تاریخ انتشار: شنبه 1401/05/15 - 08:51
کد خبر: 440342

آموزش بازی روی میز بیلیارد و اسنوکر

آموزش بازی روی میز بیلیارد و اسنوکر

تعطیلات، دردسرهای خود را به همراه دارد. حوصلهای که مدام از تکرار روزهای روتین، سر می‌رود و فقدان یک کار مهم که تمام روز آدم را اشغال کند حس می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، تعطیلات، دردسرهای خود را به همراه دارد. حوصله­ای که مدام از تکرار روزهای روتین، سر می‌رود و فقدان یک کار مهم که تمام روز آدم را اشغال کند حس می‌شود. اجازه دهید خیالتان را راحت کنم. اگر تفریحی وجود نداشته باشد، تعطیلاتی نیز در کار نخواهد بود. البته ناامید نشوید. این نوشته با یک پیشنهاد جذاب همراه است که میتواند انقلابی در اوقات فراغت شما ایجاد کند. این پیشنهاد جذاب، چیزی نیست جز بازی‌کردن بر روی میز بیلیارد و اسنوکر.

بیلیارد و اسنوکر، متعلق به پادشاهان

بله، درست خواندید. این بازی‌ها در ابتدا سلطنتی بودند و در وهله‌ی اول به پادشاهان فرانسوی در قرن پانزدهم میلادی تعلق داشتند. البته در ابتدای قصه، خبری از میز اسنوکر و بیلیارد نبود و این دو بازی به واسطه‌ی گوی و گرز بر روی زمین چمن انجام می‌شدند. رفته‌رفته، گوی و گرز، جای خود را به توپ و چوب اسنوکر دادند و میز بیلیارد، جایگزین زمین‌های پوشیده از چمن شد. رنگ سبزی که در سطح اکثر میزهای بیلیارد و اسنوکر امروزی دیده می‌شود، تداعی‌کننده‌ی همین خاطره است.

 

خیلی طول نکشید که این دو بازی، جایگاه ویژه‌ای در قلب میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان یافتند. حالا تنها در کشور کره جنوبی، روزانه 1.2 میلیون نفر، چوب اسنوکر و بیلیارد را به دست می‌گیرند و در 2000 باشگاهی که متعلق به این بازی‌هاست، لذت می‌برند. فقط کافی است با این دو بازی آشنا شوید تا به بازی‌کردن بر روی میز اسنوکر و بیلیارد، اعتیاد پیدا کنید. چرا شما جزو میلیون‌ها طرفدار اسنوکر و بیلیارد نباشید؟

 

چرا بیلیارد و اسنوکر اینقدر جذاب است؟

پاسخ این سوال را در نخستین امتحان خواهید فهمید. دقت، چالش، استراتژی و مهارت‌هایی که مرور زمان پیشرفت می‌کنند، اجازه نمی‌دهد که از این دو بازی دل بکنید. روی میز بیلیارد و اسنوکر همواره خود را در مقابل یک چالش جدید خواهید دید و همیشه، چیزی برای آموختن وجود دارد. البته مزایای بیلیارد و اسنوکر به جذابیت این دو بازی خاتمه نمی‌یابد. در 2 ساعت از بازی بیلیارد، چیزی نزدیک به 100 گردش را در اطراف میز بیلیارد انجام می‌دهید که همین با یک پیاده‌روی طولانی برابر است و کمک می‌کند تا کالری بسیار زیادی را بسوزانید. بیلیارد و اسنوکر می‌توانند روند سالخوردگی را کند کنند، تمرکز شما را بهبود بخشند، هماهنگی بیشتری بین مغز و اندام‌های بدن شما ایجاد کنند و در کنار همه‌ی این‌ها، شما را به بهترین شکل ممکن سرگرم کنند.

جذابیت بیلیارد و اسنوکر از وظیفه‌ی شما در این بازی سرچشمه می‌گیرد: شما ناچارید پیش از حریف، پیروز شوید و همین رقابت را به بالاترین سطح خودش می‌رساند.

