تاریخ انتشار: 20 دی 1388 - 00:00:00
کد خبر: 4520

فساد گسترده در شستا؟

تقابل نمایندگان مجلس با مدیرعامل تامین اجتماعی و وزیر رفاه و تامین اجتماعی ابعاد جدیدی به خود گرفت و با آغاز تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی از هفته آینده وارد مرحله جدیدی می شود .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از جهان، بحث انتقاد از عملکرد ذبیحی در مجلس بار دیگر بالا گرفت و امروز یکی از نمایندگان مجلس از فساد گسترده در بزرگترین شرکت زیرمجموعه این سازمان خبر داد و گفت :در شستا شهرام جزایری‌های بسیاری وجود دارد که شهرام جزایری در مقابل آنها هیچ است. جعفرزاده با اشاره‌ به اینکه علت رانت خواری در تأمین اجتماعی ضعف مدیریت است، افزود: اگر کسانی مانند جزایری در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نفوذ می‌کنند به علت ضعف مدیریت سازمان تأمین اجتماعی است.

کلید این ماجرا و موج انتقاد از همان زمان که معرفی ذبیحی بعنوان وزیر کابینه دهم  مطرح شد ،خورد. با اینحال نقطه شروع  اولیه این انتقادات را می بایست نگارش و ارسال نامه ذبیحی به احمدی نژاد دانست که در آن  نامه‌خطاب به رئیس جمهوری از شرایط شرکت شستا ابراز ناراحتی کرد .

ذبیحی در خصوص شرکت‌های شستا در این نامه آورده بود: این سازمان از ظرفیت بزرگ اقتصادی (با ارزش قیمت بورس مورخ 31 خرداد 87) معادل 69 هزار میلیارد ریال تحت مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) برخوردار است لیکن ترکیب سهامداری و سود در شستا به گونه‌ای است که حدود 70 درصد سود شستا در 20 درصد شرکت‌های بزرگ است که هر ساله به جای پرداخت سهم سود سهامداران نسبت به افزایش سرمایه یا اجرای پروژه اقدام می‌کنند (و تقریباً سودی پرداخت نمی‌کنند) و 30 درصد مابقی سود در 80 درصد سایر شرکت‌هاست که در حال حاضر با مشکل شدید نقدینگی ناشی از وام‌های دریافتی بابت اجرای پروژه‌های خود روبه‌رو هستند و لذا عملاً استفاده از امکانات شرکت سرمایه‌گذاری مذکور مقدور نیست.

پس از این نامه معروف بود که موج اتهامات و انتسابات از ناکارامدی گرفته تا تخلف و فساد متوجه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بعنوان تصمیم گیرنده اصلی شرکت شستا شد .

هفته گذشته اوج حمله و اتهام به ذبیحی از سوی نمایندگان مجلس بود . بطوری که اعلام شد مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به علت تخلف در اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی و پایبند نبودن به اساسنامه سازمان از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس به دادگاه معرفی شد. ذبیحی به گفته نمایندگان مجلس به دلیل اجرا نکردن مصوبات مجلس مشکلات بسیاری در سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده و حاضر نیست پاسخ گوی این مشکلات باشد. پاسخ گو نبودن مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان تامین اجتماعی به ابهام های نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات به خصوص در مورد زیان ده بودن شرکت های وابسته به شستا نمایندگان و اعضای کمیسیون اجتماعی را واداشت تا او را به دادگاه معرفی کنند.

پس از ارائه گزارش دیوان محاسبات به مجلس ، اعضای کمیسیون اجتماعی تصمیم گرفتند جلسه ای مشترک بین نماینده دیوان محاسبات و وزرای مربوطه تشکیل دهند تا نظرات طرفین را بشنوند.اما  ذبیحی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جلسه حاضر نشد. البته جای وزیر رفاه هم در این جلسه خالی بود و به انتقاد گسترده نمایندگان از محصولی منجر و بحث حذف وزارت رفاه هم  پیش کشیده شد .

به نظر می رسد  با طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در روزهای آینده باید منتظر اتفاقات جدیدی باشیم .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تعطیلی تمامی واحدهای قضایی در روز چهارشنبه
تایید انتخابات مجلس در ۲۱ حوزه و تعیین تاریخ انتخابات ریاست جمهوری
پیام تسلیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور
حضور مقامات سوریه در سفارت ایران در دمشق برای ابراز همدردی
تعطیلی موزه‌ها در روز چهارشنبه
اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان
حیدر حیدر گویان دانشجویان عزادار شهید مظلوم در مقابل دانشگاه تهران +فیلم
دسته عزاداری دانشجویان دانشگاه تهران در فراق شهید جمهور +فیلم
بسیج تمامی امکانات شهرداری مشهد برای تشییع شهید جمهور
برپایی دسته عزاداری هیئت‌های دانشجویی در سوگ رییس جمهور شهید +عکس
استقبال از پیکر شهدای خدمت در فرودگاه مهرآباد +عکس
محل استقرار اتوبوس ها برای جابجایی شرکت کنندگان در مراسم تشییع
دوره بعدی شوراهای شهر ۳ ساله خواهد بود؟
حال و هوای اعضای هیئت دولت در هنگام ورود پیکر رئیس جمهور شهید +فیلم
بغض مجری سرشناس بی‌بی‌سی فارسی هنگام اعلام خبر شهادت رئیسی+ فیلم
راهنمای گام به گام تنظیم ساعت جی شاک ga ۲۱۰۰
آیا عکاسی شغل پردرآمدی است؟
تصویری غم انگیز از جای خالی رئیس‌جمهور در هواپیمای اختصاصی دولت
اثر جدید روح‌الامین به‌مناسبت شهادت شهید جمهور +عکس
رشد اندک بورس/ افزایش یک هزار و ۲۳۷ واحدی شاخص کل
پرچم سازمان ملل متحد نیمه افراشته شد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top