تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/06/30 - 16:29
کد خبر: 444593

ناتوی عربی عقیم ماند

ناتوی عربی عقیم ماند

طرح صلح آبراهام که یک طرح صهیونیستی، آمریکایی و عربی است نتوانسته دستاوردی برای کشورهای همراه در این طرح به همراه داشته باشد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به دومین سالگرد توافق آبراهام و سازش کشورهای عربی منطقه با رژیم‌صهیونیستی، گفت: طرح صلح آبراهام که یک طرح صهیونیستی، آمریکایی و عربی است نتوانسته دستاوردی برای کشورهای همراه در این طرح به همراه داشته باشد، ازآنجاکه در دوران «دونالد ترامپ» و لابی رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان یک مجموعه امنیتی، اقتصادی و سیاسی مطرح شد توافقاتی بین بحرین، مغرب، سودان، امارات و... صورت گرفت. تبلیغات و سروصدای مطبوعاتی برای این توافق به حدی بالا بود که بسیاری از تحلیلگران به این نتیجه رسیده بودند به‌زودی تکلیف تمام کشورهای اسلامی با رژیم‌صهیونیستی روشن شده و حداقل تعداد زیادی از کشورهای عرب منطقه به‌سمت عادی‌سازی روابط خود با صهیونیست‌ها می‌روند. اما بعدا مشخص شد که این طرح هیچ سودی برای مردم این کشورها و منطقه نداشته و یک پروپاگاندایی برای رهبران این کشورها و رژیم‌صهیونیستی بود.

این کارشناس رسانه‌های جهان عرب تصریح کرد: از چند سال پیش، یک رقابت برای به‌دست‌گرفتن قدرت میان سران رژیم‌صهیونیستی صورت گرفت. رژیم‌صهیونیستی اگرچه این توافق صلح را دستاورد منطقه‌ای می‌داند اما موفقیت چندانی برایش به دنبال نداشت، این طرح حتی نتوانسته رژیم اسرائیل را وارد فضای عربی کند و سودان و مغرب بعد از اینکه تلاش داشتند این طرح دستاورد اقتصادی برای‌شان داشته باشد و قول کمک مالی به مغرب و سودان داده بود، عمل نکرد و این طرح‌های حمایتی عملی نشد؛ البته، حدود یک ماه پس از امضای توافق آبراهام، سودان نیز که به‌شدت به دنبال منافع اقتصادی ناشی از این امضای این توافق بود و به دنبال این بود که آمریکا تحریم‌ها علیه کشورش را بردارد، پای این توافق را امضا کرد و دو ماه بعد از آن، مراکش نیز که به‌دنبال این بود تسلط او بر صحرای غربی به رسمیت شناخته شود، به توافق آبراهام پیوست. هرکدام از این کشورها، وعده‌هایی ازسوی مقامات آمریکایی و صهیونیستی دریافت کرده بودند که این کشورهای آفریقایی به نتیجه‌ای از این سازش و توافق با رژیم‌صهیونیستی دست نیافتند.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه ناتوی عربی یکی دیگر از اهداف صلح و توافق آبراهام میان رژیم اسرائیل و برخی کشورهای منطقه بود، تاکید کرد: دومین سالگرد توافق آبراهام درحالی فرامی‌رسد که زیان کشورهای منطقه و سازش‌کار با اسرائیل، از این توافق بیش تر از سود آن است. سازشکاران با رژیم‌صهیونیستی علاوه‌بر اینکه نتوانستند به سود اقتصادی و منافع منطقه‌ای از سازش با رژیم اسرائیل دست یابند، حتی «ناتوی عربی» که یکی دیگر از اهداف آن‌ها در این طرح بود، هم عملیاتی یا اجرایی نشد. آن‌ها علاوه‌بر ضررهای اقتصادی، منطقه‌ای حتی در یک موضوع مثل ناتوی عربی به اشتراک نرسیدند.

وی با اشاره به روابط پنهان ترکیه و عربستان با رژیم‌صهیونیستی، یادآور شد: ترکیه و عربستان روابط پنهان و آشکارا با اسرائیل دارند. اردوغان در سال‌های اخیر سعی کرد برای فریب افکار عمومی، خودش را مخالف رژیم نشان دهد. بعید نیست که ترکیه به سازش با رژیم‌صهیونیستی بپیوندد، اما دستاوردی برای ترک‌ها و چه‌بسا آل سعود نیز نخواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top