تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/06/30 - 16:57
کد خبر: 444598

راهبردهای ۱۵ ساله تل آویو در نوار غزه

راهبردهای ۱۵ ساله تل آویو در نوار غزه

پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» در گزارشی به روند پیشرفت تسلیحات رژیم صهیونیستی اشاره و نوار غزه را به مثابه میدان آزمایش این تسلیحات توصیف کرد؛ روندی که هیچ‌گاه به موفقیت نرسیده و همواره متحمل شکست‌های سنگینی از مقاومت فلسطین شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» در گزارشی به روند پیشرفت تسلیحات رژیم صهیونیستی اشاره و نوار غزه را به مثابه میدان آزمایش این تسلیحات توصیف کرد؛ روندی که هیچ‌گاه به موفقیت نرسیده و همواره متحمل شکست‌های سنگینی از مقاومت فلسطین شده است.

در گزارش الجزیره آمده است که رژیم صهیونیستی از محاصره‌ای که بر نوار غزه تحمیل کرده بود برای توسعه صنایع نظامی خود بهره‌برداری کرد و به همین منظور در دوران محاصره نوار غزه این منطقه را «رژیم متخاصم» خواند و در آن به عملیات نظامی پرداخت. تل آویو به مدت ۱۵ سال است که از جنگ با مقاومت فلسطین برای استفاده از سلاح‌های جدید خود، آزمایش و توسعه آن‌ها استفاده می‌کند. با این حال، اسرائیل با وجود زرادخانه تسلیحاتی که ساخته است، نتوانسته به اهداف خود از جنگ های پی در پی در غزه دست یابد؛ چرا که جناح‌های مقاومت توانستند توانایی‌های نظامی خود را افزایش دهند، با تحولات سازگار شوند و با سلاح‌ها و نوآوری‌های اسرائیلی مقابله کنند.

مقاومت در توسعه توان موشکی خود و هدف قراردادن شهرک‌های صهیونیست‌نشین با موشک به موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای دست یافت. این در حالی است که تل‌آویو هزینه‌های هنگفتی برای توسعه و پیشرفت سامانه گنبد آهنین تخصیص داد که تاکنون در رهگیری موشک‌های مقاومت ناموفق بوده است. در ادامه مهم‌ترین تسلیحاتی که رژیم صهیونیستی در غزه آزمایش کرده و در طول جنگ‌های مکرر خود با مقاومت فلسطین ساخته است، ذکر شده است.

سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین»

در آغاز سال ۲۰۰۷، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با همکاری صنایع هوافضا، توسعه سامانه «گنبد آهنین» را به عنوان یک سامانه دفاع هوایی متحرک برای رهگیری موشک‌های کوتاه برد و پهپادها آغاز کرد. این سامانه برای رهگیری موشک‌های کوتاه برد پرتاب شده از نوار غزه با برد ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر توسعه یافت. اما در جریان جنگ‌های نوار غزه و با توسعه قابلیت‌های مقاومت موشکی و پرتاب موشک‌های میان‌برد و شلیک موشک‌هایی که ۱۰۰ گلوله را به یکباره حمل می‌کردند و به عمق سرزمین‌های اشغالی می‌رسیدند، ناتوانی گنبد آهنین در ایجاد امنیت جوی و ناتوانی آن در رهگیری موشک‌هایی که در مناطق پرجمعیت فرود آمده بودند، آشکار شد.

سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی

بعد از آن و در تلاش برای پر کردن شکاف‌ها و کاهش میزان شکست، یک سیستم گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های میان‌برد و مکانیسم‌های پشتیبانی که تحت پرتوهای لیزر عمل می‌کردند، توسعه داده شد و به تکمیل رسید. اما علی‌رغم توسعه و نوسازی گنبد آهنین، نتوانست امنیت و مصونیت هوایی شهرک‌های صهیونیست‌نشین را که تحت تأثیر گلوله‌های موشکی جناح‌های مقاومت قرار گرفته بودند، ایجاد کند.

سیستم پدافند هوایی «فلاخن داوود»

فلاخن یا زنجیر داوود یک سیستم پدافند هوایی اسرائیلی است که با مشارکت شرکت اسرائیلی رافائل و شرکت آمریکایی ریتون (Raytheon Company) طراحی شده است. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که سامانه موشکی «فلاخن داوود» در جریان جنگ با مقاومت فلسطین و در نبرد غزه، یک دور آزمایش را پشت سر گذاشته است. فلاخن داوود برای سرنگونی و رهگیری موشک‌هایی با برد ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر، هواپیما یا موشک‌های کروز پرواز در ارتفاع کم طراحی شده است.

موشک سامانه «فلاخن داوود» ساخت شرکت «رافائل»

این سیستم پس از شکست سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌هایی که عمق اسرائیل را هدف قرار داده بود، برای جبران این ناکارآمدی طراحی شد. فلاخن داوود به مجموعه تسلیحات رژیم صهیونیستی آمد تا از گنبد آهنین پشتیبانی کرده و جای نقص‌های سیستم‌های راداری آن را برای رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه برد، موشک‌های هدایت شونده و پهپادها پر کند. سامانه «خِتص» به معنی پیکان، سامانه دیگری بود که تل‌آویو برای پوشش نقص‌های گنبدآهنین ساخت؛ این سامانه که به وسیله‌ی لیزر برای رهگیری موشک‌های دوربرد کار می‌کند، برای تقویت امنیت هوایی رژیم صهیونیستی به کار گرفته شد.

