تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/05/23 - 17:44
کد خبر: 441013

پوربابایی خبرداد؛

وکالت تخصصی می شود

وکالت تخصصی می شود

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز از اجرای طرح تخصصی شدن وکالت در کشور برای اولین بار در خاورمیانه خبرداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، هوشنگ پوربابایی در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای طرح روند تخصصی شدن وکالت با بیان اینکه در کشور ۶۰ تا ۸۰ هزار وکیل در کشور داریم، گفت: کانون وکلا از قدیم این دغدغه را داشت که مرکز تخصصی راه اندازی کند تا وکلا به متخصص تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه وکلا در دنیا عام نیستند وتخصصی وکالت را برعهده دارند، گفت: در سایر کشورها اینکه هر پرونده‌ای را وکلا عهده بگیرند، اینطور نیست اما در ایران وکلا به صورت عمومی هر پرونده‌ای را بر عهده می‌گیرند.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون وکلای دادگستری از حدود ۱۲ سال پیش اقدام به راه اندازی دانشکده کرد تا تخصصی موضوع وکالت را دنبال کند.

پوربابایی ادامه داد: همزمان با گرفتن مجوزات لازم ۴ دپارتمان حقوق خصوصی، حقوق بین الملل، حقوق جزا و جرم شناسی و حقوق عمومی را تشکیل دادیم.

حقوق اراضی و بانکی و کیفری و دعاوی جنایی مواد مخدر، دعاوی کیفری خانواده، اقتصادی زیر مجموعه‌های این کمیته‌ها هستند و اعضای کمیته‌های مذکور ترکیبی از وکلا، قضات و مدیران اجرایی بودند.

وی ادامه داد: وظیفه این کمیته‌ها تدوین سرفصل‌ها بود، دو سال در این سرفصل‌ها صحبت کردیم و در نهایت سرفصل‌ها تصویب شد.توافق کردیم که گواهینامه تخصصی به وکیل دادگستری بعد از گذراندن دوره‌های جامع و کسب نمره قبولی در آزمون، داده شود.

وی با بیان اینکه این گواهینامه مورد تأیید وزارت علوم و کانون است، گفت: این طرح بومی سازی شده مدرسه وکالت فرانسه است. اساتید دانشگاه، وکلای مبرز و پیشکسوتان دستگاه قضائی از جمله مدرسین هستند.پس از اینکه مجوزات لازم اخذ شد اطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفت.

وی به ماده ۲۲ قانون حق الوکاله اشاره و تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۲ کانون‌ها به تخصصی شدن سوق داده شدند. همچنین قید شد که وکلای متخصص ده درصد بیشتر از سایرین حق الوکاله بگیرند.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: با توجه به کثرت و تعدد وکلا، این انتطار نمی‌رفت که وکیل ما محیط به تمامی قوانین شود.از سوی دیگر وکیل متخصص باعث می‌شود که به کمک دستگاه قضائی بیاید. قوانین و مقررات را دقیق به قوه قضائیه اعلام کند و این دستگاه رسیدگی‌هایی که می‌کند موجه تر باشد. این باعث می‌شود بار علمی دستگاه قضائی ما هم افزایش یابد.

پوربابایی ادامه داد: در حوزه وکالت ۶۰ سال عقب هستیم کانون وکلای دادگستری مرکز برای اولین بار در خاورمیانه این طرح را اجرا می‌کند البته کانون وکلای قوه قضائیه هم پس از ما این طرح را اجرا می‌کند.

وی از آغاز دوره ثبت نام طرح تخصصی شدن وکالت خبر داد و گفت: روز اول دوره اول ثبت نام است. ثبت نام حضوری و در دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری انجام می‌شود.

پوربابایی در پاسخ به سوال مبنی براینکه آیا افزایش ده درصدی حق الوکاله از سوی جامعه پذیرفته می‌شود؟ گفت: این موضوع بار هزینه‌ای برای مردم ایجاد نمی‌کند چرا که در کل مبلغ چشمیگیری نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه نیاز سنجی محورهای وکالت از میزان پرونده‌ها مشخص شده است گفت: محور دوره‌ها بر اساس پرونده‌های موجود و نیاز جامعه است و اینکه مردم چه مشکلاتی دارند. بر اساس آمار تعداد پرونده‌ها و مشکلات مردم، طرح تخصصی شدن وکالت ایجاد می‌کند.

پوربابایی در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس یک دوره ۱۰۰ ساعته آموزشی آیا می‌توان یک وکیل را تخصصی کرد؟ گفت: اسامی وکلای متخصص در سایتی اعلام می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top