تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/06/06 - 13:27
کد خبر: 442373

گفتگو اختصاصی با سردبیر نشریه دانشجویی «میم دخت»؛

نشریه‌ای برای شناخت چالش‌های دختران و پسران در تشکیلات

نشریه‌ای برای شناخت چالش‌های دختران و پسران در تشکیلات

در واقع یکی از اهدافی که برای انتشار این نشریه داشتیم این بود که میم دخت بستری برای شناخت چالش‌ها و مشکلات دختران و پسران مستقلی نسبت به هم باشد چون معتقدیم از این طریق بخشی از مشکلات فعالیت در دفاتر حل می‌شود.

به گزارش سرویس باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین شماره نشریه دانشجویی «میم دخت» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در مراسم اختتامیه بیست‌وسومین نشست سالانه این اتحادیه دانشجویی رو نمایی شد. همانطور که از اسم این نشریه دانشجویی مشخص است قرار است در حوزه های زنان و خانواده از آن استفاده شود. به همین مناسبت در گفتگویی اختصاصی با الهه قربانی سردبیر نشریه میم دخت به بررسی این نشریه از زوایه های مختلف پرداختیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

سوال: کمی درباره اسم میم دخت توضیح بدید؛ ایده انتشار این نشریه چطور شکل گرفت؟

در واقع میم دخت مخفف دختران مستقلی است. به واسطه فعالیت‌هایی که مسئول واحد خواهران اتحادیه با کمک مسئولین واحد خواهران و اعضای فعال دفاتری همچون دفتر تفرش، یاسوج، شیراز، خوارزمی و برخی از دفاتر دیگر انجام می‌دادند همچون برگزاری دوره کوثرانه و سلوک فاطمی، به مرور به یک حلقه سختی از این افراد به نام میم دخت رسیدند و در ادامه، اعضای دیگر هم به این گروه اضافه شدند و فعالیت‌ها هم ذیل همین اسم صورت می‌گرفت. آخرین فعالیت واحد خواهران هم انتشار اولین شماره از نشریه‌ای با همین عنوان یعنی ‌«میم دخت» بود.

سوال: موضوعات این نشریه رویکردی دخترانه داره یا به حوزه‌های دیگه هم پرداخته می‌شود؟

با توجه به اینکه اخیراً پنجمین دوره کوثرانه با موضوع بازیابی هویت دختران برگزار شده بود تصمیم گرفتیم که اولین شماره میم دخت هم با محوریت همین موضوع منتشر شود اما برای شماره‌های بعدی، قطعاً به موضوعات دیگر اعم از چالش‌های روز جامعه که مرتبط با حوزه زنان است و همچنین نسبت فعالیت دختران و زنان در جامعه با فرهنگ، سیاست، خانواده و تشکیلات پرداخته می‌شود. در واقع یکی از اهدافی که برای انتشار این نشریه داشتیم این بود که میم دخت بستری برای شناخت چالش‌ها و مشکلات دختران و پسران مستقلی نسبت به هم باشد چون معتقدیم از این طریق بخشی از مشکلات فعالیت در دفاتر حل می‌شود. در همین راستا به مشارکت برادران هم در نشریه نیاز داریم و در شماره‌های آینده برادران هم در جمع هیئت تحریریه نشریه حضور خواهند داشت و صرفاً خواهران در نشریه فعالیت نمی‌کنند.

سوال: وقتی نشریه را مطالعه می‌کردم متوجه شدم که ادوار اتحادیه هم در جمع هیئت تحریریه هستند و مطلب می‌نویسند. این استفاده از ادوار، فقط مختص شماره اول نشریه بوده یا در ادامه هم شاهد این رویه هستیم؟

بله صد در صد از ظرفیت ادوار استفاده می‌کنیم چون هم تجربیات این بزرگواران به افزایش سطح کیفی نشریه کمک می‌کند و هم اینکه بسیاری از این ادوار به لحاظ فعالیت‌هایی که در انجمن انجام داده‌اند جزو الگوهای خواهران فعال هستند.

سوال: درباره بازه زمانی انتشار نشریه و سازوکاری که برای انتشار مدنظر دارید هم توضیح بدید؟

بیشتر قصد داریم که میم دخت رویکرد گاهنامه‌ای داشته باشد. یعنی در مواقعی که مخاطبین و علی‌الخصوص دختران مستقلی نیاز به دریافت محتوا دارند نشریه منتشر شود.

نشریه فقط به صورت چاپی منتشر می‌شود یا از ظرفیت انتشار چند رسانه‌ای هم استفاده می‌کنید؟

ان شاءالله هم به صورت چاپی و هم به واسطه تولید پادکست به انتشار نشریه می‌پردازیم.  در شماره اول به این دلیل که اعضای هیئت تحریریه فرصتی نداشتند پادکست تولید نشد اما در ادامه به سمت انتشار محتوا به صورت چند سانه‌ای خواهیم رفت.

مصاحبه از زهرا پلویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top