تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/08/02 - 20:07
کد خبر: 448031

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت:

باید اهل تفکر و اندیشه‌ورز باشند دانشجویان

باید اهل تفکر و اندیشه‌ورز باشند دانشجویان

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اساتید باید تفکرمحوری را به دانشجویان یاد دهند تا جوانان اهل تفکر و اندیشه‌ورز باشند، چراکه فلسفه‌‌ورزی بسیار مهم‌تر از فلسفه‌خوانی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سه توصیه به دانشجویان داشتند؛ توصیه اول این بود که علم را درست بیاموزند. توصیه دوم تهذیب و توجه به مسائل اخلاقی و توصیه سوم درباره سلامتی بود. یعنی دانشگاه در پی سلامت جامعه و همچنین سلامت تَن باشد چراکه در فعالیت‌های علمی دانشجویان نقشی ارزنده دارد.

وی با بیان اینکه علم یکی از شاخصه‌های تمدن اسلامی، عدالت و گفتمان است، گفت: زمانی مسلمانان و دانشمندان اسلامی مرکز ثقل علوم بودند و باید این پیشرفت‌های علمی در میان مسلمانان به شکل دقیق و عمیق ادامه داشته باشد و این یکی از وظایف دانشجویان است که در راستای پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران باید در نظر داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در دنیای امروز تنها جایی که انقلاب دینی در آن رخ داده ایران بوده و این نظام، نگاه حداکثری نسبت به فهم مسائل دینی دارد بنابراین امیدواریم این علم دینی در کشورهای اسلامی جای خود را پیدا کرده و راهکاری برای تحقق تمدن اسلامی باشد.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: علم باید حتماً در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد و فرصتی برای رشد جامعه باشد. امروزه هرچه جلوتر برویم نیاز به اخلاق و معنویت بیشتر می‌شود هرچند برخی می‌گویند چه ضرورتی به اخلاق است اما در جواب باید گفت اگر علم به دست اخلاق سپرده شود آنگاه منافع بیشتری برای جامعه بشری در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به نخبگان جامعه باید بیشتر توجه شود، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دانشگاه نیز گزینش جوانان نخبه است تا در حوزه‌های کاری خودشان تاثیرگذار باشند و بتوانند سمت و جایگاهی در جامعه داشته باشند و این یکی از اهداف مهم دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، سیستم و مدل سیاسی خاصی به نام مردم‌سالاری دینی ارائه می‌دهد و این فرصت هم برای افراد فراهم می‌‌شود که به انحاء مختلف نظرات خود را بیان کنند، تاکید کرد: اساتید باید تفکرمحوری را به دانشجویان یاد دهند تا اهل تفکر و اندیشه‌ورز باشند، چراکه فلسفه‌‌ورزی بسیار مهم‌تر از فلسفه‌خوانی است.

اقدامات غرب نتیجه‌ای غیر از ویرانی و خونریزی نداشته است

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: حکومت دینی و اسلامی با حکومت‌های مرسوم جهانی متفاوت است و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی دائماً از سوی نظلم استکبار شاهد توطئه ها و فتنه های مختلفی بودیم.

وی گفت: کشورهای غربی می‌گویند دین رابطه‌ای شخصی بین انسان و خداست و نباید آن را وارد اداره کشورها کنیم. لذا از اینکه کشور ایران بر اساس دین اداره می‌شود خشمگین و عصبانی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چهارده سال قبل از جنگ جهانی اول، هیچ جنگی رخ نداد که اروپایی‌ها آن را دوران طلایی می‌نامند اما سپس جنگ جهانی اول و بیست سال پس از آن جنگ جهانی دوم رخ داد. الان حدود هشتاد سال است که از پایان جنگ جهانی دوم گذشته است اما آیا جهان در این مدت، یک روز هم از جنگ تهی بوده است؟

حدادعادل ادامه داد: بنابراین تمدنی که مدعی است دنیا را دست من بدهید تا آن را اداره کنم، ببینید که مثلاً با افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، یمن و فلسطین چه کرده‌اند. لذا معتقدم غرب شایستگی رهبری جهان را ندارد چراکه اقدامات آن نتیجه‌ای غیر از غارت و ویرانی و خونریزی در پی نداشته است.

وی با بیان اینکه دین باید در متن جامعه و در زندگی انسان‌ها باشد، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر دین وارد حکومت نشود، مانند غرب دین هیچ دخالتی در حکومت و سیاست نخواهد داشت.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه هیچ ملتی بدون یک نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزشی قوی، نیرومند نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ریشه قدرت هر ملتی در مدرسه و دانشگاه است و اگر تحقیق کنید حتی یک استثناء هم در این مورد وجود ندارد بنابراین هر جامعه‌ای بخواهد خود را بالا بکشد باید سراغ آموزش برود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top