تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/06/17 - 09:44
کد خبر: 443449

میراحمدی:‌ امکان سفر اتباع خارجی از مرز زمینی ایران به عراق وجود ندارد

 میراحمدی:‌ امکان سفر اتباع خارجی از مرز زمینی ایران به عراق وجود ندارد

رئیس ستاد اربعین گفت: برآیند این است که امکان خروج عزیزان پاکستانی و افغانستانی از مرز زمینی ایران به سمت عراق وجود ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفتگوی تلویزیونی درباره اقدامات انجام شده برای تسهیل در سفر اربعین گفت: پیش بینی‌ها از ورود ۵ میلیون زائر ایرانی به عراق خبر می‌داد، اما با توجه به روندی که شاهد آن هستیم احتمالاً بیش از این مقدار به عراق سفر خواهند کرد.

وی در مورد اینکه از ابتدای ماه صفر چه تعداد از ایرانیان به عراق سفر کرده‌اند، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که صورت دادیم، ابتدا نیازمند این بودیم تا بدانیم برای سفر به اربعین با چه جمعیتی مواجه خواهیم شد؛ بر مبنای محاسباتی که مبنای کاری ما قرار گرفت برای یک میلیون نفر گذرنامه ویژه اربعین صادر کرده و یا گذرنامه آنها را تمدید کردیم، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ابتدای مرداد گذرنامه دریافت کرده اند که عمدتاً برای سفر اربعین و کربلا است.

رئیس ستاد اربعین تصریح کرد: حدود یک و نیم میلیون نفر گذرنامه هایی با اعتبار ۵ سال دارند که این عزیزان سابقه حضور در سفر اربعین را داشتند، در مجموع این عدد در حدود ۵ میلیون نفر می‌شد، به اضافه اینکه الان روزانه مواجه با 100 هزار درخواست جدید هستیم.

میراحمدی تشریح کرد: برای این مسئله اقدامات وسیع و گسترده‌ای را انجام دادیم، زیرا امسال با پدیده بسیار مهمی مواجه هستیم، تقریباً بعد از دو سال بیماری کرونا امسال اشتیاق زیاد برای زیارت وجود دارد، از طرفی به مسئله گرما نیز باید توجه ویژه می‌شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه باید به سرعت زیرساخت‌های کشور را آماده می‌کردیم، ابعاد مختلف دیگری را باید در نظر می‌گرفتیم، برای کاستن از مشکلاتی که گرما ایجاد می‌کرد اقدامات وسیعی انجام دادیم، مثلاً ایجاد سالن‌های خنک‌کننده، سایه‌بان و...  که اگر بخواهیم به اعداد و ارقام بپردازیم مفصل می‌شود.

رئیس ستاد اربعین اضافه کرد: این مسئله یک بعد قضیه است، لازم است توضیحاتی در این خصوص بدهم؛کمیته‌های ۱۷گانه ما باید برای جمعیت ۵ میلیونی تسهیل‌گری فراهم کند که آن را در ستاد مرکزی به بحث گذاشتند و این اتفاق رخ داد.

میراحمدی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر تعداد 5 میلیونی زوار افزایش یابد، ما توانایی برنامه‌ریزی برای شرایط جدید پیش آمده را داریم؟، گفت: زمان سفر در سنوات گذشته معمولاً از ده تا هجده ماهِ صفربوده است، یعنی مدت سفر 8 روز بوده و مکان پذیر نیست بخواهیم این جمعیت ۵ میلیونی را در مدت ۸ روز از مرز عبور دهیم، چرا که ظرفیت کشور عراق به این اندازه نیست که بتواند چنین جمعیتی را بپذیرد که این امر موجب ایجاد تراکم می‌شود.

وی افزود: در گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی مطبوع، تراکم جمعیت قابل مدیریت بود ،ایستگاه‌های مختلفی در طول مسیر برنامه‌های مختلف فرهنگی تدارک دیده بودند که بر این اساس جمعیت در فضای باز مدیریت می‌شد، اما الآن به هیچ عنوان نمی‌شود در دمای هوای ۵۰ درجه شخصی را زیر آفتاب نگهداریم؛ کافی است فردی در این شرایط نیم ساعت زیر آفتاب قرار گیرد، به طور قطع گرمازده و مشکلات فراوان ایجاد می‌شود.

رئیس ستاد اربعین تشریح کرد: بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که زائران هیچگونه توقفی در مسیر خروج از مرزهای ما نداشته باشد و طرف عراقی هم امکاناتش را متناسب‌سازی کند.