آموزش بازی روی میز بیلیارد و اسنوکر

چوب اسنوکر و بیلیارد را به دست بگیرید

هنوز برای یادگیری قوانین، خیلی زود است. بهتر است در ابتدا یاد بگیرید که چگونه ضربه بزنید. چه بر روی میز اسنوکر، چه بر روی میز بیلیارد، حق ندارید توپ‌ها را مستقیما لمس کنید. شما برای تکان‌دادن هر توپ ناچارید که از یک چوب اسنوکر یا بیلیارد استفاده کنید. برای این کار، یک دست را روی میز قرار ‌دهید. این دست قرار است که عملیات پل‌زدن (Bridge) را انجام دهد. به این معنا که چوب بر روی این دست قرار می‌گیرد و با توجه به فرم خاص دست، نمی‌تواند حرکتی کنترل‌نشده داشته باشد. بسیار اهمیت دارد که چوب اسنوکر و بیلیارد را تحت فرمان خود داشته باشید؛ چرا که در غیر این صورت، ضربه‌ی شما به خطا خواهد رفت. بازیکنان، روش‌های مختلفی برای پل‌زدن انتخاب می‌کنند. بعد از یک مدت کوتاه خواهید فهمید که کدام روش برای شما بهتر است.

 

حالا با چوب اسنوکر و بیلیارد ضربه بزنید

یکی از پاها را در جلوی دیگری قرار دهید و بر روی میز بیلیارد یا اسنوکر خم شوید. این نقطه‌ای است که احتمالا به کمک یک بازیکن حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. سعی کنید راحت باشید. تحمل کردن یک فشار در هنگام ضربه، احتمالا به این معناست که کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهید. مچ دستی که چوب اسنوکر را گرفته است، نباید با بدن شما فاصله پیدا کند. همواره تلاش کنید که آن را رو به داخل نگه دارید تا بتوانید چوب اسنوکر و بیلیارد را در یک حرکت آونگ‌گونه به جلو و عقب ببرید. نکته‌ی دیگری که اهمیت دارد به دید شما بر روی میز اسنوکر و بیلیارد برمی‌گردد. سعی کنید چانه‌ی خود را در بالای چوب اسنوکر و بیلیارد بگذارید تا به دید مستقیمی برسید. شاید در تلاش‌های اول موفق نشوید که به‌درستی ضربه بزنید اما به شما اطمینان می‌دهم که این وضعیت، خیلی طول نخواهد کشید.

 

ضربه به کدامین توپ مجاز است؟

پاسخ به این سوال به یک کلمه خلاصه می‌شود: کیوبال (توپ سفید). در اصل، هدف شما در بازی بیلیارد و اسنوکر این است که با تکان‌دادن توپ سفید از طریق چوب اسنوکر یا بیلیارد، توپ‌های دیگر را نیز جابه‌جا کنید. شما در هیچ‌کدام از این دو بازی نمی‌توانید به توپی غیر از توپ سفید ضربه بزنید و این مهم‌ترین قانونی است که باید روی میز اسنوکر و بیلیارد اجرا شود.

 

بازی کردن روی میز بیلیارد

چینش ابتدایی

در شروع بازی، هر توپی غیر از توپ سفید را درون مثلث (rack) قرار ‌دهید. مثلث را در یک طرف میز و توپ سفید را با فاصله در مقابل آن بگذارید به گونه‌ای که یکی از رئوس مثلث، دقیقا در روبه‌روی توپ سفید قرار بگیرد. در دو رأس پشتی مثلث، باید دو گونه‌ی مختلف از توپ‌ها (یکی تک‌رنگ و دیگری دورنگ) دیده شود.

