بر اساس هویت این نشریه به موضوعات سیاسی و فرهنگی و همچنین مسائل صنفی دانشگاه خود بپردازد. در این شماره از نشریه به موضوعاتی همچون نقد به رویکرد کاهش اختیارات شورای صنفی، مصاحبه با سید حامد ترابی پیرامون مذاکرات و برجام، جهاد تبیین و همچنین بررسی تجارب نزدیک به مرگ از منظر پزشکی اشاره شده است.

در بخشی از یادداشتی با عنوان«جنگی که بود؛ راهی که هست.» با محوریت مسئله جهاد تبیین و ضرورت شفافیت آرا در مجلس می‌خوانیم: «این جوانان هستند که قرار است در آینده برای پاسداری از انقلاب اسلامی شمشیر بزنند. تبیین یعنی آگاهی و روشنگری؛ تا زمانی که فرد آگاه به مسائل نباشد، چگونه دیگران را آگاه خواهد کرد؟ بنابراین جوان دانشجو برای اینکه بتواند جهاد تبیین انجام دهد باید از خود شروع کند و آگاهی به مسائل در هر زمینه‌ای، به خصوص سیاست، نیاز به شفافیت دارد.»  

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

مولفه‌های قرآنی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در نشریه امت واحده

فصلنامه امت واحده به صاحب امتیازی کانون مهدویت دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در شماره سوم خود به طور ویژه، عید سعید قربان را محور اصلی نشریه قرار داده و در ادامه به مسئله مهدویت نیز وارد شده است. در این شماره از امت واحده، به موضوعاتی همچون پاسخگویی به شبهات حول محور عمر طولانی امام زمان(عج)، تبیین مفهوم اقناع، مولفه‌های قرآنی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در آرمان شهر مهدوی و همچنین ایده‌هایی برای نزدیک شدن به امام زمان(عج) پرداخته شده است.

در بخشی از یادداشتی با عنوان«مولفه‌های قرآنی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در آرمان شهر مهدوی» می‌خوانیم: «اتحاد ملی و انسجام اسلامی، رمز پیروزی و ماندگاری جامعه بشری در همه عرصه‌ها است و اختلاف و تفرقه، عامل انحطاط و شکست آنان است؛ زیرا در قرآن کریم، تمام بشریت، امت واحد، قلمداد شده و داستان و تاریخ امت‌های پیشین زمینه و عبرتی کارساز برای اهل خردبه شمار آمده است، تا از تفرقه بپرهیزند.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

بررسی عملکرد دولت در حوزه مسکن در نشریه فتح

نشریه فتح به صاحب امتیازی بسیچ دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در شماره دویست و بیست و سوم خود به موضوعات سیاسی و فرهنگی پرداخته و مطالب نشریه را  با بررسی عملکرد دولت در حوزه مسکن شروع کرده است. این نشریه، برای بررسی جنبش ایرانیزه شده می تو یادداشتی تنظیم کرده و همچنین در یادداشتی دیگر به موضوع مذاکره ایران و عربستان پرداخته است. نشریه فتح در ادامه، یادداشتی با موضوع دیپلماسی انرژی دارد.

در بخشی از این یادداشت با عنوان «انرژی با عینک دیپلماسی» آمده است: «یکی از مسائلی که دستگاه دیپلماسی می‌توانست با رایزنی در حوزه انرژی به آن ورود کند مسئله کمبود برق در شبکه توزیع بود. باتوجه به مزیت نسبی ایران در حوزه انرژی‌های فسیلی مثل نفت و گاز با یک دیپلماسی فعال می‌توانستیم از این مزیت نسبی استفاده کنیم و ضعف کشور در حوزه برق را جبران کنیم.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

نقد نحوه کارورزی در دانشگاه در نشریه کلیپس

نخستین شماره نشریه کلیپس که ضمیمه نشریه سانسوریا است و به صاحب امتیازی یگانه افکار نامی منتشر شده، با رویکردی طنز و ویزه بانوان آغاز به کار کرده است. این نشریه ابتدا به نحوه کارورزی در دانشگاه نقد کرده و در ادامه نیز یادداشتی را با موضوع امتحانات پایان ترم منتشر کرده و حضوری شدن امتحانات با وجود آموزش‌های مجازی را مورد انتقاد قرار داده است. در پایان نیز یادداشتی با عنوان «دختر، جگر پدر» به مناسبت روزدختر آمده است.

در بخشی از یادداشتی با عنوان «ورزش‌کاری یا کارورزی؟!» می‌خوانید: « آقای مسئول محترم رو به روی ما نشست و شروع کردبه گفتن حرف‌های تکراری‌ای که من بهتر بلد بودم همه را تحویلش دهم و در نهایت آنقدر از کارخانه‌شان و خدماتی که کارگران می‌دهند تعریف کرد که دلم خواست همین فردا ترک تحصیل کنم و به عنوان یک کارگر ساده در آنجا مشغول به کار شوم. بعدش هم از فرصت‌های کارآموزی در این شرکت تعریف کرد تالااقل اگر قصد بیگاری داریم مفت و مجانی نیروی تازه نفس گیر آورده باشد، از چشم‌هایش خواندم از آنهایی است که دائم با تهدید نمره قرار است خونمان را در شیشه کند تا به بهانه یادگیری کارهای عقب افتاده‌اش را راست و ریس کنیم.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه دانلود بخوانید.

علل ضرورت مطالعه ادبیات کلاسیک در نشریه وقایع اتفاقیه

نشریه وقایع اتفاقیه به صاحب امتیازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در نود و ششمین شماره خود، با رویکردی ادبی اجتماعی به سراغ موضوعاتی همچون اصالت تاریخی هنر و ادبیات ایران، بیان فواید و ویژگی‌های رمان‌های کلاسیک و همچنین بیان علل ضرورت مطالعه ادبیات کلاسیک پرداخته است. وقایع اتفاقیه از قالب خبرنویسی در نشریه‌اش غافل نبوده و در بخش نگاه ویزه، خبری در رابطه با راه حل جدید نتفلیکس برای عبور از بحران رکود و سوددهی کم را پوشش داده است.

در ادامه در بخشی از مصاحبه‌ای با دکتر محمود رضا قربان صباغ عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «بقای «کلاسیک»یک نویسنده» آمده است: «اثر کلاسیک اثری است که بیش از آنکه خوانده شود، درباره آن نوشته می‌شود، یا درباره آن بحث می‌شود،یا به آن اشاره می‌شود. مردم رغبت زیادی به خواندن آثار کلاسیک ندارند، ولی به گونه‌ای راجع به آنها صحبت می‌کنند که گویی اطلاع دارند و آنها را خوانده‌اند.»

جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.

گزارش از زهرا پلویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top