وی گفت: ظرفیت ورود زائران به خاک عراق متناسب با ظرفیت خروج زائران کشور ما قرار و طرف مقابل برای متناسب‌سازی مشکلاتی داشت که ما به کمک آنها رفتیم و کمک کردیم برای آنها گیت‌های ورودی ساختیم و جهت تامین آب و برق آنها اقداماتی انجام دادیم تا ظرفیت مرز در طرف کشور عراق هم متناسب با حجم ورود زائران شود.

 میراحمدی تصریح کرد: امکان اینکه این جمعیت را در هشت روز اعزام کنیم وجود نداشت، بنابراین دائماً اطلاع‌رسانی کردیم که زائرین سفر را مدیریت کنند، از زائرین تشکر می‌کنم، چرا که از یکم تا دهم ماه صفر یک و نیم میلیون نفر به زیارت رفتند، البته خواهش ما این بود که زمان سفر کوتاه شود، یعنی مدت سفر را به 5 یا 6 روز کاهش دهند و در کربلا بیش از یک روز نمانند.

رئیس ستاد اربعین گفت: کل ظرفیت برای اسکان عزیزان ایرانی در کربلا بیش از یک میلیون نفر نیست، ظرفیت‌سازی ما و طرف عراقی امکان استقرار بیش از یک روز برای زائران ایرانی در کربلا فراهم نیست، اگر ۵ میلیون نفر همزمان در عراق حضور داشته باشند، قطعاً مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

میراحمدی افزود: بنابراین اعلام کردیم در کربلا ماندگاری بیش از یک روز نباشد، اما ظرفیت عراق برای پذیرش زوار ایرانی چقدر است؟ عزیزان عراقی که از همکاریشان تشکر می‌کنم اعلام می‌کنند روزانه می‌توانیم با توجه به زیرساخت‌های‌مان حداکثر ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر را به عراق راه دهیم، اگر اتفاق  خاصی مثل مسائل امروز در مرز خسروی رخ ندهد.

وی ادامه داد: اگر می خواستیم در طول ۱۸ روز، این پنج میلیون نفر را با سهولت عبور دهیم باید از اول تا دهم ماه صفر 2 میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را از مرز عبور می‌دادیم، در حالی که الان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرز عبور نکرده‌اند، بنابراین یک میلیون و سیصد هزار نفر از شرایط ایده‌آل عقب هستیم.

رئیس ستاد اربعین تشریح کرد: دو و نیم میلیون نفر نیز باید در این مقطع زمانی اعزام می‌کردیم که جمعا می‌شود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که ظرفیت عراق اجازه نمی‌دهد این تعداد زائر از مرز عبور کنند، این مسئله به جز اضافه شدن روزانه ۱۰۰ هزار نفر به متقاضیان زیارت اربعین است.

وی افزود: بنابراین آن چیزی که می‌توانم بگویم این است که خواهش کنم از زائرین عزیز که افراد مسن، کودکان، کسانی که نسبت به گرما تاب‌آوری کمتری دارند یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند به هیچ عنوان برای سفر اربعین برنامه‌ریزی نکنند.

میراحمدی افزود: از طرفی خواهش بنده این است، کسانی که تابه حال اقدامی برای تهیه گذرنامه خودشان انجام نداده‌اند، اقدامی در این مورد انجام ندهند، با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم شاید بهتر باشد بعضی عزیزان سفرشان را به سال بعد یا بعد از اربعین موکول کنند.

رئیس ستاد اربعین گفت: ما در برنامه ریزی‌های این سوی مرز برای بالاتر از ۵ میلیون نفر آمادگی کامل داریم، اما مشکل ما در ظرفیت طرف عراقی است، برای حل این مشکل راهکارهای لازم را برای طرف عراقی گفتیم و مکرراً در سفر وزیر کشور و تماس‌های بنده راهکارهایی که دولت عراق می توانست برای ورود زائران تسهیل‌گری را انجام دهد، گفته ایم و به نظر ما اگر آن راهکارها عملی شود، حتماً می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: معاون اول رئیس‌جمهور تماسی را با نخست وزیر عراق داشته و راهکارها را مطرح کرده است، ان‌شالله وزیر کشور فردا به کشور عراق می‌رود و ملاقاتی را با مسئولین بلندپایه عراقی خواهد داشت و راهکارهای افزایش ظرفیت عراق را مطرح می‌کند، اما ما نمی‌توانیم خوشبینانه عمل کنیم.

میراحمدی گفت: ان‌شاالله که طرف مقابل راهکارهای ما را بپذیرد، اما خواهش بنده این است عزیزانی که شرایط تحمل وضعیت فعلی را ندارند حتماً خودشان تصمیم بگیرند و کمک کنند تا خدایی نکرده در انجام عملیات بزرگ چند میلیونی مشکلی متوجه خودشان و سایر زائرین نشود.