 

شروع بازی و تعیین گروه

یکی از بازیکنان مأمور می‌شود که توپ سفید را به سمت توپ‌های دیگر بفرستد و اصطلاحا، توپ‌ها را بر روی میز بیلیارد پخش کند. اگر بعد از انجام این کار، توپی به داخل حفره‌ها افتاد، بازی را ادامه می‌دهد؛ اما اگر این اتفاق نیفتاد، نوبت رقیبش فرا می‌رسد. این اتفاق آنقدر تکرار می‌شود که یک بازیکن، یک توپ را به داخل حفره‌ها بفرستد. اگر آن توپ، تک‌رنگ بود، آن بازیکن دیگر اجازه ندارد به توپ‌های دو رنگ ضربه بزند؛ چرا که آن دسته از توپ‌ها به حریف او تعلق دارند. البته که برعکس این قضیه هم صدق می‌کند.

آموزش بازی روی میز بیلیارد و اسنوکر

هدف بازی

هدف شما بر روی میز بیلیارد این است که تمامی توپ‌های متعلق به گروه خود را به داخل حفره‌ها بفرستید. جذابیت بازی اینجاست که اگر ضربه‌‌ی شما به خطا برود، حریف شما فرصت دارد تا بازی را پیش از شما تمام کند. بعد از اینکه توپ‌های گروه شما تمام شد، به سراغ توپ شماره 8 (توپ مشکی) می‌روید. بلافاصله بعد از جاکردن توپ مشکی، شما به‌عنوان برنده‌ی بازی شناخته می‌شوید. حواستان باشد که توپ مشکی در آخرین مرحله پات شود وگرنه بازی را از دست خواهید داد.

 

خطاها روی میز اسنوکر و بیلیارد

به خطاهایی که بر روی میز بیلیارد و اسنوکر اتفاق می‌افتد، پیتوک می‌گویند. در صورتی که پیتوکی را مرتکب شوید، حریف می‌تواند توپ سفید را بردارد و آن را در نقطه‌ی دلخواهش از میز بیلیارد بکارد. مهم‌ترین خطاهای بیلیارد عبارت‌اند از:

  • ضربه‌زدن به توپ حریف
  • پات‌کردن توپ سفید
  • برخورد نکردن توپ سفید با هیچ‌کدام از توپ‌ها

 

بازی کردن روی میز اسنوکر

بازی‌کردن روی میز اسنوکر، شباهت زیادی به بازی‌کردن روی صفحه‌ی شطرنج دارد. به علت اینکه یادگیری بازی اسنوکر معمولا بیشتر از بیلیارد طول می‌کشد، بهتر است از بازی روی میز بیلیارد شروع کنید و وقتی مهارت‌های کافی را آموختید، اسنوکر را امتحان کنید.

تفاوت اساسی بیلیارد و اسنوکر در اینجاست که برنده‌ در بازی اسنوکر بر اساس امتیازات کسب‌شده در طول بازی مشخص می‌شود. توپ‌ها در این بازی به دو دسته‌ی قرمز و غیرقرمز (رنگی) تقسیم می‌شوند. توپ‌های قرمز، زرد، سبز، قهوه‌ای، آبی، صورتی و مشکی به ترتیب 1 تا 7 امتیاز دارند.

 

راه پیروزی

هر بازیکن وظیفه دارد که به تناوب، یک توپ قرمز و یکی از توپ‌های رنگی را پات کند. توپ‌های رنگی پات‌شده تا زمانی که توپ‌های قرمز بر روی میز اسنوکر وجود دارند، به روی میز و در جایگاه خود برمی‌گردند. بعد از این که توپ‌های قرمز تمام شد، بازیکن‌ها باید توپ‌های رنگی را به ترتیب امتیاز پات کنند تا بازی تمام شود. در نهایت فردی که بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد، به‌عنوان برنده‌ی بازی شناخته می‌شود.

 

امتیاز گرفتن کافی نیست

بخش بزرگی از جذابیت اسنوکر به خطاها و خطراتی که در بازی وجود دارند، برمی‌گردد. وظیفه‌ی هر بازیکن روی میز اسنوکر به دو مورد خلاصه می‌‌شود: کسب امتیاز و سخت‌کردن بازی برای حریف.

