تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/06/30 - 19:17
کد خبر: 444616

آمریکا خواستار رد مطالبه ایران در لاهه شد

آمریکا خواستار رد مطالبه ایران در لاهه شد

آمریکا از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری خواست مطالبه ایران درباره دارایی‌های مسدود شده‌اش را رد کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» آمریکا امروز چهارشنبه از قاضی‌های دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه خواست مطالبه ایران درباره دارایی‌های مسدود شده‌اش را رد کنند.

در طرح دعوی ایران آمده است که واشنگتن با نقض «عهدنامه مودت» سال ۱۹۵۵به دادگاه‌های آمریکا اجازه داد تا دارایی‌های شرکت‌های ایرانی از جمله ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران به عنوان غرامت ادعایی به قربانیان حملات ترویستی، را مسدود کنند.

«ریچارد ویسک» مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا با پیش کشیدن اصل «دست‌های ناپاک» مدعی شد توقیف دارایی‌ها توسط دادگاه‌های آمریکا پیامد رفتار غیرقانونی خود ایران بوده است.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود حکمی در این خصوص سال آینده صادر شود. احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است، اما این دادگاه قدرت اجرای آن را ندارد.

در فوریه سال ۲۰۲۰ دیوان بین المللی دادگستری رأی صلاحیتی خود در پرونده نقض‌های عهدنامه مودت ۱۹۵۵ را صادر کرد. بر اساس مدارک و مستندات متقن و دفاعیات حقوقی مستدل ارائه شده به دیوان توسط تیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی، وزارت امورخارجه و سایر وکلا و مشاوران، دیوان با رد ایرادات مقدماتی آمریکا، خود را صالح به رسیدگی به دعوی اقامه شده علیه دولت واشنگتن دانست و به این ترتیب پرونده وارد رسیدگی ماهوی شد.

ایران روز دوشنبه از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری برای آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده خود شکایت و همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک، پرونده جدیدی با هدف بازیابی نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود نزد آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مطرح کرد.

گفتنی است ایران از اواسط سال ۲۰۱۶ رویکرد شکایت به محاکم بین المللی برای آزادسازی دارایی‌های خود که دیوان عالی آمریکا مجوز توقیف آن‌ها را صادر کرده، آغاز کرده است.

دستگاه قضایی آمریکا در ادامه روند طولانی مدت و بی وقفه اقدامات ضد ایرانی خود پرونده‌هایی که ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد را نسبت داده و در همین رابطه ادعا کرد: خانواده‌های ۲۴۱ سرباز آمریکایی که در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ در دو حمله انتحاری به مقر نیرو‌های آمریکایی و فرانسوی عضو نیرو‌های چند ملیتی مستقر در بیروت کشته شدند، خواستار دریافت غرامت از ایران هستند.

ایران در شکایت خود به دیوان بین المللی دادگستری معتقد است آمریکا معاهده دوجانبه میان دو کشور در سال ۱۹۵۵ را نقض کرده است. این معاهده روابط اقتصادی و حقوق کنسولی را نیز در بر می‌گیرد.

دیوان بین المللی دادگستری در سال ۲۰۱۹ ادعای آمریکا را درباره اقدامات تروریستی ایران رد کرد.

این اولین بار نیست که دیوان بین المللی دادگستری ادعا‌های آمریکا را درباره ایران رد می‌کند. پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸، این دیوان از آمریکا خواست به تحریم کالا‌های مورد نیاز اهداف بشردوستانه علیه ایران پایان دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top