وی اظهار داشت: این مسئله بستگی به این دارد که با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مواجه نباشیم. همچنان معتقدیم اگر طرف  عراقی راهکارهایی را که از اول به آنها گفته بودیم، عملیاتی کنند می توانیم این جمعیت ۵ میلیونی را ان‌شاالله به خوبی مدیریت کنیم و امیدواریم طرف عراقی این اقدامات را انجام دهد.

رئیس ستاد اربعین تشریح کرد: همانطور که عرض کردم  بسیاری از تسهیل‌گری‌های آن سوی مرزها را ما انجام دادیم، حتی گیت ها برای ورود به عراق که طرف عراقی باید ایجاد کند را ما احداث کردیم، برق و آب پایدار را هم تهیه کرده‌ایم تا همه شرایط برای ورود زائران فراهم شود، بنابراین تصور ما بر این اساس بود که این همراهی انجام شود.

میراحمدی درباره بسته شدن مرز خسروی نیز گفت: براساس آمادگی هایی که در مرز خسروی ایجاد شده می توانیم روزانه تا بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از مرز عبور دهیم.

وی با بیان اینکه هیچ توافقی مبنی بر عبور 15 هزار نفر از مرز خسروی با عراقی‌ها نداشتیم تشریح کرد: فقط طرف عراقی برای تامین مسائل امنیتی ساعتی را برای عبور زائران معین کرده است، عراقی‌ها با تصمیمی ناگهانی مرز خودشان را بستند، در چنین شرایطی ‌با توجه به آب و هوا نمی‌شود پذیرفت تراکم جمعیت صورت گیرد، زیرا مخاطراتی را ایجاد می‌کند.

میراحمدی گفت: این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی از سوی یک بخشی از عزیزان عراقی سر زده است و حتما اراده مرکزیت عراق نیست و ما از هم همراهی ها و کمک هایی که در جهت تسهیل عبور زائران انجام شده، تشکر می‌کنیم، اما این اتفاق متاسفانه رخ داد و اگر مدیریت به موقع و به لحظه وجود نداشت، ممکن بود مشکلات جدی ایجاد شود.

رئیس ستاد اربعین تشریح کرد: الحمدالله هیچ اتفاق خاصی برای زائرین نیفتاد، به تدریج مرز باز شد و تمام زائران منتقل شدند، الان در مرز مشکل تمرکز جمعیت را نداریم اما تا زمانی که اطمینان کامل پیدا نکنیم که دیگر در این مرز چنین اتفاقی نخواهد افتاد اجازه نخواهیم داد شرایط به حالت قبل بازگردد؛ امنیت زائر خط قرمز ماست. مهمترین مسئله برای ما طبق تاکید رئیس‌جمهور امنیت زائران است.

وی درباره وضعیت فعلی مرز خسروی گفت: مرز از طرف عراقی ها بازگشایی شده است اما به تعداد خیلی محدود اجازه ورود افراد به عراق داده می‌شود و عبور زائران به شکل پرحجم را نپذیرفتند.

میراحمدی در مورد نحوه مواجه ایران با این مشکل افزود: در این خصوص اطلاع رسانی و اعلام کرده‌ایم مرز بسته شده است، پیامک برای همه زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کرده بودند ارسال شده و همه ثبت‌نام‌کنندگان در این سامانه مطلع شدند مرز بسته است تا مسیر خودشان را تغییر دهند.

رئیس ستاد اربعین گفت: پلیس راهنمایی رانندگی و فراجا صحنه را مدیریت کردند، از نظر ما مرز خسروی یک مرز باز شده محدودِ کنترل شده است و شرایط مثل قبل نیست، پلیس به میزانی که اجازه خروج از کشور وجود دارد اجازه ورود به مرز را می‌دهد.

وی افزود: توصیه ما این است که عزیزان با توجه به شرایطی که دوستان عراقی  پیش آوردند به سمت مرز خسروی نروند، ان‌شالله در سفر فردایِ وزیر کشور اگر اطمینان خاطر پیدا کنیم دیگر چنین مسئله‌ای رخ نخواهد داد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی در مورد فاسد شدن برخی از مواد غذایی موکب‌ها تصریح کرد: از مسئولین و ملت شریف عراق تشکر می کنم، اما در مورد موکب‌ها دو اتفاق افتاد؛ اول اینکه نزدیک ایام اربعین مسائلی در کشور عراق اتفاق افتاد و در آن زمان  ۷۷۰۰ کامیون موکب داران به سمت عراق در حرکت بودند، در عراق حکومت نظامی اعلام شد و همه مرزها به مدت ۲۴ ساعت بسته شد.

