تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/05/18 - 07:45
کد خبر: 440509

بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ (بخش دوم)؛

ظرفیت علوم پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ چه میزان افزایش داشت؟ +جدول

ظرفیت علوم پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ چه میزان افزایش داشت؟ +جدول

در چند وقت اخیر بحث های زیادی در رابطه با میزان افزایش ظرفیت پزشکی به گوش می رسید سر انجام شاهد افزایش میزان ظرفیت پزشکی مطابق دفتر انتخاب رشته کنکور تجربی هستیم.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گروه علوم تجربی هر ساله به دلیل برخورداری از رشته‌های پر طرفداری مانند پزشکی، بخش عظیمی از داوطلبان کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهند.

اما هر سال به دلیل این که تنها 15 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های سراسر کشور جنبه رقابتی دارند و در 85 درصد رشته‌ها پذیرش بدون کنکور نیز وجود دارد، برای داوطلبانی که خواهان قبولی در رشته‌های تاپی مانند پزشکی هستند، تبدیل به نوعی معضل و استرس شده است تا جایی که، بسیاری از دانش آموزان کنکوری به دلیل ترس از عدم موفقیت و کسب رتبه قبولی لازم، از دنبال کردن آرزوها و هدف‌های خود منصرف می‌شوند.

به همین منظور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز 18 ام آبان ماه سال 1400 بود که در صد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور با افزایش ظرفیت سه هزار نفری رشته‌های پزشکی در مدت پنج سال ، موافقت نمود تا بخشی از استرس و نگرانی داوطلبان کنکور کاهش یابد و مشکل کمبود پزشک نیز در جامعه حل شود.

طبق این تصمیمی که گرفته شد، بنا بر این است تا داوطلبان گروه علوم تجربی بتوانند در مدت زمان پنج سال تعیین شده، هر ساله سه هزار نفر ظرفیت پذیرش بیشتری داشته باشند تا مسیر تحصیل در رشته‌های گروه علوم پزشکی هموار شود و هم از یک جنبه دیگر مشکل کمبود پزشک نیز حل شود. 

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، سرانه تعداد پزشک به ازای هر ده هزار نفر جمعیت ایران حدود شانزده پزشک است که در مقایسه با سایر کشورها، ایران در وضعیت کمبود پزشک علی‌الخصوص در مناطق محروم و کم برخوردار قرار دارد؛ این در حالی است که با وضع قانون جدید و فارغ التحصیلی حدود پنجاه هزار دانشجو پزشکی در کشور، این سرانه به زودی به شاخص بیست پزشک به ازای هر ده هزار نفر خواهد رسید.

بنابراین طبق این گفته‌ها این آمار نشان می‌دهد که ایران با کمبود پزشک مواجه است و اگر موضوع پذیرش دانشجویان در رشته‌های پزشکی در مدت زمان پنج سال ادامه یابد، براساس برآوردهای انجام شده، ایران نیازمند دویست و بیست و پنج هزار پزشک است و تقریبأ در 15 سال متوالی این کمبود باید جبران شود؛ پس، این 5 سال مدت زمان خوبی برای ارزیابی است تا وضع کمبود پزشک، در کل کشور بررسی شود.

به همین دلیل جناب آقا سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرده‌اند که علی‌رغم این که در طی بیست سال گذشته ظرفیت آموزش رشته پزشکی از 27 دانشگاه به 57 دانشگاه رسیده است، اما ظرفیت پذیرش تغییر جدی نداشته و ما مشکل کمبود پزشک داریم علی‌الخصوص پزشک متخصص چرا که نسبت به سطح جهانی و منطقه در رتبه‌های پایین‌تر قرار داریم.

اما متن کامل این مصوبه از زبان سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب بدین شرح بوده است:

با استناد به بند 5-4 سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ 1393/06/29 مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و بند ۲-۵ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مورخ 1393/01/18 مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع ارتقا شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه و همچنین بند ۱۳ این سیاست‌ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و درراستای اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده؛ رفع کمبود پزشک؛ جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، با توجه به سرانه پزشک به جمعیت ۱۳ در ده هزار در سال جاری و به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ده هزار در سال 1401، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل به شرح جدول ذیل افزایش یابد.

البته پس از چهار سال، درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت با پیشنهاد ستاد راهبری اجرا نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

نکته قابل توجه: این افزایش ظرفیت مخصوص داوطلبان آزاد شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار می‌باشد. پذیرش در این افزایش ظرفیت که به صورت کد رشته محل‌های مشخص در دفترچه‌های راهنما سازمان سنجش آموزش کشور درج می‌شود، صرفأ برای ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود.

توجه: در صورت عدم وجود داوطلب واجد شرایط برای بخشی از این ظرفیت، ظرفیت باقیمانده صرفأ به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با تعهد ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت.

اما اگر نگاهی به دفترچه انتخاب رشته سال 1401 بیاندازیم این افزایش ظرفیت را در برخی از دانشگاه ها مشاهده میکنیم و در بعضی از دانشگاه ها شاهد این هستیم که برای اولین بار رشته پزشکی به آنها اضافه شده است. به طور مثال دانشکده های علوم پزشکی سیرجان و بهبهان نیز برای اولین بار قرار است دانشجوی پزشکی جذب کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال تحصیلی ۱۴۰۱ برای اولین بار علاوه بر ورودی مهر در ورودی بهمن نیز دانشجوی پزشکی پذیرش می‌کند. مطابق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری طی هر نیم‌سال تعداد ۲۰۰ دانشجوی پزشکی (در مجموع ۴۰۰، با احتساب دانشجویان تعهدی) در این دانشکده پذیرش می‌شوند که به طور معمول دانشجویان المیپادی و انتقال موارد خاص نیز به این تعداد افزوده می‌شود. آیا دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرفیت و توان فراهم آوردن امکانات آموزشی و رفاهی برای حدود ۵۰۰ دانشجوی پزشکی را دارد؟

همچنین علاوه بر افزایش شدید ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی ، ظرفیت رشته های کارشناسی از جمله پرستاری نیز تصاعدی افزایش داشته و شاهد رشد قارچی مجتمع ها و دانشکده هایی هستیم که بدون امکانات کافی، اقدام به جذب دانشجوی پرستاری میکنند.

در ادامه مقایسه با مقایسه امسال با سال گذشته افزایش ظرفیت پذیرش در سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی شهر تهران را ملاحظه می کنید:

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top