تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/06/28 - 15:13
کد خبر: 444348

توانایی صحبت‌کردن ربات‌های انسان‌نما باعث می‌شود انسان‌ها بیشتر به آن‌ها اعتماد کنند

توانایی صحبت‌کردن ربات‌های انسان‌نما باعث می‌شود انسان‌ها بیشتر به آن‌ها اعتماد کنند

پژوهشگران دانشگاه لاند در سوئد به‌تازگی پژوهشی انجام داده‌اند تا دریابند چه چیزی بر اعتماد انسان‌ها بر ربات‌ها تأثیر می‌گذار

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با پیشرفت ربات‌ها، احتمالا به زودی  پایشان به خانه‌ها، ادارات، مراکز تجاری، فرودگاه‌ها و مراکز درمانی باز می‌شود. آنچه در این میان برای دانشمندان علم رباتیک اهمیت دارد، این است که انسان‌ها به ربات‌ها اعتماد کنند تا بتوان استفاده گسترده از آن‌ها را رواج داد.

پژوهشگران دانشگاه لاند در سوئد به‌تازگی پژوهشی انجام داده‌اند تا دریابند چه چیزی بر اعتماد انسان‌ها بر ربات‌ها تأثیر می‌گذارد. آن‌ها به طور خاص تلاش کردند تا مطمئن شوند که آیا توانایی صحبت‌کردن یک ربات انسان‌نما بر اعتماد انسان‌ها به آن تأثیر می‌گذارد یا خیر.

پژوهش‌های قبلی حاکی از این بود که اعتماد انسان‌ها به ربات‌های انسان‌نما به این بستگی دارد که آن‌ها را چقدر باهوش می‌دانند؛ بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند در این پژوهش بر این موضوع تمرکز کنند که توانایی صحبت‌کردن یک ربات، که نشانه هوش در نظر گرفته می‌شود، چقدر بر اعتماد انسان‌ها به آن‌ها تأثیر دارد.

پژوهشگران آزمایش های خود را با ربات‌هایی با رفتار معیوب انجام دادند. هنگامی که ربات‌ها صحبت نمی‌کردند، افراد، کمتر به آن‌ها اعتماد می‌کردند و به رفتار معیوب آن‌ها توجه می‌کردند. این نتیجه گویای این بود که توانایی ربات‌ها برای تکلم احتمالاً اعتماد افراد شرکت‌کننده در پژوهش را به آن‌ها افزایش می‌دهد.

پژوهشگران به هریک از شرکت‌کنندگان یک ویدیو از ربات انسان‌نما با رفتار معیوب یا رفتار غیرمعیوب نشان دادند. ربات‌هایی که حرف می‌زدند، مطالبی را راجع به یکی از وسایلی که به آن‌ها نشان داده شده بود، ارائه می‌کردند. پس از مشاهده  این ویدیو، افراد شرکت‌کننده در پژوهش، پرسشنامه‌هایی را پر کردند که برای تخمین اعتماد آن‌ها به ربات‌ها همچنین نظر آن‌ها راجع به هوش، دوست‌داشتنی‌بودن و جاندار بودن ربات‌ها طراحی شده بود.

۲۲۷ نفر در این آزمایش شرکت کردند. هنگامی که پژوهشگران پاسخ‌های آنان را تجزیه‌وتحلیل کردند، دریافتند که شرکت‌کنندگان بیش از همه به ربات‌هایی اعتماد می‌کنند که رفتار معیوب ندارند. جالب این بود که هنگامی که یک ربات با رفتار معیوب می‌توانست صحبت کند، شرکت‌کنندگان تقریباً به اندازه یک ربات با رفتار غیر معیوب به آن اعتماد داشتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top