وی تشریح کرد: همین جا مسائلی ایجاد شد، بعد از آنکه اعلام کردیم کامیون ها متوقف شوند و به سمت مرزها نیایند در برنامه‌های ما اختلال جدی ایجاد کرد پس از آن مشکلات حل شد و کامیون‌ها طبق برنامه به سمت دو مرز شلمچه و مهران حرکت کردند.

رئیس ستاد اربعین گفت: متاسفانه باز هم ناهماهنگی از سوی عزیزان عراقی اتفاق افتاد و حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت کامیونهای ما در مرز متوقف شدند، شاید بیش از ۱۰ تا ۱۱ کیلومتر طول مسیری بود که کامیونهای ما در مرز مهران متوقف شده بودند، به سختی و با تلاش های شبانه روزی سفیر ما در عراق، وزارت امور خارجه و همه عزیزانی که مسئول این امر در ستاد مرکزی اربعین بودند و تلاش‌های وزیر کشور که با جدیت موضوع را دنبال می کردند، توانستیم به تدریج مشکلات را حل کنیم.

وی تشریح کرد: الحمدالله در ساعت‌های پایانی امروز بخش اعظمی از این‌ها را منتقل کردیم البته این تاخیر خدمت رسانی به زائرین ما در داخل عراق را با مشکلاتی مواجه کرد که این مسئله هم جزو موضوعاتی بود که از جانب ما به وجود نیامد، ان‌شالله که شاهد این ناهماهنگی‌ها نباشیم.

رئیس ستاد اربعین تصریح کرد: یکی از دلایل تماس آقای مخبر و سفر فردای آقای  وحیدی به عراق، همین است که اگر اقدامات غیرقابل پیش بینی و ناهماهنگی در شرایطی که میلیون‌ها زائر در حال حرکت است و برای ما ثانیه به ثانیه ارزش دارد، رخ دهد، شرایط لازم را فراهم کنند، بنابراین امیدواریم ان‌شاالله دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم، مشکل کامیون‌داران نیز در شرایط فعلی حل شده است.

وی درباره مشکل زائران غیرایرانی برای ورود به عراق از طریق مرز ایران گفت: در سال ۹۸ نزدیک به ۲۰۰ هزار پاکستانی از مرزهای ما عبور کردند و به عراق رفتند، سالهای قبل هم به همین شکل بود، این در حالی است که امسال به شکلی ناگهانی اعلام کردند اتباع غیر ایرانی فقط از طریق سفر هوایی می توانند به عراق بیایند.

میراحمدی گفت: قبل از این هم چنین مسئله‌ای اطلاع رسانی نشده بود، نکته مهم این است که سفارت عراق در پاکستان ویزای سفر به اربعین را به بخشی از عزیزان پاکستانی داده بود و اینها ناگهان پشت مرزهای ما ماندند و عراقی‌ها گفتند نمی توانند از مرز عبور کنند.

رئیس ستاد اربعین تشریح کرد: بخشی از مرزهای ما عبور کردند و در پشت مرز شلمچه ماندند و شاید سه یا چهار روز از آنها پذیرایی کردیم، الان هم در موکب‌های خودمان به آنها اسکان داده و از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم، تا این لحظه هم به هیچ عنوان اجازه ورود اتباع غیرایرانی را نداده‌اند.

میراحمدی گفت: البته مسائلی مطرح می‌شود و هر زمانی یک تغییر در نظرات ایجاد می شود برآیند این است که الان امکان خروج عزیزان پاکستانی از مرز ایران به سمت عراق وجود ندارد.

وی افزود: در مورد افغانستانی ها بنده با مسئول ستاد اربعین عراق تفاهم نامه امضا کردیم که افغانستانی های مقیم ایران می توانند مانند ایرانی ها از مرز عبور کنند ولی در نحوه کنترل گذرنامه های ویژه این عزیزان تغییری را در مرزها ایجاد کردند و می‌گویند دستگاه ها  قادر به خواندن کد امنیتی گذرنامه ویژه اتباع افغانستانی نیست.

میراحمدی تشریح کرد: در حالی که ما از این تغییر بی اطلاع بودیم  و عزیزان افغانستانی هم امکان خروج ندارند به همین خاطر گفتیم تا حل مساله فعلا به مرزهای ما مراجعه نکنند.

رئیس ستاد اربعین حسینی در مورد وجود راه ارتباطی با ستاد اربعین برای گزارش تخلفات خاطر نشان کرد: در سامانه «ایران من»  علاوه بر شماره، اپلیکیشنی را اعلام کردیم که مردم می توانند به صورت صوتی، تصویری و پیامکی اطلاعاتشان را منتقل کنند،‌ این اطلاعات بلافاصله برای کمیته‌های ۱۷گانه منتقل و به لحظه مسائل رسیدگی می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top