آشنایی و تسلط شما بر روی قوانین پرتعداد اسنوکر از این نظر اهمیت دارد که به شما قدرت می‌دهد تا از اشتباهات حریف نیز سود ببرید. پس چوب اسنوکر را به دست بگیرید و به وظیفه خود عمل کنید.

 

خطاها و خطرها در بیلیارد و اسنوکر

خطاهایی که روی میز بیلیارد شاهد بودیم، در اسنوکر نیز حضور دارند؛ اما تفاوت اصلی اینجاست که در صورت ارتکاب خطا در اسنوکر از امتیازات شما کسر می‌شود. هدف‌گرفتن یک توپ خارج از نوبت یا برخورد نکردن توپ سفید با هیچ توپ دیگری، روی میز اسنوکر نیز خطا محسوب می‌شوند؛ اما هیچ بازیکنی حق ندارد که بعد از مشاهده‌ی این حرکات، توپ سفید را از روی میز اسنوکر بردارد. اگر توپ سفید به داخل یکی از حفره‌ها سقوط کرد، بازیکن مقابل شما تنها در منطقه‌ای مشخص می‌تواند بازی را مجددا شروع کند. منطقه‌ای که در میز اسنوکر به شکل یک D دیده می‌شود.

 

قوانین تاثیرگذار اسنوکر که باید بدانید

  • در صورت هدف‌گرفتن توپی که در خارج از نوبت قرار دارد، حداقل 4 امتیاز از دست خواهید داد. این کسر امتیاز با هدف‌گرفتن توپ آبی، صورتی و مشکی به 5، 6 و 7 امتیاز افزایش می‌یابد
  • اگر حریف شما مرتکب پیتوک شد، می‌توانید از او بخواهید که به بازی ادامه دهد
  • بعد از این که حریف شما مرتکب پیتوک شد، می‌توانید از قانونی به نام free ball استفاده کنید و از هر توپی (حتی خارج از نوبت) امتیاز بگیرید

 

اولین قدم با خرید میز بیلیارد و اسنوکر

اگر هنوز در باشگاه بازی می‌کنید، اولین قدم پیشرفت، خرید میز بیلیارد و اسنوکر برای تمرین در خانه و ویلاست. پس بد نیست با جست‌وجو در اینترنت و دیدن قیمت‌ها آغاز کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان اتمام تبلیغات
نظر متفاوت پرسپولیسی‌ها برای بازگشت بیرانوند
مربی خارجی استقلال به زودی معرفی می‌شود؟
تعداد بازداشتی های فساد در فوتبال به ۸ نفر رسید
مهم‌ترین مشکل چمن ورزشگاه تختی چیست؟
شاخص بورس تهران ۲۰ هزار واحد رشد کرد
افزایش ۱۷ درصدی درآمد پایدار بودجه در دولت سیزدهم
افزایش ۱۳.۷ درصد‌ی ‌سرمایه‌گذاری و رشد ۵ درصدی اقتصادی در دولت شهیدجمهور‌
تفاهم‌نامه گازی ایران و روسیه‌ امضا شد
امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است
وزیر ارشاد: مراسم چهلم شهید رئیسی فردا با سخنرانی «نصرالله» برگزار می‌شود
وزیر نفت: صادرات نفت کشور در شرایط تحریم ۲.۵ برابر شد
توضیحات مرتضوی درباره واریزی به حساب بازنشستگان
چرا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است؟
اجتماع حامیان سعید جلیلی در شیراز
مخبر: ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در جریان است
زاکانی در دانشگاه تهران: قراردادهای نفتی و گازی که در زمان دولت اصلاحات بستند، فاجعه است
علی باقری: شهید رئیسی مسیر خنثی‌سازی تحریم ها و مذاکرات را دنبال کرد
افتتاح ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی در سراسر کشور
حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان
لاریجانی: پزشکیان توانمندی اداره دولت را ندارد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top