نموداری از مراحل رهگیری سیستم پدافند هوایی «ختس»

سامانه موشکی «عصای جادویی»

توسعه سامانه موشکی عصای جادویی در سال ۲۰۱۷ برای رهگیری موشک‌های میان‌برد به همراه سامانه گنبد آهنین صورت گرفت تا ایرادات و نقص‌های این سامانه را که در طول جنگ با غزه در رهگیری موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد مقاومت در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مشخص شد، برطرف کند. توسعه عصای جادویی با هدف تکمیل سامانه‌های چندلایه موشک‌های پدافند هوایی در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفت؛ وظیفه این سامانه جدید رهگیری موشک‌های جنبش حزب‌الله لبنان و همچنین موشک های پیشرفته جنبش حماس در فلسطین بود که تل‌آویو بیم رسیدنشان به شهرک‌های خود را دارد.

سامانه دفاعی «Kirin-Or»

سامانه «Kirin-Or» که در آخرین جنگ در نوار غزه آزمایش شد، یک سامانه دفاعی است که با تسلیحات لیزری برای محافظت در برابر موشک‌های کوتاه‌برد، راکت‌ها، موشک‌ها و پهپادها کار می‌کند. قرار بود این سیستم برخلاف گنبد آهنین عمل کند که در رهگیری همه موشک‌ها و پهپادها و ایجاد حفاظت و مصونیت ناموفق بود تا خلأها و ناتوانی سیستم‌های دفاع هوایی تل‌آویو در حفاظت از مناطق اشغالی و شهرک‌های پرجمعیت صهیونیست‌نشین آشکار شد.

تصویری از سامانه دفاعی «Kirin-Or»

توسعه این سامانه پس از ناکامی گنبد آهنین در رهگیری تمامی موشک‌های میان‌بردی تداوم یافت که مقاومت در جریان درگیری‌های نظامی به اعماق شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک می‌کرد. با وجود رونمایی صهیونیست‌ها از این سامانه، مقاومت حتی تل آویو و شهرک‌های اشغالی آن سوی تل آویو را نیز با موشک‌های بمباران کرد که هم خسارات مالی زیادی به بار آورد و هم ناکارآمدی سیستم‌های دفاع هوایی جدید را آشکار سازد.

استراتژیِ «ارتش پهپادی»

در بحبوحه شکست اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با نوار غزه، شکست سناریوی تضعیف حاکمیت حماس، دوری از نبردهای مستقیم با جناح‌های مقاومت، یا حملات زمینی و به دلیل ترس تل‌آویو از شکست در نبردها و احتمال وارد شدن خسارات سنگین به نظامیان صهیونیست، این رژیم به استفاده از پهپاد برای مقابله با گروه‌های مقاومت در هوا متوسل شد. بعد از آن و با شکست رژیم صهیونیستی در دست‌یابی به اهداف خود در هوا، ناکامی در تقلیل توانمندی‌های نظامی مقاومت، فشار برای غیرنظامی کردن غزه و تلاش برای مقابله جناح‌های مقاومت با پهپادها و موشک‌های زمین به هوا، تل‌آویو مجبور به ساخت پهپادهایی برای عکاسی، نظارت، جاسوسی، جمع آوری اطلاعات و حمله شد. در نتیجه، ارتش موسوم به «ارتش پهپادها»ی اشغالگران، برای استفاده صهیونیست‌ها در حملات تهاجمی، انفجار، تخریب و ترور به کار گرفته شد.

خودروهای نظامی؛ از «گاردیوم» تا «فورد اف ۳۵۰»

با تحمیل محاصره به نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی خودروی نظامی «گاردیوم» را که از راه دور کنترل می‌شود، در حصار امنیتی با کرانه باختری مستقر کرد؛ خودرویی که در تیراندازی تخصص دارد. این یک ماشین جنگی و یک «ربات تهاجمی» است که ماموریتش شلیک و کشتن بدون توجه به هویت هدف است. این خودرو نظامی در حصار امنیتی با نوار غزه به منظور ارعاب و وحشت فلسطینیان به کار گرفته شد تا از نزدیک شدن آن‌ها به حصار امنیتی صهیونیست‌ها جلوگیری شود.

خودروی نظامی «فورد اف ۳۵۰» به موازات ورود خودروی نظامی گاردیوم به خدمت نظامیان صهیونیست، توسعه یافت و مجهز به دوربین، سلاح، مسلسل، تفنگ و مسلسل سبک شد. این خودرو همانند تله‌ای بود که برای فلسطینی‌ها در حصار امنیتی با غزه بسته شده است و وقتی کسی به آن نزدیک می‌شود، مورد هدف گلوله قرار می‌گیرد؛ این وسیله نقلیه برای سرکوب پهپادهای بازگشته از ماموریت و پایان دادن به زندگی فلسطینی‌ها مورد استفاده تل‌آویو قرار گرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top